Електрификацията - добавянето на батерии и електродвигатели към силовия агрегат на автомобила - вече не е просто нишова идея. Това, което започва с Honda Insight и Toyota Prius, се разширява, като включва превозни средства с всякакви форми и размери, с множество технологични нововъведения, концентрирани предимно около една цел: ефективно управление с намалени количества емисии.
Хибридите и изцяло електрическите превозни средства предлагат много предимства, от данъчни стимули през широк достъп до обществените пътища до намалена сервизна поддръжка.
Преходът към електрификация на транспорта стимулира автомобилните концерни да пускат все повече и все по-често превозни средства с алтернативно задвижване. Важно е да се отбележи, че всеки тип има своите предимства и недостатъци, независимо дали става въпрос за мек хибрид, електромобил или автомобил с плъгин хибридна технология.
Меката хибридна система е най-простият и рентабилен начин за добавяне на компоненти на електрическото задвижване към превозно средство с двигател с вътрешно горене. В мека хибридна система двигателят често се изключва изцяло при условия без натоварване, като например слизане по хълм или спиране. Хибридната система позволява на двигателя да бъде рестартиран почти моментално и може да захранва допълнителни системи на автомобила, като стерео уредба или климатик. Функцията за бързо изключване пести гориво, като този тип автомобили предлагат най-достъпните цени от всички превозни средства с алтернативно задвижване.
Серийният хибрид, известен още като паралелен хибрид, е този автомобил, за който повечето хора се сещат, когато чуят думата „хибрид“. Тук електрическият мотор захранва батерията и е отговорен за движението на колелата. Двигателят с вътрешно горене не предава тяга директно на колелата, защото няма физическа връзка с тях, така че електрическият двигател е този, който ги задвижва. Двигателят осигурява мощност при по-високи скорости и по-голямо натоварване, докато батерията и електрическият мотор правят това при ниска скорост и по-слабо натоварване. Автомобилът осигурява идеалната ефективност при градски условия, като двигателят с вътрешно горене влиза в употреба при по-далечни пътувания. От друга страна тези хибриди са по-скъпи от меките им аналози, а тяхната впечатляваща ефективност е за сметка на мощността.
При плъгин хибридите системата се доближава максимално до тази при чистите електромобили. Превозното средство може да се движи посредством всеки от своите двигатели, тъй като те имат директна връзка с колелата и могат да работят в електрически режим в случаите, когато е по-ефективно. Автомобилът предоставя възможност за изминаване на сравнително големи разстояние само на електричество. Плъгин системата позволява зареждане на станции за електромобили, като комбинацията с двигател с вътрешно горене решава проблема с пробега при електрическите превозни средства. В същото време това е най-скъпия вид хибриден автомобил, въпреки че цената му е по-ниска от тази на чистите електромобили. Устройството им е по-сложно от меките хибриди, което означава повече разходи за поддръжка.
Чистите електромобили се захранват изцяло от батерии, свързани към електрически мотор. Въпреки че работата на батерията е свързана с впечатляващо количество софтуер, конструкцията на електромобила е по-опростена от останалите превозни средства – докато най-елементарният двигател с вътрешно горене има повече компоненти от електрическия мотор, който разполага само с ротор. В същото време технологията все още е ограничена по отношение на пробега, а цената на такъв тип автомобил остава по-висока от конвенционалните.
Въпреки появата на коронавируса тази година е поредната, в която автомобилната индустрия прави още една крачка към цялостна „зелена“ трансформация, с която да отговори на целите на Парижкото споразумение за климата от 2015 г.
При един по-обстоен поглед може да се види съревнованието между различните компании и техните електрически модели по отношение на пробега, батерията, автономните технологии, като тази надпревара предоставя на потребителите все по-голямо разнообразие от продукти и технологии. От друга страна продължава да се задълбочава и конкуренцията между електрическите и хибридните автомобили, чийто дял ускорява своя ръст за сметка на конвенционалните превозни средства особено в развитите икономики и в Китай, най-големият автомобилен пазар в света.
По пътя към екологизиране на автомобилната индустрия възниква един въпрос сред анализаторите, потребителите и представителите на бизнеса – коя ще бъде доминиращата технология в бъдеще?
