fallback

Кой трябва да осигури напредъка при декарбонизацията на авиацията?

Фокусът на инвеститорите е насочен към стартъпите, които се стремят да революционизират въздушния транспорт

08:34 | 25.04.22 г. 6
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Налице е значителен тласък в процеса на декарбонизация на глобалната авиационна индустрия през тази година, воден от призивите на инвеститорите към авиокомпаниите да се насочат към по-екологични технологии.

Марк Дейли от Bloomberg прекарва последните шест месеца в проучване на някои нови технологични решения, разработени от стартъпи, които биха могли да помогнат за декарбонизацията на авиацията. Те включват електрически самолет, който излита и каца вертикално (eVTOL), както и летателни превозни средства, задвижвани с водород или с биогорива.

Според изчисленията на Дейли финансирането на компаниите за рисков капитал, насочено към стартъпи в областта на климатичните технологии, расте през последната година.

Нисковъглеродните транспортни компании са най-големите бенефициенти на подобен вид финансиране. Инвеститорите са привлечени от транспорта като инвестиционна категория, тъй като много предложения изглеждат конкурентоспособни по отношение на разходите. Освен това се отчитат и успехите в индустрията, особено на компании, занимаващи се с нисковъглероден автомобилен транспорт, като производителя на батерии Contemporary Amperex Technology Co. Ltd (CATL) и китайския електромобилен концерн Nio Inc.

Авиацията може да бъде следващият голям пазар за инвеститорите в климатичните технологии, смята Дейли.

авио1

С развитието на нисковъглеродните технологии при сухоземния транспорт инвеститорите търсят нови възможности и разширяват дейността си в рамките на авиацията и корабоплаването. Инвестициите в авиационни технологии са нараснали със 724% от 2017 до 2021 г., до почти 3 млрд. долара, изчислява BNEF.

Фондовите борси също предоставят възможност за развитие на индустрията за градска въздушна мобилност и показват значителен интерес към нея. Компании като Joby Aviation и Lilium набраха милиарди долари чрез сливания с компании със специално предназначение (SPAC) през миналата година.

По-голямата част от инвестициите в свързаните с климата технологии досега са насочени предимно към компании за градска въздушна мобилност, които искат да революционизират пътуванията в рамките на града. Един eVTOL може да пренесе даден пътник от Лондон до летище Хийтроу за шест минути, движейки се с максимална скорост. Но този тип градска мобилност в най-добрия случай ще измести автомобилите с по-енергийно интензивна форма на движение. В най-лошия случай те ще заменят обществения транспорт.

авио2

Въпреки че инвеститорите са развълнувани от стремежите на компаниите в тази област, приносът на тези стартъпи към по-широките индустриални цели на авиацията остават ограничени.

Над 50% от глобалните полети изминават под 1111 километра, но представляват едва 1% от общите километри, изминати по света.

Иновации в търговската авиация на дълги разстояния

Необходимите иновации включват промени в задвижването – преход към електрически двигатели, горивни клетки или модифицирани турбини - и преминаване към гориво, което не отделя въглерод. Това е технически възможно и много нови самолети са тествани на къси разстояния, но никой от тях все още не е наличен в търговската мрежа. От 225-те стартъпи, които BNEF определи като изграждащи устойчиви авиационни технологии, по-специално две – Twelve и ZeroAvia – са пионерите в случая.

Twelve разработи технология за превръщане на въглеродния диоксид в реактивно гориво, а ZeroAvia се превърна в ключов играч в надпреварата за производство на водородни самолети. Двата стартъпа работят за подобряване на производителността и ефективността на устойчивите авиационни технологии, но са изправени пред значителни препятствия при комерсиализацията на своите продукти. Разходите и времето, необходимо за попълване на традиционния флот от нисковъглеродни самолети, за подмяна на съществуващата инфраструктура и за сертифициране, са значителни. Инвеститорите ще играят важна роля, но в крайна сметка ще са необходими по-строги политики и регулиране, за да се демонстрира, че тези технологии са безопасни.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 16:37 | 11.09.22 г.
fallback