IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Какво се обърка при електромобилите?

Продажбите в Европа намаляват съществено, но има светлина в тунела за 2025 г.

18:13 | 29.09.24 г. 26
Автор - снимка
Създател
Снимка: Bloomberg LP
Снимка: Bloomberg LP

Въглеродните емисии от транспорта са 15% от общите и мисията за въглеродна неутралност изглежда невъзможна без мерки в тази област, пише Bloomberg. По тази причина и правителствата по света предложиха редица стимули за покупката на електромобили, както и за самото производство.

Така технологията се разви, цените на електромобилите паднаха дори под тези с конвенционални двигатели и изглеждаше, че времето на двигателите с вътрешно горене е към своя край. Правителствата започнаха да намаляват субсидиите за покупката на електромобил.

И изведнъж през тази година преходът към електрическа мобилност се колебае, ръстът на продажбите се забавя, а автомобилната индустрия започна да се пита дали не сбърка с някои инвестиционни планове.

Какво се обърка?

Търсенето на електромобили започна да намалява в Европа и САЩ, макар че все още е стабилно в Китай, сочат данните на Bloomberg NEF. През 2022 година имаше ръст на продажбите на електромобили и хибриди с 62% на годишна база, но през миналата година този ръст се е забавил до 31%.

До голяма степен това се дължи на Европа и САЩ - в Германия например продажбите на електромобили се срина с 69% през август. Според анализатори основната причина за намаляването на продажбите в Европа е ранното спиране на субсидиите. Без тях покупката на електромобил изглежда все още е по-скъпо спрямо конвенционалните двигатели.

В Европа електромобилите са със средно 30% по-скъпи от конвенционалните коли.

В САЩ пък притесненията на шофьорите са свързани със зареждането - повечето зарядни станции са в източните части на страната. Електромобилите тук също са по-скъпи - със средно 27 на сто, сочат данни на Bloomberg.

Има и по-евтини варианти, но те се произвеждат в Китай, а и САЩ, и Европа въведоха високи мита, за да защитят собственото си производство.

Намаленото търсене отрезви производителите и те вечезалагат на по-малко амбициозни цели. Сред тях са стари марки като GM, Ford, Mercedes-Benz, Volvo или Toyota. Всички те вече залагат на общо 23,7 млн. продадени електромобили до 2030 година, или с 3 млн. по-малко спрямо прогнозите през миналата година.

Дори и Tesla, която е пионер в технологията, спря да споменава за целта си от 20 млн. електромобила годишно до 2030 година, посочва още Bloomberg.

В САЩ Ford отложи разработката си за електропикап и SUV, с което намали разходите си за проучвания в тази област (до 30% от общите, спрямо 40% преди година).

Проблемите при електромобилите засягат още много сектори - основно при производството на батерии, където са впрегнати стотици хиляди служители. Northvolt, който е най-големият европейски производител, съобщи, че ще освободи 20% от персонала си и спира плановете си за разширяване на производството.

Какво да правим с китайска доминация?

Производителите на електромобили сега са изправени пред силната конкуренция на китайските производители и в Европа и САЩ въведоха големи мита, визирайки силните стимули, които секторът получава от китайското правителство.

Но политиците в Европа и САЩ трябва да решат една много тежка дилема - дали да махнат тази бариера, което ще насърчи производството на евтини части за електромобили и в крайна сметка ще понижи цената и на европейските и американските модели. Такава мярка обаче може да се окаже пагубна за местните производители и да затвърди господството на Китай.

На този етап и от двете страни на Океана залагат на ограниченията, докато решат какво да правят с китайската конкуренция.

А според оценките на Bloomberg NEF сравненията са убийствени. Само разходите за батериите в Китай са паднали до средно 126 долара за киловатчас, докато в Европа са с 20% по-високи, а в САЩ - с 11%. Китайските производители показаха и ново поколение батерии, които разчитат не на лития, а на натрий, който е по-често срещан и съответно разходите за набавянето му са по-ниски. Натрият също така се загрява по-малко от лития, използван днес в батериите.

Има ли решение?

