С налагането на електрическите превозни средства от автомобилните производители през последните години се увеличава също така и интересът към влиянието на електрическите превозни средства върху цялостния пазар на автомобили, както и глобалното търсене на петрол, въглеродните емисии и замърсяването на въздуха, гласи коментар на Лаура Кози и Апостолос Петропулос за сайта на Международната агенция за енергия (МАЕ).
Автомобилните концерни планират да пуснат на пазара повече от 350 електрически модела до 2025 г., предимно класове с малък и среден размер. Плановете на компаниите от ТОП 20 предполагат десетократно увеличение на годишните продажби на електромобили до 20 милиона превозни средства годишно до 2030 г., от 2 милиона през 2018 г. Започвайки от ниска база, по-малко от 0,5% от общия брой на автомобилите в световен мащаб за момента, този растеж при електрическите превозни средства означава, че близо 7% от световния автопарк ще принадлежат на електрическите коли до 2030 г.
Междувременно пазарът на конвенционални автомобили показва признаци на умора, като продажбите намаляват през 2018 г. и 2019 г., поради забавянето на икономически растеж. Глобалните продажби на автомобили с двигател с вътрешно горене се свиха с около 2% до под 87 милиона през 2018 г., отбелязвайки първи спад от рецесията през 2008 г. Данните за 2019 г. сочат продължаване на тази тенденция, водена от Китай, където продажбите през първата половина на годината паднаха с близо 14%, и Индия, която отчете спад с 10 на сто.
Тези тенденции създадоха предпоставки за твърдения, че вече е достигнат историческия връх при търсенето на конвенционалните автомобили и започва началото на края за „ерата на двигателите с вътрешно горене“. Тъй като леките коли консумират почти една четвърт от глобалното потребление на петрол днес, може ли спадът в сектора да се разглежда като започнала ерозия на стълба в глобалното потребление на петрол?
Една значително по-слабо видима структурна промяна може да постави под въпрос това заключение - потребителите купуват все по-големи и по-малко икономични автомобили, известни като спортни превозни средства (SUV).
Това драматично преминаване към по-големи и по-тежки автомобили води до удвояване на дела на SUV моделите през последното десетилетие. В резултат на това вече има над 200 милиона SUV по целия свят, спрямо около 35 милиона през 2010 г., което представлява 60% от увеличението на световния автомобилен парк от 2010 г. Около 40% от годишните продажби на автомобили днес принадлежат на SUV модели, в сравнение с по-малко от 20% преди десетилетие.
Тази тенденция е универсална. Днес почти половината от всички автомобили, продавани в САЩ, както и една трета от автомобилите, продавани в Европа, принадлежат към този клас. В Китай SUV моделите се считат за символи на богатство и добър социален статус. В Индия продажбите в момента са по-ниски, но предпочитанията на потребителите се променят, тъй като все повече хора могат да си позволят подобни автомобили. По същия начин в Африка бързите темпове на урбанизация и икономическо развитие сигнализират, че търсенето на премиум и луксозни превозни средства вече е сравнително силно.
Въздействието на тази тенденция върху увеличаването на глобалните емисии на парникови газове не може да бъде изненадващо. Глобалният парк на SUV моделите регистрира увеличаване на емисиите от близо 0,55 гигатона въглероден диоксид през последното десетилетие до около 0,7 гигатона. В резултат на това SUV моделите се превръщат във втория най-голям виновник за увеличаването на глобалните емисии на въглероден диоксид след 2010 г. след енергийния сектор, като изпреварват тежката промишленост (включително производството на желязо и стомана, цимент, алуминий), а също така и камионите и авиацията.
Средно SUV моделите консумират около една четвърт повече енергия от по-малките автомобили. В резултат на това глобалната икономия на гориво се влошава, причинена отчасти от нарастващото търсене на SUV автомобили от началото на десетилетието, въпреки че подобренията на ефективността в по-малките автомобили спестяват над 2 милиона барела на ден петрол, а електрическите автомобили изтриват по-малко от 100 000 барела на ден.
Всъщност SUV моделите са били отговорни за ръста в търсенето на петрол от 3.3 милиона барела на ден от леки автомобили между 2010 и 2018 г., докато употребата на петрол от други видове автомобили (и изключение на SUV) намалява леко. Ако апетитът на потребителите към SUV автомобилите продължава да нараства със сходни темпове, наблюдавани през последното десетилетие, тази категория коли ще добави близо 2 милиона барела на ден към глобалното търсене на петрол до 2040 г., компенсирайки това което ще спестят близо 150-те милиона електрически автомобила дотогава.
Въпреки че в момента продължава да се акцентира върху електрическите превозни средства и икономията на гориво, от МАЕ подчертават ролята на SUV моделите на автомобилния парк. По-големите и по-тежки автомобили са по-трудни за електрификация и растежът в търсенето им може да забави развитието на чисти и ефективни автомобилни паркове.