Въглеродните емисии от транспорта са 15% от общите и мисията за въглеродна неутралност изглежда невъзможна без мерки в тази област, пише Bloomberg. По тази причина и правителствата по света предложиха редица стимули за покупката на електромобили, както и за самото производство.
Така технологията се разви, цените на електромобилите паднаха дори под тези с конвенционални двигатели и изглеждаше, че времето на двигателите с вътрешно горене е към своя край. Правителствата започнаха да намаляват субсидиите за покупката на електромобил.
И изведнъж през тази година преходът към електрическа мобилност се колебае, ръстът на продажбите се забавя, а автомобилната индустрия започна да се пита дали не сбърка с някои инвестиционни планове.
Какво се обърка?
Търсенето на електромобили започна да намалява в Европа и САЩ, макар че все още е стабилно в Китай, сочат данните на Bloomberg NEF. През 2022 година имаше ръст на продажбите на електромобили и хибриди с 62% на годишна база, но през миналата година този ръст се е забавил до 31%.
До голяма степен това се дължи на Европа и САЩ - в Германия например продажбите на електромобили се срина с 69% през август. Според анализатори основната причина за намаляването на продажбите в Европа е ранното спиране на субсидиите. Без тях покупката на електромобил изглежда все още е по-скъпо спрямо конвенционалните двигатели.
В Европа електромобилите са със средно 30% по-скъпи от конвенционалните коли.
В САЩ пък притесненията на шофьорите са свързани със зареждането - повечето зарядни станции са в източните части на страната. Електромобилите тук също са по-скъпи - със средно 27 на сто, сочат данни на Bloomberg.
Има и по-евтини варианти, но те се произвеждат в Китай, а и САЩ, и Европа въведоха високи мита, за да защитят собственото си производство.
Намаленото търсене отрезви производителите и те вечезалагат на по-малко амбициозни цели. Сред тях са стари марки като GM, Ford, Mercedes-Benz, Volvo или Toyota. Всички те вече залагат на общо 23,7 млн. продадени електромобили до 2030 година, или с 3 млн. по-малко спрямо прогнозите през миналата година.
Дори и Tesla, която е пионер в технологията, спря да споменава за целта си от 20 млн. електромобила годишно до 2030 година, посочва още Bloomberg.
В САЩ Ford отложи разработката си за електропикап и SUV, с което намали разходите си за проучвания в тази област (до 30% от общите, спрямо 40% преди година).
Проблемите при електромобилите засягат още много сектори - основно при производството на батерии, където са впрегнати стотици хиляди служители. Northvolt, който е най-големият европейски производител, съобщи, че ще освободи 20% от персонала си и спира плановете си за разширяване на производството.
Какво да правим с китайска доминация?
Производителите на електромобили сега са изправени пред силната конкуренция на китайските производители и в Европа и САЩ въведоха големи мита, визирайки силните стимули, които секторът получава от китайското правителство.
Но политиците в Европа и САЩ трябва да решат една много тежка дилема - дали да махнат тази бариера, което ще насърчи производството на евтини части за електромобили и в крайна сметка ще понижи цената и на европейските и американските модели. Такава мярка обаче може да се окаже пагубна за местните производители и да затвърди господството на Китай.
На този етап и от двете страни на Океана залагат на ограниченията, докато решат какво да правят с китайската конкуренция.
А според оценките на Bloomberg NEF сравненията са убийствени. Само разходите за батериите в Китай са паднали до средно 126 долара за киловатчас, докато в Европа са с 20% по-високи, а в САЩ - с 11%. Китайските производители показаха и ново поколение батерии, които разчитат не на лития, а на натрий, който е по-често срещан и съответно разходите за набавянето му са по-ниски. Натрият също така се загрява по-малко от лития, използван днес в батериите.
Има ли решение?
Много правителства виждат какво се случва и планират да върнат субсидиите за електромобилите, пише още Bloomberg. Междувременно и самите производители в Европа всеки момент ще покажат своите модели с цена под 25 хил. евро - според оценките на анализатори през тази или през 2025 година ще бъдат представени електрическите варианти на емблематичното Renault 5 или Citroën С3
Това означава, че електромобилите могат да разширят дела си до 24% на европейския пазар през следващата година. Това ще е удвояване на дела им спрямо 12,5% през първите осем месеца на тази година.
преди 1 месец Че няма много плюсове, ясно защо: Хората не са се запознали добре, мислят си, дали няма някакъв пропуск и т.н. Тези с минусите не сте ми ясни: Да вложим 30 +години работа - никакви ни няма, а кръстчета да слагаме - един през друг. Е, браво. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 месец До: Pyramid Тук из форума нема да намериш инвеститорu. В края на ноември ESSEN MOTOR SHOW. Отиваш, предлагаш, може и да ти се отвори парашута, от теб си зависи. Нали знаеш, че у нас има няколко производствено съоръжение за литиево-йонни батерии. Не са в гига мащаби, но все пак ... Като за начало пробвай в тях. Ти си знаеш. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 месец До: Tikva007 То и ти си хибрид. Роден и записан като мъж, пък после беля. Искаш да те повозя на предната седалка ли? Ела, не се срамувай, няма да се пипаме обаче. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 месец До: cyclop Тцъ. От тези дето просят на стълбищата по метростанциите. А вас откъде? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 месец Че няма много плюсове, ясно защо: Хората не са се запознали добре, мислят си, дали няма някакъв пропуск и т.н. Тези с минусите не сте ми ясни: Да вложите 30 отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 месец При елекромобилите нищо не се е объркало. Ще помоля писачите да не използват приомите на Стандарт. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 месец До: тъпко: *Тъй е и с който има кинти купува, който няма си пише по форумите.* - Ти от кои се падаш? Някакъв хибрид? Скъсваш се от писане по форумите, а си купила *чистак-бърсак нова електричка - leaf, втора година ще стане*? Или си просто един скъсан ккллоун с ментални проблеми? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 месец Съвсем накратко, модул с капацитета ПО ЕНЕРГИЯ НА ОБИКНОВЕНА КЛЕТКА, НАПР ЗА 1[KV], (един КИЛОВОЛТ), заема обем почти само колкото 1 клетка 4680 на Тесла. Импулсна ток лесно надминава 200А, и при него, плътността на тока е по 0,1 [А/кв.мм] отделно че, има хардуерно-виртуална физическа защита от импулсни пренапрежения и може да се произвежда от куп различни електгохимичнк системи. Да, ама не: Чудят се, "какво се било объркало". МОЗЪКЪТ ИМ СЕ Е "ОБЪРКАЛ". БЛЕЯТ, като овце. Всички. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 месец "Какво се обърка при електромобилите?Продажбите в Европа намаляват съществено, но има светлина в тунела за 2025 г." Сбъркана им е системата. ОГРОМЕН капацитетът на единичните клетки и НИЩО не ограничава последиците при КС, както и цената е неразумно висока, а оттам маршът на печалбата нисък и са икономически НЕрентабилни ...ЗА ВСИЧКИ ПО ВЕРИГАТА + десетки НЕУДОБСТВА и Проблеми за същите тях. Решение има - елегантно, евтино и надеждно, патентова се, лицензи продавам аз, авторът му. Ясен ли бях? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 месец До: гъбко стажант, за нищо не ставаш. Оценката за немощните ти напъни да се бориш с Престъпмисъл е двойка. Вече по обяви от фейсбук ли ви събират? Препоръчвам да се преквалифицираш в касиер в ЛИДЛ. отговор Сигнализирай за неуместен коментар