преди 3 години подозирах го , че е сметкаджия ... :))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години каймакът на пазара ... това е важното ... колкото можеш да грабиш от него ... после е рутина ... ама трябва да ти сече главата , да виждаш 10 години преди другите , да проектираш това което другите ще искат да виждат след 10 години + 5 години преди това за подготовка , и да ти стиска и да си се заобиколил навреме с точните мотивирани хора ... затова после пишат книги ... затова продава коли по 100-200 бона ... затова такива като него са по 10-на човека в едно поколение ... не е да се прескачат ...на плюсовете си ги докарал без малко , на минусите имаш 5-6 фейка ... да електрическата кола иска малко повече внимание и мислене , не е да ръчкаш само и да сипваш докато спре . и кой кара малолитражки , дръж се сериозно , кормилните рейки почват да играят на 50-60х , климатикът почва да издиша на 3-та година ... те са за войската ... и за клиентите на горубляне ... можеш ли да качиш студентката с най-дългия и гол крак , нетърпелива да граби от живота с пълни шепи , на малолитражка и да искаш и вечер и сутрин да ти поднася рая в дантела на тепсия ... :))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Карам хибрид на Toyota, годишното ми обслужване е около 300лв. Масло, филтри и всичко останало 30лв данък. Карам предимно градско и не зареждам повече от 30-40лв на месец. Карам я всеки ден по 20тина км. Сравнение с предишната на година спестявам около 2000лв само от гориво. Разбира се има и минуси. Малък мотор-120кс. на магистрала рядко вдигам 140км. Двигателя ръмжи на умряло хаха. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години след всички калкулации които съм правил/ бях се ентусиазирал да купувам модел 3/ предпочитам да инвестирам в бизнеса си и да карам кола с двг на старо засега отколкото да дам парите си за гъзария и нищо повече - в моята ситуация и моите условия няма никакъв смисъл да карам нов електрик.елекртика придобива смисък, ако се купи евтино. и съм пробвал да купя пред докато бяха евтини и неглижирани, но не успях. Сега имам чуството, че са по интересни и скъпи втора ръка от преди.Една малолитражка на газ или безнин на над 10 години от горубляне никога не може да бъде бита от електрика финансово. това е. преминаването къл елетрик е насилствено, а не закономерно и затова боли финансово. Човечеството започна да разбира че замърсява и променя климата - като лято декемри и януари, избира политици за да променят това, но човечеството няма техмологиите и е в тяхното търсене все още и идват тарикати като баи мъск и започват дао "бслужват" тези нови нужди и да се правят на успели звезди умни :)))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години аз купих един път чистак нова кола от магазина и втори път такава грешка няма да направя докато съм жив.Минуси с телса/електика:1. много висока цена на придобиване - мин.$40к2. 1200 цикъла на зареждане на бат. в идеалния вариант - може и 800 да са ако не я зареждаш правилно3. скъпа батерия - $5.5к е само батерията на модел 3, отделно смяна труд4. скъпи застраховки - един съсед кара мдел 3 и го питам как е, като стигнах да въпроса с застраховката му преседна на гърлого думите5. скъпи гуми - тежки коли са и мощни и изискват най-сисок клас скъпи гуни и се сменят често6. загуби на енергия - тока се губи по мако от батерията и колкото по стара става толкова повече са загубите и. не е като дизлака да я паркираш година и пак да има толкова колкто си я оставил в резарвоара. Електрика губи заряд от стоене и от това че подържа системите - ако е топло - охлажда батерията, ако е студено - топли я, отделно телсата има 6-8 камери които може да работят и системи за комуникация да се подържат активни и т.н.7. батерията изисква внимание и грижа да се подържа в постоянен заряд 20%-80% ако не го правиш намаляш и циклите и плащаш $6к за нова8. ограничен периметър на движение, неоходимост от зарядни станции и правене на сметки при дълги патувания9. времето за зареждане - огромно - ако тръгнеш за англия или германия ще трябва да чакаш десетки часове наред за зареждане10. ако използваш фаст чардж на супер чарджърите си чупиш капацитета и циклите на батерията - колкото по бързо я зареждаш и отреждаш, толкова по бързо я чупиш и плащаш мин $6к за нова11. производството на батерии замърсява околлната среда с химикали, киселини и пр.12. скъпи застраховки13. при инцидент се палят и горят неуморно14. тежки са и чупят мостове, пътища повече15. причиняват повече щети при катастрофа - вероятно и човешни животи отнемат повечеПолзи:1. по-ниски разходи за предвижване на ток от бензин - 2 до 3 пъти - зависи и от цената на безнина/газтта/метана....? може и да няма ползи ако тока е много скъп, а метана евтин например2. по - малко разходи за подръжка/ако се изкючи батерията от подръжката/ имат по малко чаркове и системи3. каране на един *** - пак се пести от консумативи и труд за спирачки и по неуморно се кара4. не отделя топлина при движния5 по малко замърсява със шум6. не отделя изгорели газове7. мотора е много по *** от двигателя и може да се ползва ужано дъгли килиометри - милиони може би, за разлика от двг8. за момента запазват стойността си по продължително време при продажба на старо, но това с времето ще се промени - вече няма да са хит9. правителствата и залените партии превземат политическите сцени и създават програми за насърчаване при покупка и ползване - като данъчни кредити Е6к фрация, пари за стар автомобил - Е5к франция, $6.5к сащ за първите 200к бройки, безплатни пакинги в големите градове и пр....сигурен съм че пропускам много неща - моля допълнете списъка... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Изчислил я е :)))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Струва ми се, че твоят познат и брат ти, са ги купили "нов внос", защото цената на нов подобен автомобил е 80к+ лева, да не говорим, че чисто нов автомобил има пълно каско задължително, щеше да го знаеш, ако си имал. Прави разлика между нов и 50-та ръка от авто къща. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години де го тоя перманентен недостиг на ток ... от де я вадиш тази информация ?! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години ...кола, която можеш да караш 2-3 пъти годишно? ---Още си новогодишен или некой те е изтрескал в тимберицата с пиратка снощи? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години познат имаше мерцедес... смяна на съединителя му беше около 3500 лева. Брат ми БМВ, някакъв датчик дето даже му забравих името беше 1200лв.Незнам как за 15 год, твоя познат е успял да се вмъкне в 1500 лева, звучи ми невероятно.... аз като студент преди 20г. имах голф и за 4те години в които го карах пак минах 1500 лева в ремонти, за консумативи да не говоря... които апропо, ги няма по електричките (част от тях).Нека някой с нова кола да каже колко му е само маслото докато колата е в гаранция :) Прехода към електрички е неизбежен... както и това че ще стават автономни! А в още малко по късен период и Ас а Сървис !Поколението на нашите внуци няма да имат книжки ! .... както сега нашите деца не могат да се обадят от телефон с шайба. отговор Сигнализирай за неуместен коментар