IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Коя идея би продавала българския капиталов пазар отново?

В годините преди финансовата криза хората бяха привлечени от бляскавите светлини на финансите и красивите истории за успех, смята блогърът BigBear. Какво е положението сега?

14:55 | 22.06.10 г. 40
Коя идея би продавала българския капиталов пазар отново?

Когато не става въпрос за стоки от жизнена необходимост, причината за покупка не е нуждата, а добре разказаната история – примерно - с нашия шампоан ще забравите за пърхота, ножчето следва извивките на лицето Ви и ароматът на парфюма ще обърне погледите на жените към Вас.

В резултат на “консумирането” на историите на подобни продукти имаме една огромна група от чисти, добре избръснати и парфюмирани потребители, които все още не са получили това, за което всъщност са платили – вниманието на противоположния пол. И тогава отново се прегръща нова идея - “купуват” се историите за сигурните печалби на финансовите пазари.

Годините преди Финансовата криза бяха златни времена за българските наследници на Шехерезада. Инвестиционните посредници разказваха за нарастващи годишни възвръщаемости на доверителното управление, мажоритарните собственици правеха успешни първични увеличения на капитала, разказвайки истории за бъдещо възходящо развитие у нас и в съседни страни, Борсата обсъждаше варианти за регионални пазари. Привлечени от бляскавите светлини на финансите и красивите истории за успех към всеобщата веселба се присъединяваха все повече хора. Еуфорията стана толкова голяма, че всяко нещо, което се появеше на общата “шведска маса” от инвестиционни възможности, бързо изчезваше.
 
След изчерпването на качествените компании акциите дори на компании без бъдеще, перспективен бизнес или даже без активи се разграбваха, като цената нямаше значение. Накрая се видя, че Страхът продава дори по-добре от алчността. И макар да последва финансово опустошение, на инвеститорите сега отново компаниите продължават да предлагат варианти на старите истории – гарантирани резултати от бизнес или валутен пазар – под формата на обещания за месечна гарантирана доходност или привилегировани акции с гарантиран дивидент.

На инвеститорите обаче им е трудно да повярват, че компания, която няма практика да споделя печалбата си под формата на дивидент с обикновените си акционери, ще имат различно отношение към привилегированите си акционери…

Брокерите и управляващите дружества пък се преквалифицираха от български на международни и започнаха да проповядват идеята, че няма да губят повече, защото не инвестират в България, а имат възможност да търгуват на далеч по-ликвидни пазари. Бягството от решение в позиция, където имат сравнителни езикови, културни и социални предимства, към чужди и познати само чрез интернет територии обаче трудно ще даде устойчив успех…

Борсата написа поредната приказка под формата на двугодишен план за развитие съобразно това, което искаха да чуят оредяващите инвеститори, и се оттегли на поредната си незаслужена многомесечна почивка. Вече изтича и второто тримесечие на 2010, но реални действия съобразно плана освен анкети с посредниците няма…

Другата история, която се разказва упорито напоследък, е за акциите на държавните компании, които ще раздвижат борсата, и затова брокери и борса се опитвали да се срещнат с правителството по темата, но все не успявали. И как и защо да се срещнеш с някой, който е сринал оборота си до 100 хиляди на ден, а ти отговаряш за 15 милиарда приходи на година?

Коя идея би продавала българския капиталов пазар отново?

Когато купуваш, даваш доверие на продукта, кредитираш го и от там, за да има отново капиталов пазар, участниците в него – компании, брокери и борса - трябва да върнат кредита на пазара. Първо, компаниите трябва да изградят корпоративно отношение към акционерите си не на база дълги правилници за това, а чрез ясни и конкретни действия, показващи еднопосочност на целите на малките и големите акционери и равна пропорция при споделяне на успеха.
 
Второ, посредниците трябва да инвестират във връщането на кредита на пазара – и като доверие и като реален кредит под формата на ресурс за маржин и къси продажби.

А Борсата, която остана с най-голям кешов ресурс от всички, вместо основно пасивно да кредитира банковия сектор с депозити, да си спомни, че тя е най-видният представител на небанковия сектор и затова да инвестира в ефективни механизми за създаване и развитие на ликвидност и да изгради опционен и индексен пазар.
 
Кредитът и като доверие в бизнес моделите и резултатите, и като финансов ресурс е в основата на трите най-важни изисквания за съществуване на капиталовия пазар – Ликвидност, Ликвидност и пак Ликвидност. А само ако подредим пазара си съобразно световните утвърдени правила, ще можем първо да повишим вътрешната ликвидност и едва тогава да разчитаме да внесем външни източници на ликвидност.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 20:57 | 11.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

