IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Електромобили срещу хибриди – коя технология ще доминира на пазара?

Въпреки пандемията, която удари транспортния сектор през тази година, автомобилната индустрия прави поредната крачка към пълна електрификация

17:30 | 01.01.21 г. 31
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: Pixabay</em></p>

Снимка: Pixabay

Електрификацията - добавянето на батерии и електродвигатели към силовия агрегат на автомобила - вече не е просто нишова идея. Това, което започва с Honda Insight и Toyota Prius, се разширява, като включва превозни средства с всякакви форми и размери, с множество технологични нововъведения, концентрирани предимно около една цел: ефективно управление с намалени количества емисии. 

Хибридите и изцяло електрическите превозни средства предлагат много предимства, от данъчни стимули през широк достъп до обществените пътища до намалена сервизна поддръжка.

Преходът към електрификация на транспорта стимулира автомобилните концерни да пускат все повече и все по-често превозни средства с алтернативно задвижване. Важно е да се отбележи, че всеки тип има своите предимства и недостатъци, независимо дали става въпрос за мек хибрид, електромобил или автомобил с плъгин хибридна технология. 

Меката хибридна система е най-простият и рентабилен начин за добавяне на компоненти на електрическото задвижване към превозно средство с двигател с вътрешно горене. В мека хибридна система двигателят често се изключва изцяло при условия без натоварване, като например слизане по хълм или спиране. Хибридната система позволява на двигателя да бъде рестартиран почти моментално и може да захранва допълнителни системи на автомобила, като стерео уредба или климатик. Функцията за бързо изключване пести гориво, като този тип автомобили предлагат най-достъпните цени от всички превозни средства с алтернативно задвижване.

Серийният хибрид, известен още като паралелен хибрид, е този автомобил, за който повечето хора се сещат, когато чуят думата „хибрид“. Тук електрическият мотор захранва батерията и е отговорен за движението на колелата. Двигателят с вътрешно горене не предава тяга директно на колелата, защото няма физическа връзка с тях, така че електрическият двигател е този, който ги задвижва. Двигателят осигурява мощност при по-високи скорости и по-голямо натоварване, докато батерията и електрическият мотор правят това при ниска скорост и по-слабо натоварване. Автомобилът осигурява идеалната ефективност при градски условия, като двигателят с вътрешно горене влиза в употреба при по-далечни пътувания. От друга страна тези хибриди са по-скъпи от меките им аналози, а тяхната впечатляваща ефективност е за сметка на мощността.

При плъгин хибридите системата се доближава максимално до тази при чистите електромобили. Превозното средство може да се движи посредством всеки от своите двигатели, тъй като те имат директна връзка с колелата и могат да работят в електрически режим в случаите, когато е по-ефективно. Автомобилът предоставя възможност за изминаване на сравнително големи разстояние само на електричество. Плъгин системата позволява зареждане на станции за електромобили, като комбинацията с двигател с вътрешно горене решава проблема с пробега при електрическите превозни средства. В същото време това е най-скъпия вид хибриден автомобил, въпреки че цената му е по-ниска от тази на чистите електромобили. Устройството им е по-сложно от меките хибриди, което означава повече разходи за поддръжка.

Чистите електромобили се захранват изцяло от батерии, свързани към електрически мотор. Въпреки че работата на батерията е свързана с впечатляващо количество софтуер, конструкцията на електромобила е по-опростена от останалите превозни средства – докато най-елементарният двигател с вътрешно горене има повече компоненти от електрическия мотор, който разполага само с ротор. В същото време технологията все още е ограничена по отношение на пробега, а цената на такъв тип автомобил остава по-висока от конвенционалните.

Въпреки появата на коронавируса тази година е поредната, в която автомобилната индустрия прави още една крачка към цялостна „зелена“ трансформация, с която да отговори на целите на Парижкото споразумение за климата от 2015 г.

