В настоящия момент не е ясно как Гърция ще излезе от сегашния "дуел на волите" с Тройката по въпросите на техническия си дефолт, референдума и възможността да продължи на отдавнашната драма за спасителната помощ. Двете страни в този дуел язвително се сочат с пръст, гръцките банки са затворени тази седмица, а логичното, но все така убягващо дипломатическо и икономическо разрешение на проблема чрез разумни преговори, изглежда по-далечно от всякога. Като горд гръкоамериканец аз към натъжен от това положение, пише Джеймс Ставридис за Foreign Policy, цитиран от БТА.
Междувременно се смята, че референдумът от 5 юли е насрочен твърде прибързано и повечето гърци вероятно не са много наясно какви може да са последиците и не са сигурни как да гласуват.
Първата жертва на този процес изглежда е макроикономическата теория. На хоризонта застрашително се появиха апокалиптични икономически сценарии - крах на гръцката икономика, омаломощаване, ако не и пълен крах на еврото, и мощно разклащане на целия Европейски проект.
Но в разгара на тази буря, свързана с гръцката икономическа и финансова криза, си струва да се замислим за геостратегическите последствия от Grexit, за които почти не се говори.
Нека си го кажем открито: ако Гърция излезе с гръм и трясък от еврозоната, тя ще бъде една сърдита, разочарована и съсипана страна, която обаче ще продължи да бъде член на ЕС и на НАТО - две организации, функциониращи на базата на консенсуса.
(Последното означава, че без единодушие между всички членове, организацията не може да взема решения или до изпълнява ефикасно оперативните си функции.) Като бивш върховен главнокомандващ на Обединените въоръжени сили на НАТО много пъти съм бил свидетел как на мъчителни заседания се "изгражда" консенсус, как компромисите се постигат един по един.
Занапред една нежелаеща да сътрудничи Гърция може отново и отново да спъва действията и на ЕС, и на НАТО, което ще им пречи да се движат напред. Това може да се прояви много скоро, например, при решаване на въпросите за санкциите срещу Русия (която Гърция явно ухажва, за да получава подкрепа и финансиране - нещо съвсем логично).
Това лесно може да се отрази и на вземането на текущи управленски решения в ЕС по различни въпроси - като се почне от преговорите по Трансатлантическо търговско-инвестиционно партньорство и се стигне до селскостопанските субсидии, наплива на бежанци през Средиземно море и т.н. Гърция може да стане проблемен и обструкционистки настроен "смутител на реда" в сложни преговори с участието на ЕС, като например усилията за сключване на ядрено споразумение с Иран.
Една трудна като характер и объркана Гърция може да създава проблеми в европейските институции, но освен това гръцкият дефолт и изхвърлянето от еврозоната почти сигурно ще тласнат гръцката икономика още повече по наклонената плоскост. Това не може да не се отрази и на сферата на сигурността, защото не знаем до каква степен гърците ще пожелаят или ще бъдат в състояние да участват в операциите на НАТО, в мисиите на ЕС, в хуманитарни проекти, в спасяването на бежанци и в още много усилия, свързани със сигурността.
Това може да се отрази негативно на достъпа до гръцките бази - много от тях намиращи се на важни геостратегически места, като залива Суда на остров Крит. Добре е да си спомним и за важното географско положение на Гърция на морския фланг на НАТО във време на рязко нараснало напрежение в Източното Средиземноморие.
Всъщност една прокудена от Европа Гърция неизбежно ще започне да търси подкрепа и сътрудничество другаде. Такъв перспективен партньор, разбира се, много вероятно би била Русия. Много гърци хранят силни симпатии към Русия, която също е православна страна, особено що се отнася до положението в Украйна.
Ако Москва реши да помага икономически на Атина, дори символично, това още повече ще отдалечи Гърция от Западна Европа. Друг вероятен приятел и партньор би била Сърбия, която има свои собствени проблеми с други балкански страни членки на ЕС. Не може да се изключи и излизане на Гърция от ЕС и дори от НАТО. Сред крайната левица в Гърция вече се чуват гласове за поемане на такъв курс.
