IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Турската операция в Сирия разколебава Volkswagen за завода в Измир*

Ако бъдат убити цивилни граждани, не може да има решение в полза на Турция, твърдят източници на Handelsblatt

09:54 | 15.10.19 г. 13
Автор - снимка
Създател
<p>
	Снимка: Ройтерс</p>

Снимка: Ройтерс

През последните няколко месеца мениджърите на германския автомобилен концерн Volkswagen изпитваха сериозни затруднения, занимавайки се интензивно с въпроса за изграждането на нова фабрика за автомобили. Бързо стана ясно, че заводът трябва да бъде построен в Турция, близо до Измир.

Местоположението се откроява от другите опции като значително по-евтино и предлага по-добри възможности за продажби, твърдят представители на Борда на директорите и на Надзорния съвет. Ето защо е било взето предварително решение в полза на Измир, фаворизирайки Турция пред България и други страни от ЕС.

С влизането на турските войски в Северна Сирия обаче ситуацията се промени коренно, твърди германският икономически всекидневник Handelsblatt. В тази среда не може да има решение в полза на страната, твърди в своя публикация късно в понеделник медията, позовавайки се на източници от концерна. Ето защо засега договор с властите в Анкара няма да бъде подписан.

От Volkswagen обявиха във вторник, че отлагат решението си за завода на стойност 1,3 млрд. евро заради започналата миналата седмица турска операция в Сирия, съобщава Bloomberg.

Германският автомобилопроизводител вече създаде свое турско подразделение в западния град Маниса в началото на октомври, с което постави основите за начало на производствената си дейност в Турция. Въпреки това противоречивите решения на президента Реджеп Ердоган и негодуванието срещу тях в Брюксел разколебават компанията.

„Решението за построяването на нов завод беше отложено от Управителния съвет“, посочват от VW. „Следим отблизо ситуацията и сме притеснени за настоящото развитие“, допълват още те.

Заради военната си офанзива в Сирия Турция попадна под силна международна критика. В понеделник германското правителство призова за незабавно спиране на военната операция, с която властите в Анкара искат да създадат зона за сигурност за бежанци и да изкарат бойците на кюрдската милиция YPG извън границата. Като конкретна причина за инвазията се посочва обявеното изтегляне на американските войски в района от страна на американския президент Доналд Тръмп.

Тъй като Конгресът на САЩ не подкрепя Тръмп по този въпрос, Вашингтон наложи санкции над министри и организации. Вложителите реагираха с разпродажби, а междувременно истанбулският индекс ISE100 се срина поради заплахите за санкции в понеделник с над пет процента. Турската лира също е под натиск.

От гледна точка на голяма корпорация като Volkswagen, която иска да инвестира повече от 1 млрд. евро, това са непредвидими обстоятелства. Ако листнатата на Dax компания сега предприеме официалната стъпка, това може да навреди сериозно на имиджа ѝ.

Ето защо компанията изразява предпазливост. „Ние наблюдаваме ситуацията с голяма загриженост", заяви говорител на VW пред Handelsblatt. Той посочва още, че решението за местоположението на завода навлиза в последната фаза, но не коментира подробности.

От икономическа гледна точка обаче Volkswagen иска да се придържа към Турция като място за производство на моделите Passat и Superb, твърди говорителят на концерна, като поясни, че материалът на Frankfurter Allgemeine Zeitung за пълен отказ от Измир не отговаря на истината.

Долна Саксония, един от големите акционери в компанията, възнамерява да изчака с решението, докато трае военната операция в Сирия. Ако бъдат убити цивилни жертви, не може да има решение в полза на Турция, твърдят източници. Засега е ясно едно – процесът по окончателния избор ще се измести с месеци, защото не се очаква бързо решение в сирийската криза. Това може да е коз в ръцете на България, защото самият Volkswagen не може да отлага решението си повече от няколко месеца. В крайна сметка заводът трябва да заработи през 2022 г. 

България предлага на VW голяма индустриална зона извън столицата София, близо до летището. Бившата фабрика на стоманодобивна компания принадлежи на българската Първа инвестиционна банка и австрийската компания за недвижими имоти Soravia. Българският премиер Бойко Борисов обеща на Volkswagen да покаже, че ще бъде „най-лоялният партньор на най-големия автомобилен гигант в света". Премиерът се позова на добрите условия за германските инвеститори и много ниските данъци.

*Информацията е актуализирана към 10:40 ч. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 05:52 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

13
rate up comment 5 rate down comment 1
Mit1
преди 5 години
Трябва да се правят инвестиции, иначе губиш продажби и пазарен дял. Но, това че отлагат, а не се отказват е пълен срам за германците.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
12
rate up comment 11 rate down comment 0
Miraka
преди 5 години
Форд също не се славят със спазването на права и свободи на работниците - прочети за заводът им в Бразилия - Фордландия, който в крайна сметка е унищожен от работнички бунт. По-скоро това, че са създадени от фюрера е историческа шега с алчността и безскрупулността на въпросната компания. Не знам какво е антисемитски автомобил :)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
11
rate up comment 10 rate down comment 4
Бидонойл
преди 5 години
Щом мислиш, че има значение от кой е създадена... Впрочем, Фюpepа е заимствал идеята за "народна кола" от Хенри Форд. Той му е бил голям почитател и дори е имал негов портрет в кабинета си. Форд също така яростно е мразил евpeите. В годините преди войната е издавал антиceмитско списание. По твоята логика, Форд трябва да е антиceмитски автомобил :)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
10
rate up comment 26 rate down comment 1
Mohave __
преди 5 години
Северна Сирия е най- доброто място за тях . Лагерите ще осигуряват безплатна работна ръка .
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
9
rate up comment 25 rate down comment 0
Miraka
преди 5 години
"Ако бъдат убити цивилни граждани, не може да има решение в полза на Турция" - не мисля, че това е проблем за компанията, създадена от Адолф :)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 10 rate down comment 2
Mohave __
преди 5 години
В такива времена не се правят инвестиции . Ако имат доби намерения , VW трябва превантивно да започнат закриване на заводи , а не обратното . Дано и на тях да им е дошъл акъла .
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 40 rate down comment 3
data
преди 5 години
Под сурдинка все пак изтече информация каква е целта на VW - заради постоянно повишаващите се екологични норми в ЕС и невъзможността дизеловата технология да им отговори Швабите си търсят място където безпроблемно да продължат да продават дизеловите си модели .
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 18 rate down comment 7
Стоян Петров
преди 5 години
Не знаех че мръсн@ е мръсн@ дума!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 19 rate down comment 8
Стоян Петров
преди 5 години
Забравих че б***нк@ е *** дума!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 11 rate down comment 20
Стоян Петров
преди 5 години
Това е въпрос, който трябва да интересува Първа инвест банк и много по-малко нас.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още