При един по-обстоен поглед може да се види съревнованието между различните компании и техните електрически модели по отношение на пробега, батерията, автономните технологии, като тази надпревара предоставя на потребителите все по-голямо разнообразие от продукти и технологии. От друга страна продължава да се задълбочава и конкуренцията между електрическите и хибридните автомобили, чийто дял ускорява своя ръст за сметка на конвенционалните превозни средства особено в развитите икономики и в Китай, най-големият автомобилен пазар в света.

По пътя към екологизиране на автомобилната индустрия възниква един въпрос сред анализаторите, потребителите и представителите на бизнеса – коя ще бъде доминиращата технология в бъдеще?

Последна актуализация: 11:56 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

31
rate up comment 2 rate down comment 1
IQ96
преди 3 години
Тесла с големите депозити ми намирисва на Мототехника- не ли? Прав е 2 за изкривената и силно завишена оценка на компанията!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
30
rate up comment 3 rate down comment 0
kane
преди 3 години
BgMan = smart man
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
29
rate up comment 8 rate down comment 0
bgMan
преди 3 години
2019-та си купих хибрид на Тойота основно за градско. В сравнение с предишната ми стара конвенционална кола спестявам над 2000 лв. годишно от гориво и 130 лв. от данъци. Колата е в гаранция 6 години и нямам разходи за ремонти. 10 години гаранция на батерията, 12 години гаранция на купето. Когато успея да спестя още ще си взема и Honda CR-V хибрид и 20 години ще си изкарам с тях без нужда от друг автомобил.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
28
rate up comment 7 rate down comment 1
fon
преди 3 години
Тесла 3 тежи тежи 1600кг, като батерията й е 500кг. А нормална кола с 2литра двигател тежи над 1300кг.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
27
rate up comment 5 rate down comment 0
data
преди 3 години
Странен въпрос ,след като погледнете плановете на производителите . Та никой производител не разработва нищо ново с ДВГ от малкия до средният клас . От средният нагоре е малко объркана ситуацията - хибриди и големи ДВГ а, има и доста електромобили
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
26
rate up comment 3 rate down comment 3
kane
преди 3 години
15. е откъде, повече скорост х повече тежест = повече щети при удър!14. е тва за класа е лъжа според мен. модел 3 е клас корола, сивик, те я сравняват с 6 цилиндрово бмв3, лексъс и п, за да не бие на чи голямата - над двойна разлика с корола. Model 3 - 2 тона, модел с - 2.5 тона, модел х - близо 3 тона. Това не са нормални коли тегла!13. Това тегло идва само от батерията. За да направят по лека цялата кола, пестят от материали и е като жигули сигурно по безопастност. Хартия ламарина, за да не тежи и тежък под, за да носои тежка батерия. Поне са с нисък център на тежестта - това им признавам за +, забравил съм да го пиша. Горят батериите и не могат да ги угасят. И се палят сами и се палят при удър химикалите и 5 пожарни вода не могат ги угаси. Има изгоряли хора вече живи вътре. Питай гогъл и гледай как горят12. приемам ризнаваш скъпата застраховка - значе не е редова, нормална кола за средния гражданин, а бърза и спортна. ок.11. съгласен си , че замърсяват батериите. Според мен повече от един дизел малолитражен, какъвто карах като студент8и9. еми да. съглсен си, ще се правят ненужни обиколки и отколнения и престои само и само да се зареди и ще се чака по кафета и ресторанти часове на ред. Казах го - ако ч пръскаш на суперчарджъра си чупиш батерията! Ам те тва искат. Да си купиш нова по скоро за една кола пари! Що да не ти я счупят от презареждане тогава. За баницата я знаем вече.5. Ок. Съгласен. Аз също съм сметкаджия и ако не бях нямаше да стигна до тука. За теб са качествени едни гуми, за мен са скъпи! Аз до преди ....7, 8 години си купувах втора ръка гуми/ако не ми ги купеше нови татко - и той обича новите гуми като тебе:)/ Аз не съм състезател, за да ценя качетство гуми:)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