Много правителства виждат какво се случва и планират да върнат субсидиите за електромобилите, пише още Bloomberg. Междувременно и самите производители в Европа всеки момент ще покажат своите модели с цена под 25 хил. евро - според оценките на анализатори през тази или през 2025 година ще бъдат представени електрическите варианти на емблематичното Renault 5 или Citroën С3

Това означава, че електромобилите могат да разширят дела си до 24% на европейския пазар през следващата година. Това ще е удвояване на дела им спрямо 12,5% през първите осем месеца на тази година.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 18:13 | 29.09.24 г.
Най-четени новини
Още от Новини виж още

Коментари

15
rate up comment 11 rate down comment 4
Pyramid
преди 1 месец
Че няма много плюсове, ясно защо: Хората не са се запознали добре, мислят си, дали няма някакъв пропуск и т.н. Тези с минусите не сте ми ясни: Да вложим 30 +години работа - никакви ни няма, а кръстчета да слагаме - един през друг. Е, браво.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
14
rate up comment 3 rate down comment 13
гъбко
преди 1 месец
До: Pyramid Тук из форума нема да намериш инвеститорu. В края на ноември ESSEN MOTOR SHOW. Отиваш, предлагаш, може и да ти се отвори парашута, от теб си зависи. Нали знаеш, че у нас има няколко производствено съоръжение за литиево-йонни батерии. Не са в гига мащаби, но все пак ... Като за начало пробвай в тях. Ти си знаеш.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
13
rate up comment 4 rate down comment 17
гъбко
преди 1 месец
До: Tikva007 То и ти си хибрид. Роден и записан като мъж, пък после беля. Искаш да те повозя на предната седалка ли? Ела, не се срамувай, няма да се пипаме обаче.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
12
rate up comment 3 rate down comment 17
гъбко
преди 1 месец
До: cyclop Тцъ. От тези дето просят на стълбищата по метростанциите. А вас откъде?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
11
rate up comment 11 rate down comment 5
Pyramid
преди 1 месец
Че няма много плюсове, ясно защо: Хората не са се запознали добре, мислят си, дали няма някакъв пропуск и т.н. Тези с минусите не сте ми ясни: Да вложите 30
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
10
rate up comment 7 rate down comment 6
penkiler1415
преди 1 месец
При елекромобилите нищо не се е объркало. Ще помоля писачите да не използват приомите на Стандарт.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
9
rate up comment 18 rate down comment 8
Tikva007
преди 1 месец
До: тъпко: *Тъй е и с който има кинти купува, който няма си пише по форумите.* - Ти от кои се падаш? Някакъв хибрид? Скъсваш се от писане по форумите, а си купила *чистак-бърсак нова електричка - leaf, втора година ще стане*? Или си просто един скъсан ккллоун с ментални проблеми?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 9 rate down comment 9
Pyramid
преди 1 месец
Съвсем накратко, модул с капацитета ПО ЕНЕРГИЯ НА ОБИКНОВЕНА КЛЕТКА, НАПР ЗА 1[KV], (един КИЛОВОЛТ), заема обем почти само колкото 1 клетка 4680 на Тесла. Импулсна ток лесно надминава 200А, и при него, плътността на тока е по 0,1 [А/кв.мм] отделно че, има хардуерно-виртуална физическа защита от импулсни пренапрежения и може да се произвежда от куп различни електгохимичнк системи. Да, ама не: Чудят се, "какво се било объркало". МОЗЪКЪТ ИМ СЕ Е "ОБЪРКАЛ". БЛЕЯТ, като овце. Всички.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 10 rate down comment 6
Pyramid
преди 1 месец
"Какво се обърка при електромобилите?Продажбите в Европа намаляват съществено, но има светлина в тунела за 2025 г." Сбъркана им е системата. ОГРОМЕН капацитетът на единичните клетки и НИЩО не ограничава последиците при КС, както и цената е неразумно висока, а оттам маршът на печалбата нисък и са икономически НЕрентабилни ...ЗА ВСИЧКИ ПО ВЕРИГАТА + десетки НЕУДОБСТВА и Проблеми за същите тях. Решение има - елегантно, евтино и надеждно, патентова се, лицензи продавам аз, авторът му. Ясен ли бях?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 23 rate down comment 10
cyclop
преди 1 месец
До: гъбко стажант, за нищо не ставаш. Оценката за немощните ти напъни да се бориш с Престъпмисъл е двойка. Вече по обяви от фейсбук ли ви събират? Препоръчвам да се преквалифицираш в касиер в ЛИДЛ.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още