IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

В. Гюров: Липсват ясно разписани стратегии за развитие на големите градове

ЗУТ има нужда от промени, но и трябва да се спазва и прилага, според управителя на компанията за устойчив градски дизайн „Урбаник“

08:13 | 05.08.15 г. 39
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Валери Гюров. <em>Снимка: Личен архив</em></p>

Валери Гюров. Снимка: Личен архив

За устойчивото градско развитие, тенденциите по света и реалността в България разговаряме с арх. Валери Гюров.

Валери Гюров е завършил архитектура в Щутгарт, Германия. Работил е в няколко проектантски бюра по време на следването. Съосновател на сдружение "Трансформатори" от 2009 г., управител на компанията за устойчив градски дизайн "Урбаник".

За устойчивата градска среда в България се заговори от сравнително скоро. Как се разбира понятието в България и как – по света?

Дефиницията на понятието устойчива градска среда зависи пряко от развитието на даден град и общността, която го обитава. Разликите между отделни части на Европа и останалите континенти са наистина значителни. Устойчива градска среда се постига само с целево интегрирано планиране за години напред, което отчита всички фактори – социални, икономически, демографски и др.

Приоритет на повечето развити градове в Европа е да предлагат множество варианти при избора на транспорт например – от системи за споделяне на велосипеди и автомобили, през интегриран градски транспорт с бързи и удобни връзки между различните видове, до локални иновативни решения за преизползване на изоставени инженерни съоръжения, като мостове и тунели, и тяхното връщане към градската среда.

Устойчивост трябва да се търси във всички направления: връзката месторабота – местоживеене, качеството на въздуха и водата в градовете, социалното развитие и интеграцията, зелената система на всеки един град, градската регенерация и отношението към западащи или изоставени зони, третирането на отпадъците, консумацията на енергия и т.н.

В България много от тези неща тепърва навлизат или ще навлизат, а един от примерите е UBER. Препоръчително е всеки кмет на по-голям град да изгради екип от качествени експерти, които да положат здрави основи за бъдещето развитие, защото процесът на градското развитие е много динамичен и сложен.

Кое е устойчиво и кое – не?

Устойчиво е да мислиш 20-30-50 години напред в бъдещето и да се стремиш да направиш най-доброто към днешна дата в опит да създадеш максимално добри условия за живот и работа в един град. В момента над 50% от човечеството живее в градове, тенденцията е до 2050 година този процент да нарасне до 70% при не малко увеличение на световното население. Това е огромно предизвикателство пред всеки един град.

Не е устойчиво да си затваряш очите за проблемите и да се преструваш, че всичко е наред, повтаряйки остарели методи и модели, които отдавна са спрели да работят.

Кои са добрите примери при планирането и реализирането на устойчива градска среда в България?

Добрите примери в България не липсват. Видимо е, че Бургас например се развива в положителна посока, поне погледнато отвън. Градската среда се поддрържа и развива методично. Пловдив също дава добри сигнали с провежданите открити архитектурни конкурси и реализации в града. В Габрово например развиват своята ГИС система многопластово и я използват доста иновативно за решаването на градски проблеми, пълнейки този цифров регистър с данни, които са от полза за множество граждани и бизнеса.

Това, което все още липсва, са ясно разписаните стратегии за градско развитие на големите ни градове. Интегрираните планове за градско възстановяване и развитие са усилие в тази посока. Всеки град трябва да набележи свои цели и имидж, които да бъдат водещи във всички процеси на планиране, изпълнение и управление.

Кои са лошите примери?

Лош пример е да строиш инфраструктура на парче без да има ясна стратегия за транспорта и неговото развитие в близките 20 години. Такъв е примерът със София, за съжаление. Тук се строят градски магистрали, тунели и кръстовища на няколко нива в опит да се отпуши трафика, като се дава абсолютен приоритет на автомобилния транспорт, вместо да се търси интегрирано решение и негови алтернативи.