25
rate up comment 4 rate down comment 1
zelka007
преди 3 години
15. откъде ти е инфото за по-големите щети ... ?!14. значи средно тежът по 200кг повече от автомобил в същият клас ... двама шишковци на задната седалка, или пълен багажник ... чак да чупят мостове и пътища ... :))) ... все пак пътищата са смятани за определени натоварвания на ос . за БГ е 9 тона на ос , а най-тежката тесла е 2,5 тона мисля . нямаше да имат хомологация за ЕС ако беше така , щяха да са с двойни задни гуми поне ...13. пак не знам откъде я вадиш тази мисъл , значи една обикновенна проверка в пожарната служба на усато за запалвания на електрически автомобили след птп и самозапалвания сочи нещо коренно друго , даже разликата е доста сериозен процент спрямо двг ... късно е и не ми се рови в момента , подсети ме някой път през деня под такава тема пак , да видиш статистика ...12. нормално е да имат премия в застраховката , не може всеки да ги прави след птп , ускоряват ужасно бързо и понеже немат ръчка и съединител и се мешат хората с *** периодично , та после разправят че сами тръгвали ... :))) ... пробвай да застаховаш нова бегачка за 100к да видиш дали ще можеш навсякъде първо да я застраховаш , еле па некоя чудесия за 150-200 ... :))) ... кеф цена нема ... 11. мда , не е цветя и рози самото производство ... всяка миннодобивна дейност по принцип е инванзивна . доскоро го бяха оставили всичкото това на китайци , чилийци , индийци - копат , фърлят , харчат вода , не им дреме на шмайзера за нищо . отскоро се въвеждат производствени практики и стандарти . има практики за рециклиране , абе бая ще ги стегнат ... но факт , първите поколения на батерии не са били много чисти , но въпреки всичко , по-чисто от един дизелов автомобил със същият експлотациаонен срок ... също не ми се рови в момента за статистика ...8 и 9 ... всеки ден ли караш по 4-500км ... :))) ... да , като тръгнеш трябва да я правиш сметката . и тука е тънката част , като са я започнали играта в тесла , са я направали тази сметка още в началото , изградиха мрежа от зарядни станции на подходящи локации и с подходящ брой стойки за зареждане и постоянно доразширяват . ако имаш тесла даже тя мисли вместо теб за зареждането ... :))) ... указваш маршрут , и то ти показва къде и колко , смята ти разход според температурата на въздуха и пр ... много е мислена колата ... 5. не бих писал скъпи гуми , бих написал качествени гуми . и съм с две ръце за винаги да се кара с качествени гуми независимо от колата . а качествените гуми както си забелязал са скъпи ... :))) ... и има защо да е така . важни са за колата наравно с всички други аспекти по безопасността ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
24
rate up comment 4 rate down comment 2
kane
преди 3 години
Електромобили срещу хибриди коя технология ще доминира на пазара? ....................в момента двг домира - с 3/4 от пазара и това е моят изборкогато хибрида или ев-то достигне 3/4 това ще бъде моят избор просто е като фасул :)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
23
rate up comment 2 rate down comment 3
kane
преди 3 години
Е аз не съм толкова умен като мъск. гледам ден за ден. ама и по умни от него съм виждал май. той малко използвч си пада, а се праи на иноватор. много дотации получават секторите в които оперират компаниите му и там се е ориентирал. дотации за ев-то мъск е там, дотации за солара - тщпак е там, поизпълител на голама държавна агения - наса - пак е там, копае дупки за щатския бюджет на невада...еми сметкаджия е добър.кажи 5-6то фейка на минуситее всикчо под 1.8 е малилитражка за мене и масовия автомобил в БГ, вече не е ли! тя ако види мъска в тебе, ще се качва на всичко, и пеша ще е готова да върви до време даже:) джоба ми като е пълен коли не ми требват - с таксита е пълно :0
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
22
rate up comment 5 rate down comment 0
fon
преди 3 години
Продадените EV в ЕС за 2020г вече са над 1 милион и то без декември.ev-sales.blogspot.com
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още