През последните няколко месеца мениджърите на германския автомобилен концерн Volkswagen изпитваха сериозни затруднения, занимавайки се интензивно с въпроса за изграждането на нова фабрика за автомобили. Бързо стана ясно, че заводът трябва да бъде построен в Турция, близо до Измир.
Местоположението се откроява от другите опции като значително по-евтино и предлага по-добри възможности за продажби, твърдят представители на Борда на директорите и на Надзорния съвет. Ето защо е било взето предварително решение в полза на Измир, фаворизирайки Турция пред България и други страни от ЕС.
С влизането на турските войски в Северна Сирия обаче ситуацията се промени коренно, твърди германският икономически всекидневник Handelsblatt. В тази среда не може да има решение в полза на страната, твърди в своя публикация късно в понеделник медията, позовавайки се на източници от концерна. Ето защо засега договор с властите в Анкара няма да бъде подписан.
От Volkswagen обявиха във вторник, че отлагат решението си за завода на стойност 1,3 млрд. евро заради започналата миналата седмица турска операция в Сирия, съобщава Bloomberg.
Германският автомобилопроизводител вече създаде свое турско подразделение в западния град Маниса в началото на октомври, с което постави основите за начало на производствената си дейност в Турция. Въпреки това противоречивите решения на президента Реджеп Ердоган и негодуванието срещу тях в Брюксел разколебават компанията.
„Решението за построяването на нов завод беше отложено от Управителния съвет“, посочват от VW. „Следим отблизо ситуацията и сме притеснени за настоящото развитие“, допълват още те.
Заради военната си офанзива в Сирия Турция попадна под силна международна критика. В понеделник германското правителство призова за незабавно спиране на военната операция, с която властите в Анкара искат да създадат зона за сигурност за бежанци и да изкарат бойците на кюрдската милиция YPG извън границата. Като конкретна причина за инвазията се посочва обявеното изтегляне на американските войски в района от страна на американския президент Доналд Тръмп.
Тъй като Конгресът на САЩ не подкрепя Тръмп по този въпрос, Вашингтон наложи санкции над министри и организации. Вложителите реагираха с разпродажби, а междувременно истанбулският индекс ISE100 се срина поради заплахите за санкции в понеделник с над пет процента. Турската лира също е под натиск.
От гледна точка на голяма корпорация като Volkswagen, която иска да инвестира повече от 1 млрд. евро, това са непредвидими обстоятелства. Ако листнатата на Dax компания сега предприеме официалната стъпка, това може да навреди сериозно на имиджа ѝ.
Ето защо компанията изразява предпазливост. „Ние наблюдаваме ситуацията с голяма загриженост", заяви говорител на VW пред Handelsblatt. Той посочва още, че решението за местоположението на завода навлиза в последната фаза, но не коментира подробности.
От икономическа гледна точка обаче Volkswagen иска да се придържа към Турция като място за производство на моделите Passat и Superb, твърди говорителят на концерна, като поясни, че материалът на Frankfurter Allgemeine Zeitung за пълен отказ от Измир не отговаря на истината.
Долна Саксония, един от големите акционери в компанията, възнамерява да изчака с решението, докато трае военната операция в Сирия. Ако бъдат убити цивилни жертви, не може да има решение в полза на Турция, твърдят източници. Засега е ясно едно – процесът по окончателния избор ще се измести с месеци, защото не се очаква бързо решение в сирийската криза. Това може да е коз в ръцете на България, защото самият Volkswagen не може да отлага решението си повече от няколко месеца. В крайна сметка заводът трябва да заработи през 2022 г.
България предлага на VW голяма индустриална зона извън столицата София, близо до летището. Бившата фабрика на стоманодобивна компания принадлежи на българската Първа инвестиционна банка и австрийската компания за недвижими имоти Soravia. Българският премиер Бойко Борисов обеща на Volkswagen да покаже, че ще бъде „най-лоялният партньор на най-големия автомобилен гигант в света". Премиерът се позова на добрите условия за германските инвеститори и много ниските данъци.
*Информацията е актуализирана към 10:40 ч.
преди 5 години Жалко само че не са предложили и още една локация извън София, да кажем до Варна за този завод, вярно е че 2-3 града в България имат нужното население за такава фабрика но стига всичко е било там. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Заводът за който се изговориха и изписаха толкова много неща в крайна сметка може да не бъде построен нито в Турция, нито в България. Балканите пак се превръщат в кофти място за инвестиции, отново по политически причини. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години тия алчни и лицемерни шваби от VW си мисля, че ще настъпят сериозно греблото ако изберат Турция. ЕС са беззъби г...ве, но в САЩ е достатъчно един по-луд съдия да се изцепи в някой щат по линия на щетите от дизелите им с преправени еко норми и целият мултимилиарден панаир се завърта....а онези (американците) само това чакат, за да сритат европейските производители на коли. отговор Сигнализирай за неуместен коментар