Последна актуализация: 09:03 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

39
rate up comment 2 rate down comment 2
khao
преди 9 години
а то едни бокс модули ..... една мрежа с дъска отгоре
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
38
rate up comment 0 rate down comment 7
Атанасио
преди 9 години
До арх. Валери Гюров тоест до всички Трябва да се мисли 50-100год. напред съобразно изчерпаемите енерг.ресурси и по-точно петрола - https://***.facebook.com/atanas.shalapatov/posts/1431029987175231 Жак Фреско още 1974год. говори за системен подход и ресурсно базирана икономика(след 4 минута) - https://***.youtube.com/watch?v=Ed5w8JRnwRQ&index=2&list=PLFD4E354EA4AEF9F2Не ми харесват ''кръговете'' на проекта ''Венера'' на Жак Фреско - https://***.thevenusproject.com/bg/Описал съм подробно какви са стратегиите - https://***.facebook.com/atanas.shalapatov/posts/1436573383287558Най-важното сега(тъй като сме пред свършен факт) е какво трябва да се направи за да не стане хаос и войни(коментар 1 и 3) - http://darikfinance.bg/***/116481#commentsЗапочва се със забрана на офшорките ,данък върху лихвите по държ.дългове и ''данък Тобин'' с цел 6% бюдж.излишъци които се инвестират в точно определени неща за да се избегне петролната катастрофа и глобалното затопляне
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
37
rate up comment 6 rate down comment 4
Mike Florida
преди 9 години
ЛЪВОВЕТЕ са в зоопарка пич! А тези, които наричаш мишки имат пълното право да си изразят мнението, подобно на твоя приятел в интервюто!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
36
rate up comment 9 rate down comment 4
misanthrope
преди 9 години
А така, велоалвята Люлин-Център е мерило за устойчивото развитие на един град! Кое ти е ясно и кое е точно, като никаква велоалея не се споменава в статията не разбрах, но щом казваш, сигурно е сташен лъв.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
35
rate up comment 5 rate down comment 6
The Big One
преди 9 години
Защо беше нужно международните и междуградските автобуси да тръгват/спират в центъра на София ? Също - защо им е позволено да спират на почти всички спирки на градския транспорт. Това е голям проблем за трафика ! Автогарите трябва да са в краищата на града.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
34
rate up comment 2 rate down comment 9
ar2r
преди 9 години
Браво Валери. Точно и ясно. Една велоалея от Люлин до ЦЕНТЪРА НЯМА в 2015г. Какво устойчиво развитие? Заслужават да се къпят в боя тез "Управници"А до мишките тук - ДОРИ не подозирате за какъв ЛЪВ говорите.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
33
rate up comment 4 rate down comment 4
Mike Florida
преди 9 години
Трамвайните линии в София са пълен абсурд. Трафика на коли се спира от някой трамвай, за да могат слизащите и качващите се пътници да стигнат до трамвая, а отзад чакат 50 автомобила. Приоритет трябва да се дава на тролейбусите като модерен и екологичен начин на придвижване е София, които ползват спирките на радския транспорт. Като изключим трамвая по бул. България трамваите в малките улички са просто нелепи.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
32
rate up comment 2 rate down comment 2
kalendar
преди 9 години
По покана...сиреч-без конкурс. Колко е стойността на проекта пише ли?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
31
rate up comment 9 rate down comment 2
misanthrope
преди 9 години
Само да изясним, понеже реших наистина да видя от какво се издържате на сайта на компанията, та да го сведа до знанието на широката аудиторияЕдин от двата изпълнени проекта според сайта ви:"По покана на Информационното бюро на Европейския парламент и Представителството на Европейската комисия в България по случай 9 май реализирахме проект за велостойка и пейка пред Дома на Европа.Групата от велостойки ABC изписва думата ЕВРОПА на кирилица непосредствено до главния вход на сградата откъм улица Рачо Димчев и предоставя възможност за паркиране на до 12 велосипеда.Така наречената #ЕвроПейка е изпълнена със системата от BOX модули и представлява 200 санитиметров габион с две вградени саксии от 40 см и плот за сядане с дължина 120 см. Пълнежът на пейката е изпълнен с местен декоративен камък Рустик.."Продукти:1) АВС Велостойки2) BOX модули - саксии тоест
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
30
rate up comment 2 rate down comment 2
kalendar
преди 9 години
Да...и аз така те разбрах:) Че хубавите фрази нещо имат нужда от допълнителни разяснения.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още