IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

България е с най-високи въглеродни емисии от нови леки коли в ЕС за 2020 г.

Спрямо данните за 2019 г. България се нарежда на предпоследно място след Кипър по спад на емисиите

11:25 | 18.10.21 г. 30
<p>
	<em>Снимка: Bloomberg L.P.</em></p>

Снимка: Bloomberg L.P.

България отчита най-високите нива на емисии на въглероден диоксид от нови автомобили, продадени в Европейския съюз (ЕС) през 2020 г., сочат данни на Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA).

През изминалата година средното ниво на въглеродни емисии на новите коли на българския пазар е 133 грама на километър (г/км). На второ място се нареждат Полша и Кипър с по 125 г/км, следвани от Словакия и Естония (121 г/км) и Чехия (120 г/км). Румъния отчита нива от 115,4 г/км, докато при Хърватия и Словения стойностите достигат съответно 112,2 г/км и 114,1 г/км. Нивото в Гърция е 107,3 г/км.

Общо за ЕС нивото на въглеродните емисии при новите автомобили е 108,2 г/км, като най-ниски стойности са отчетени от скандинавските страни, Исландия, Белгия, Франция и Португалия.

АСЕА АСЕА

Спрямо данните за 2019 г. България се нарежда на предпоследно място след Кипър в Европа по размер на спада на средното ниво на емисиите. През миналата година нивото на въглеродните емисии при новите автомобили, продадени в България, се е свило с 3,3% спрямо 2019 г. Единствено Кипър показва по-слаби данни – спад от 1,4%. Най-голямо понижение регистрира Норвегия – 36,2%, следвана от Исландия (29,8%) и Швеция (22%). Спадът за ЕС е 11,3%.

Нивото на средните емисии на въглероден диоксид при новите леки автомобили в ЕС през 2020 г., отчита най-голямо понижение на годишна база – 11,3%, като се свива с 22,4% спрямо данните за 2010 г., според проучване на ACEA.

През миналата година средните въглеродни емисии при новите леки превозни средства в ЕС достигат 108,2 г/км в сравнение със 122 г/км през 2019 г. и 139,4 г/км през 2010 г.

АСЕА2 АСЕА2

При продажбите на нови леки коли, разделени по емисионни класове, през 2020 г. най-голям е делът на автомобилите с ниво на емисии от 96 до 130 г/км – 59%, следвани от превозните средства с емисии до 95 г/км и колите с нива на въглероден диоксид над 130 г/км.

Данните показват, че 80% от продадените в ЕС нови автомобили имат нива на емисии под 130 г/км. В същото време делът на превозните средства, отделящи емисии над 130 г/км, намалява спрямо предходните години, където нивата варират от 22% (2016 г.) до 36 на сто (2013 г.).

АСЕА3 АСЕА3

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 23:22 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Новини виж още

Коментари

30
rate up comment 1 rate down comment 0
bgMan
преди 3 години
И между другото нали каза, че караш автомобил еко 6. Не знам кога си го купувал, но ако се поразговориш с продавачите на автомобили ще чуеш точно това, което ти пиша. Въпрос само на няколко години е, но го въведоха като задължително изискване за новите автомобили продавани в ЕС още през 2018г.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
29
rate up comment 1 rate down comment 0
bgMan
преди 3 години
Защото при старият начин няма как да се насърчи изминаването на едни и същи километри с екологичен двигател. Или да се обложи изминаването на същото разстояние с неекологичен такъв. Просто освен всичко друго ще въведат допълнителен екоданък на база изминати километри + изразходвано гориво затова. Още ли ти изглежда като някаква конспирация?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
28
rate up comment 1 rate down comment 1
khao
преди 3 години
тук имаме три данъка.. акциз, винетки за *** на пътя и данък за колата.ек така, само защото я имаш.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
27
rate up comment 3 rate down comment 1
data
преди 3 години
И да старите таралясници не отделят азотни окиси заради по обогатена смеси с който работят . Между другото азотните окиси са много по опасни съединения от цо
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
26
rate up comment 3 rate down comment 1
data
преди 3 години
Ми ще трябва да те разочаровам. Новите двг-а горят много по ефективно и намалила отделянето но цо , обаче това води до повишаване на температурата и от там на азотните окиси . Накратко връзката между цо и азотните окиси е обратно пропорционална
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
25
rate up comment 3 rate down comment 2
doba
преди 3 години
Зелков, има огромна разлика между таралясник(може да е и на 5г) и добре поддържан автомобил на примерно 40г. Първият ще 'мърси' много повече от втория, НО... се налага мнението, че щом е ново, значи е еко. Глупости.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
24
rate up comment 2 rate down comment 2
zelka007
преди 3 години
не ми се пише по темата за таралясниците , честно ... :))) ... в огромна заблуда си ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
23
rate up comment 3 rate down comment 1
Solar Power
преди 3 години
Така е най-правилно. Въпреки това в някои щати в САЩ имаше данък Приус, защото търкаш шосето , но не плащаш данък.....
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
22
rate up comment 4 rate down comment 0
khao
преди 3 години
че има, има справедливост.. но защо по този сложен начин, дето е труден за контрол? ... кво му е на стария, акциз в горивото... караш повече, плащаш повече!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
21
rate up comment 1 rate down comment 1
khao
преди 3 години
даже 3ма, 4ма са... :))
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още