IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

В. Гюров: Липсват ясно разписани стратегии за развитие на големите градове

ЗУТ има нужда от промени, но и трябва да се спазва и прилага, според управителя на компанията за устойчив градски дизайн „Урбаник“

08:13 | 05.08.15 г. 39
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Валери Гюров. <em>Снимка: Личен архив</em></p>

Валери Гюров. Снимка: Личен архив

За устойчивото градско развитие, тенденциите по света и реалността в България разговаряме с арх. Валери Гюров.

Валери Гюров е завършил архитектура в Щутгарт, Германия. Работил е в няколко проектантски бюра по време на следването. Съосновател на сдружение "Трансформатори" от 2009 г., управител на компанията за устойчив градски дизайн "Урбаник".

За устойчивата градска среда в България се заговори от сравнително скоро. Как се разбира понятието в България и как – по света?

Дефиницията на понятието устойчива градска среда зависи пряко от развитието на даден град и общността, която го обитава. Разликите между отделни части на Европа и останалите континенти са наистина значителни. Устойчива градска среда се постига само с целево интегрирано планиране за години напред, което отчита всички фактори – социални, икономически, демографски и др.

Приоритет на повечето развити градове в Европа е да предлагат множество варианти при избора на транспорт например – от системи за споделяне на велосипеди и автомобили, през интегриран градски транспорт с бързи и удобни връзки между различните видове, до локални иновативни решения за преизползване на изоставени инженерни съоръжения, като мостове и тунели, и тяхното връщане към градската среда.

Устойчивост трябва да се търси във всички направления: връзката месторабота – местоживеене, качеството на въздуха и водата в градовете, социалното развитие и интеграцията, зелената система на всеки един град, градската регенерация и отношението към западащи или изоставени зони, третирането на отпадъците, консумацията на енергия и т.н.

В България много от тези неща тепърва навлизат или ще навлизат, а един от примерите е UBER. Препоръчително е всеки кмет на по-голям град да изгради екип от качествени експерти, които да положат здрави основи за бъдещето развитие, защото процесът на градското развитие е много динамичен и сложен.

Кое е устойчиво и кое – не?

Устойчиво е да мислиш 20-30-50 години напред в бъдещето и да се стремиш да направиш най-доброто към днешна дата в опит да създадеш максимално добри условия за живот и работа в един град. В момента над 50% от човечеството живее в градове, тенденцията е до 2050 година този процент да нарасне до 70% при не малко увеличение на световното население. Това е огромно предизвикателство пред всеки един град.

Не е устойчиво да си затваряш очите за проблемите и да се преструваш, че всичко е наред, повтаряйки остарели методи и модели, които отдавна са спрели да работят.

Кои са добрите примери при планирането и реализирането на устойчива градска среда в България?

Добрите примери в България не липсват. Видимо е, че Бургас например се развива в положителна посока, поне погледнато отвън. Градската среда се поддрържа и развива методично. Пловдив също дава добри сигнали с провежданите открити архитектурни конкурси и реализации в града. В Габрово например развиват своята ГИС система многопластово и я използват доста иновативно за решаването на градски проблеми, пълнейки този цифров регистър с данни, които са от полза за множество граждани и бизнеса.

Това, което все още липсва, са ясно разписаните стратегии за градско развитие на големите ни градове. Интегрираните планове за градско възстановяване и развитие са усилие в тази посока. Всеки град трябва да набележи свои цели и имидж, които да бъдат водещи във всички процеси на планиране, изпълнение и управление.

Кои са лошите примери?

Лош пример е да строиш инфраструктура на парче без да има ясна стратегия за транспорта и неговото развитие в близките 20 години. Такъв е примерът със София, за съжаление. Тук се строят градски магистрали, тунели и кръстовища на няколко нива в опит да се отпуши трафика, като се дава абсолютен приоритет на автомобилния транспорт, вместо да се търси интегрирано решение и негови алтернативи.