40
rate up comment 1 rate down comment 0
afterd
преди 14 години
ravnovesie, абсолютно съм съгласен. Но се сещам и за "силно да люби и мрази". Няма средно положение тук.. и по-лошото е, че болшинството се гордее с това. И после защо имало силни растежи и отчайващи падения.. Ами как да няма? И още ще има.. докато обществото (или поне инвеститорите, но те са част от обществото, така че само те едва ли биха успяли сами) не узрее достатъчно. А дотогава - ще се пробваме да се мятаме на вълните и който оцелее... :)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
39
rate up comment 2 rate down comment 0
varna
преди 14 години
Идеята, която би продавала българския капиталов пазар е изключително проста и елементарна, но абсолютно, космически недостижма в нашата брутално мошеническа държава.Д О В Е Р И Е.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
38
rate up comment 3 rate down comment 0
krasus
преди 14 години
Информацията е ключовата дума за да има покачване или понижаване цената на една акция -но не тази информация ,която се мъдри във всички медии и чак след нейното публикуване се предприема нещо от инвеститорите ,а светкавичната която е достъпна само за компетентните хора и сериозните инвеститроти може и спекуланти.А тук в БГ какво имаме -една новина за дадена компания се мъдри с месеци в пространството и няма нищо ново -така не става.как да се подтикнат инвеститорите към действие?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
37
rate up comment 1 rate down comment 0
GRio
преди 14 години
Истината е някъде там... Развитието на пазара обаче зависи и от още 2 фактора - технологичен и нормативен. Ако с нормативния нещата са по-скоро възможни за поправка в движение (т.е. практиката ще оформи нормите), то относно технологиите нещата са трагични. А без технологии новите възможности за БФБ остават в сферата на добрите пожелания.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
36
rate up comment 2 rate down comment 0
ravnovesie
преди 14 години
Точно за този манталитет - огромна печалба или никаква загуба говоря че пречи в България. Тук всеки иска печалба в пъти, но без загуба. Като вземе да губи и почва да си представя апокалипсис, защото залага ва банк. Или поне така го приема. Като вземе да печели и си мисли че казиното нещо се е скапало и съответно може да натиска докъдето стане.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
35
rate up comment 1 rate down comment 0
ravnovesie
преди 14 години
Ако дойде малко над средното е ок. Всъщност дали очакваното ще е средното, повече или по-малко отново човек можа предварително да го заложи. Нищо не пречи ако човек е по-рисково настроен да заложи на компании с бета над1,5 или ако е по-консервативно с бета под 1. Още едно нещо което просто не може да са прави тук поради прекалено експлозивните движения и в двете посоки. Ами това е инвестиране, да се опитваш с малко да биеш пазара, а не да се надяваш че ще направиш 100% за три месеца. Ако за пет години станат 15-20% вече си е супер. Има една камара гъдулки които се надяват на същото нещо и някой може и да успяват но огромната част се провалят. А това вече си става хазарт.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
34
rate up comment 2 rate down comment 0
Мариян Йорданов
преди 14 години
съгласен съм с ravnovesie, че Блумберг и другите са пълни смешки. Още пишат, че NASDAQ е технологичен, а в него няма почти нищо технологичнописъл съм специална статия, но едва ли в Блумберг я четат http://***.investor.bg/news/article/78373/126.htmlПортфейл от 20-30 компании може и да ти донесе средния ръст на пазара. Това ли е целта? Все пак пазара за 10 г. е на 0-та, освен това доста от блу-чиповете са в киреча - Yahoo, MSFT, GM, C и др.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
33
rate up comment 2 rate down comment 0
ravnovesie
преди 14 години
Общо всички скандали обхващат едно 20-30 големи компании. Ами то дори само SP са 500. А ако човек се притеснява от големи компании пак може да купува малки или микро компании. Че те и микрокомпаниите им са по-големи от някой от блучиповете ни. И не е въпроса да си избереш една а си избираш 20-30 компании и да се издъни една, човек трябва да е голям карък да избере повече от една със скандална политика.А избор на компания заради една история свързана с нея ми се струва несериозен. Блумбърг изкарват някакви обяснения за движението на пазара всеки ден, които са пълна смешка. Да вземем ръста им след като китай обяви по-гъвкава политика. Обяснението за последващия спад същия ден бе че някакви страхове се били възродили. А едно поглеждане на компонентите на индекса им показваше че е просто ребалансиране на портфейли. Продаваха компании които няма да спечелят от Китай и купуваха такива които ще спечелят.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
32
rate up comment 4 rate down comment 0
Мариян Йорданов
преди 14 години
По-въпроса за повечето информация на запад има мега проблем, а именно "прекалено голям за да бъде прочетен". Всички компании от западните индекси са мастодонти, които нямат анализиране. Това се сочи като проблем от все повече анализатори. Банките, петролните компании са абсолютно неанализируеми. 1-во не се знае къде ще изкочи Ник Лийсън или къде някой шеф ще почне да ливъриджва (като Лимън Брадърс) срещу пазара. Или кога ще гръмне кладенец, или как индийския ТЕЦ на Енрон не съществува.В България имаме може би само 1 компания, която е толкова голяма и разнородна, че не може да бъде анализирана.На запад кашата е пълна. И всеки си избира нещо и залага. Например Форд правят малки и икономични коли, каквито се търсят сега. Или "Голдман са с държавата ще заложа на тях", или "Няма да оставят Ситигруп да фалира".Анализа дори на мега анализаторите е събран в 1 ред, защото не могат да анализират всичко.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
31
rate up comment 1 rate down comment 0
Мариян Йорданов
преди 14 години
ravnovesie napisa:Марияне защото и на чуждите пазари действат по същия лаишки начин, но съчетано и с огромен ливърдж. същата алчност ги обхваща и желание да правят големия удар. Колко инвеститори на чужди пазари играят по най-нормалния начин, правят си един готин портфейл и просто си получават дивиденти или се радват на 15-20% ръст. Ами едва ли са много. Защото не им е в манталитета. Аз:Да така е, но това не е само българска черта.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още