Най-накрая, една озлобена и все по-слабо свързана с традиционните европейски организации Гърция може да стане по-подозрителна и проблемна страна за най-близкото си географско обкръжение. Отказвайки се от активно членство в НАТО, тя по много по-различен начин би се отнасяла към Турция, би гледала по друг начин и на Балканите. Ако Гърция няма зад гърба си ЕС и НАТО, тя ще се чувства много по-несигурна в отношенията си с Турция - неин стар враг и източник на многобройни заговори.
Всичко това е мощен дестабилизиращ фактор.
Ще напусне ли Гърция ЕС или НАТО, ако излезе от еврозоната? Вероятността за това е твърде малка - трезвото мислене навярно ще надделее. Но не е и невъзможно, ако кризата се задълбочи, а емоциите и от двете страни продължават да се разгарят. Ако не бъде намерен компромис, ни очакват най-малкото бурни свади с много перипетии.
Какво трябва да се направи?
Като начало, нещата не бива да се оставят в ръцете на шефовете на централните банки. Те не са политици и не им се плаща, за да внимават за геостратегическите и политическите последици от евентуален гръцки дефолт и излизане от еврозоната.
Ако говорим за мрачните прогнози, излизането на която и да е страна от ЕС или НАТО е просто "тера инкогнита" и би разтърсило из основи двете организации, като в същото време би отслабило силно целия Европейски проект.
Когато Тройката води по-нататъшни преговори, тя трябва да има предвид ценността на гръцкото членство в ЕС и НАТО. Гръцките преговарящи поставят тези въпроси, но много участници от европейска страна игнорират аргументите им и се фокусират само върху икономическата страна. Това е естествена реакция, но не е онзи всестранен подход, необходим, за да се вземат предвид всички възможни опции в условия на стрес и натиск.
Гърците, които са от другата страна на масата, също трябва да мислят и с геостратегически, и с икономически категории, оценявайки възможните опции и последствия. Суверенните държави трябва самостоятелно да взимат решения за бъдещето си. Въпреки всички емоции, свързани с предлаганите условия, част от пакета си остава запазването на членството в европейските организации, които играят фундаментална роля за мястото на Гърция в следвоенния световен ред. Другите варианти - присъединяване на Гърция към руския Евразийски съюз, или просто необвързване, не са добри.
Няма лесен избор за която и да е от двете страни, но остава известна надежда, че компромис може да бъде постигнат. За Европа е от фундаментално значение да задържи Гърция в своята орбита.
Гърците също така трябва да осъзнават колко ценно за тях е да бъдат част от трансатлантическия свят. Тук играят големи стратегически залози и спасителният план за Гърция не е въпрос само на бизнес и икономика.
Всичко за кризата в Гърция четете тук!
преди 9 години Гледайте филма - http://***.dokumentalni.com/?p=991Подменят се основите на юрид.наука и межд.право с Лисабонски договор и търг.споразумение между САЩ и ЕС отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Г-не, ВСЕ ОЩЕ ЕС е съюз НА ДЪРЖАВИ, а не една единна федерация. Когато и ако Франция и Германия се откажат 100% от своя държавен суверенитет , съгласни са да не са субект на международното право като суверенни държави и да станат част от СЕЩ, тогава и само тогава можете да повдигате въпроса дали България да не тръгне по техните стъпки. Изразявам скептицизъм и несъгласие Третата българска държава да прекрати съществуването си, без да сме победена страна във война, доброволно, за да стане провинция в СЕЩ.- изразявам КАТЕГОРИЧНО НЕСЪГЛАСИЕ. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Аз говоря за основни принципи ,че всяка държава е СУВЕРЕННА и суверена има право да решава всичко Лисабонският договор е държавен преврат в някои области - http://***.dokumentalni.com/?p=991Много може да говорим но тук не е мястото Винаги съм казвал ,че като цяло ЕС е 51% добро но има 49% за поправка дори и за официалният език - трябва да има и есперанто е прекрасен език отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Така , че- гърция доброволно е отдала изключително голям обем държавен суверенитет по отношение на паричния си суверенитет, ставайки член на еврозоната. Абсолютно същата е и ситуацията с останалите 18 държави- членки на еврозоната. За това твърдя, че гърция е един изкуствено напомпан балон, защото тя ползва чрез ЕЦБ де факто външно финансиране. Едва сега- когато бъде оставена без това финансиране- ще стане ясно колко е нейният РЕАЛЕН БВП, който се изработва САМО И ЕДИНСТВЕНО от гърция. Според мен , той съвсем не е онзи, който си въобразяват гръцките граждани:) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Член 3 1. Съюзът разполага с изключителна компетентност в следните области: а) митнически съюз;б) установяване на правила относно конкуренцията, необходими за функциониране на вътрешния пазар;в) ПАРИЧНА ПОЛИТИКА на държавите-членки, чиято парична единица е еврото;г) опазване на морските биологични ресурси в рамките на общата политика в областта на рибарството;д) обща търговска политика. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години С две думи- съжалявам, но авторът на цитираната статия създава неверни правни изводи. Правно основание:http://eur-lex.europa.eu/legal-content/BG/TXT/?uri=CELEX:12012E/TXTКонсолидиран текст на Договора за функционирането на Европейския съюзДЯЛ IКАТЕГОРИИ И ОБЛАСТИ НА КОМПЕТЕНТНОСТ НА СЪЮЗА Член 21. Когато Договорите предоставят на Съюза изключителна компетентност в определена област, само Съюзът може да законодателства и да приема правно обвързващи актове, докато държавите-членки имат тази възможност, единствено ако са оправомощени за това от Съюза или с цел прилагането на актовете на Съюза. 2. Когато Договорите предоставят на Съюза компетентност, споделена с държавите-членки в определена област, Съюзът и държавите-членки могат да законодателстват и да приемат правно обвързващи актове в тази област. Държавите-членки упражняват своята компетентност, доколкото Съюзът не е упражнил своята. Държавите-членки упражняват отново своята компетентност, доколкото Съюзът е решил да спре да... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Далеч по-умни от мен хора са написали това:1. http://ec.europa.eu/atwork/applying-eu-law/index_bg.htm2. http://ec.europa.eu/atwork/applying-eu-law/infringements-proceedings/index_bg.htmТъй като авторът на цитирана от Вас статия е все още студент юрист, явно не е достигнал до изучаване на дисциплината "Право на ЕС", в която се изучават областта на компетенциите на ЕС.. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години С Ципрас и Варуфакис е зле, но без тях ще бъде още по зле!ЕВРОПА Е НА ПРАГА НА СВОЯ РАЗПАД, КОЙТО ЩЕ БЪДЕ ПОСЛЕДВАН ОТ ИСПАНИЯ, ИТАЛИЯ, ПОРТУГАЛИЯ.Никой вече не иска ЕВРОПА НА ГЕРМАНИЯ и ФРАНЦИЯ, а останалите членки набутани като бити магарета в ъгъла. Какъв член на ЕС сме ние?НИЕ СМЕ СЕ ПРЕВЪРНАЛИ В КОЛОНИЯ НА ГЕРМАНИЯ!ЙОТИНГЕР Е С ПРАВОМОЩИЯ НЕСЪВМЕСТИМИ С НАЦИОНАЛНИЯ СУВЕРИНИТЕТ НА ВСЯКА ЕДНА УВАЖАВАЩА СЕ ДЪРЖАВА!НИЕ ВЕЧЕ НЕ СМЕ ДЪРЖАВА.Последиците от ставащото ще са катастрофални за нас. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Гърция до преди да обяви референдум говори за лихвата и след това се направи на интересна и говори за 30% опрощаване Ще чакам да ми отговориш за статията - http://avtorski.pogled.info/article/63287/Pravoto-na-ES-vs-Konstitutsiyata-na-Republika-Balgariyaи за омразният дълг Юрид. и иконом. гледни точки са различни отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Преструктуриране САМО на лихвата е едно, опрощаването на ГЛАВНИЦАТА е нещо друго, ВИНАГИ лихвата е акцесорно задължение- т.е. тя е ВТОРИЧЕН елемент с правно основание предсрочна изискуемост на ГЛАВНИЦАТА по едно задължение.... отговор Сигнализирай за неуместен коментар