Последна актуализация: 09:03 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

9
rate up comment 1 rate down comment 4
data
преди 9 години
Паркирането се решава много лесно - високи глоби се нарича решението !
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 3 rate down comment 3
Mike Florida
преди 9 години
Паркирането по тротоарите в центъра може да се реши много лесно, просто трябва да се поставят колчета по протежението на всички ключови централни улици. Това ще струва няколко милиона, но не се прави разбира се тъй като ще секне далаверата с СМСите.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 1 rate down comment 6
data
преди 9 години
За да има някаква регулация просто трябва да се направи скъпо живеенето в градовете . По принцип регулациите могат да бъдат : Административни - в стил жителството по време на соца или икономическо с високи данъци и такси в градовете в стил Лондон . Няма много варианти за да не се пренаселват градовете а най кофти става когато не се прави нищо в стил София и Мексико
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 3 rate down comment 3
kalendar
преди 9 години
В центъра отдавна не можеш да паркираш по тротоарите.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 2 rate down comment 6
MZ/X
преди 9 години
Автомобилите не са част от устойчивата градска среда по простата причина, че старите градове не са предвидени за това всеки да се движи с автомобил, но дори да почнеш да строиш от нулата град пак ще стигнеш до невъзможност на приемлива цена всеки без задръстване да влезе в центъра и да си паркира автомобила.Първото което би трябвало да се направи е да се забрани паркирането по тротоарите и да се върнат, като се върнат тези площи на пешеходците, майките с колички и т.н. Пешеходните зони в София са много по малко спрямо други големи градове в Европа. Що се отнася до това кой какво иска, много хора може да искат да минават с кола през Борисовата градина, Витошка и т.н., но това не означава, че трябва да отворим и съществуващите пешеходни зони за автомобили.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 3 rate down comment 3
kalendar
преди 9 години
Ако ти се рови-постни на Емзетката колко от нашата квота за парникови газове ползваме, щото ние голяма част от нея я продаваме. Което е показателно кое как.Иначе и аз смятам, че трябва да се подобрява(специално за София говоря) градският транспорт, а не да се дава предимство на леките автомобили. Но това трудно би се приело от обществеността.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 10 rate down comment 4
misanthrope
преди 9 години
Няма автомобилно лоби, а "паркингово" лоби - сиреч, автомобилите можеш да ги скубеш за паркинг, а пешаците - нема как :)От друга страна, имаме платено паркиране в целия център, което е скъпо и е до два часа, като това може да се разглежда като мярка именно за намаляване на автомобилите в центъра, така че ..моите уважения но това са глупости. Имаш Витошка, имаш Пиротска, имаш НДК имаш Южен Парк, имаш парк при НДК,.. колко пешеходни зони да има?После, защо автомобилите да не са част от устойчивата градска среда? Няма нищо устойчиво в това, да забраняваш на хората да ползват нещо, което искат
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 4 rate down comment 8
MZ/X
преди 9 години
Напълно съм съгласен с архитекта, че в София автомобилното лоби убива възможността за изграждането на устойчива градска среда. Най-очевадното в София е почти пълната липса на пешеходни зони в центъра на града и ревръщането на градската среда в един голям паркинг.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 13 rate down comment 4
misanthrope
преди 9 години
PR PR! Валери, кажи г-н Архитект, от какво се издържа една фирма за устойчив градски дизайн? Дай да почнем от там,После, може ли да ми обясниш КАКВО ТОЧНО КАЗВАШ в тази статия че не може а те рАзбера.Трябват ли законодателни промени?О, да, трябват промени на ЗУТ! Ко? Имате ли часовник? Да, имам! А какви промени? ТИШИНА!Ключово е да има най-вече стратегия ( Ъ! Цитат от Димитър Пенев)Абсолютно очевидно за всеки е, че трябва да има добър градоустройствен план, който да се спазва, както и неща като Янчулев/Стоян Янев/Петър Диков, да не се случват на града ни ама НА случват се.Нужно е ако може, да се възкреси инж. Иван Иванов. Другото са PR на млади меринжеи
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още