На 1 декември руският президент Владимир Путин коментира след среща с турския си колега Реджеп Тайп Ердоган, че ще сложи край на проекта „Южен поток“, който трябваше да пренася руски природен газ, заобикаляйки Украйна. Изложените мотиви тогава бяха нежеланието на България да разреши реализацията на проекта.
И за първи път тогава Путин спомена за възможен нов поток – този път „Турски“. На пръв поглед изглежда, че с новия проект Москва ще предаде кранчето на Турция – плановете предвиждат трасето на новия газопровод да минава по дъното на Черно море, през територията на Турция и да се влее в газов хъб в близост до гръцката граница. Именно оттам европейските клиенти ще купуват руски газ.
Европа е един от важните пазари за Русия по отношение на износа на природен газ – по първоначални данни през 2014 година към клиентите от Стария континент са заминали малко над 161 млрд. куб. метра руски природен газ. В същото време „обръщането на Изток“, или изграждането на разширението на „Силата на Сибир“ ще осигури продажбата на 38 млрд. куб. метра годишно на Китай.
От тази гледна точка едва ли „Газпром“ иска да загуби Европа и „Турски поток“ изглежда вариант за запазване на доставките. От друга страна обаче газовите въпроси винаги са били един от инструментите за прокарването на руската политика на Стария континент. Затова и, на базата на публичните факти, трудно може да се повярва, че Русия ще отстъпи на Турция своите газови интереси.
Но дали в своето изказване в Анкара Путин не забрави продължаващите икономически санкции срещу Русия, намаляващата печалба на „Газпром“ и други негативни фактори, които биха направили „Турски поток“ прекалено скъп проект за реализация точно в този момент?
Едва ли, но финансовата страна на въпроса виси със страшна сила. Още в началото на октомври от „Газпром“ признаха, че санкциите ще оскъпят виталния тогава проект „Южен поток“ със 7,5 млрд. евро до 23,5 млрд. евро.
Плановете за изграждане на „Южен поток“ предвиждаха „Газпром“ да използва собствени средства, които да бъдат възстановени от транзитните такси. Собствените средства в условията на кризата, обхванала Русия, и ограниченията за използване на европейските капиталови пазари, изглеждат голям лукс за „Газпром“ днес. Паралелно компанията записва загуба след загуба във финансовите си отчети и вече съобщи за намаляване на капиталовите си разходи с 8 млрд. долара.
На този етап руската Сбербанк изрази своето желание да финансира проекта, но тази банка е в европейския списък със санкционираните корпорации на Русия. Допълнително и Русия, и Турция вече разчертаха маршрута на „Турски поток“ по дъното на Черно море, а традиционно за руските проекти финансовият план е някъде в неясните моменти.
„Газпром“ разчиташе още и че ще получи аванс от китайската газова компания CNPC за строежа на разширението на „Силата на Сибир“. Китайската компания обаче не се съгласи на този вариант и очакваните 25 млрд. долара няма да бъдат преведени.
И така – един от най-важните моменти във всяко бизнес начинание – финансовият, по отношение на „Турски поток“ остава в сферата на вероятностите. Подобно всъщност е положението и за „Южен поток“.
В допълнение за реализацията на който и да е от двата проекта - „Южен поток“ по европейските правила или „Турски поток“ по сегашните договорки, Русия губи част от силата си на европейския газов пазар и вероятно тепърва ще сме свидетели на стъпките на Москва от една страна да запази своите лостове, а от друга – да не загуби важни пазари.
Турция от друга страна може да лавира - освен "Турски поток" (ако бъде реализиран), през територията на страната ще премине друг газопровод с европейско значение - TANAP.
преди 9 години Начи проблемът ви е Путин, а не руският газ, нали? Просто Путин и изобщо руснаците ви бъргат в менталното здраве! Щото ако от другата страна на тръбата не стоеше Газпром и Путин, а Халибъртън и Дик Чейни, и по $700 щяхте да го купувате без да мрънкате, както сега къпувате безмълвно ток от AES Гълъбово по 160 кинта и мразите руския АЕЦ. Или да зареждате всеки ден на Шел и ОМV и да псувате Лукойл, който винаги продава с по 1-2 ст. По-тънко на неговите бензиностанции... хаха!На вас проблемът са ви руснаците и Путин, който върна руснаците на масата на големите. Така, че единственото, което остава да чакате е, американците да съборят Путин, Халибъртън, Шеврон и Тексако да яхнат залежите на Газпром и да започнете да купувате истински, цивилизован газ на една достойна цена, с калкулирани вътре всички разходи по войната срещу Путин и бъдещи такива по гарантиране и охрана на статуквото... Успех в чакането! хехе...! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Кои години са падали количествата ? Само 2014. И то най-вече заради откачането на Украйна. Това не е загуба - клиент който не плаща по-добре да ходи при конкуренцията. Прочее, преди кризата ЕС яко помпаше хранилищата поради страх от спиране на транзита, заради това и по-меката зима е спадът на износа. Виж обаче какво става в Украйна. Към края на лятото всички хранилища ще са празни. Някой ще трябва да ги пълни. Някъде тогава словаците ще открият, че за виртуалния реверс никой не плаща, и че висят с няколко млрд. откъм украинците. Дали 2015-та ще са навити да са посредник между Газпром и Украйна ? Испания може да купува отвсякъде, по простата причина, че е несъществен потребител на газ. Ако с нейните 30 млн. беше на ширините на Полша, вероятно щеме да си говорим за друго. В крайна сметка нямам никакво намерение да влизам в политически дискусии с путинисти и антипутинисти. Пазарът не можеш да го излъжеш и както вече писах, очертаващото се намаляване на предлагането на газ в ЕС, отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Да, терминали за LNG са всъщност едно добро решение. Даже чудесно! Не е само Литва, и поляците се трудят в таз посока. Това матрялче чете чи го:http://***.reuters.com/article/2014/09/10/energy-poland-lng-usa-idUSL5N0RB3J720140910 отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Много обичаш да се правиш на шут значи :))) Викаш Путин е честен търговец, пълен пичага и хич, ама хич не използва газта за геополитическо и икономическо оръжие срещу европа? Демек - добрия самарянин е, едва ли не иска да ния подарява, ама ние тъпите, зорлем не щем:)))? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Пхахаха! Като доставят е оръжие, като не доставят е изнудване и демек - пак оръжие... хахаха! Абе мани, или както казал заекът във вица - *** и не питай! хахаха! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Погледни на какви цени купуват LNG Испания, ОК и ще се изненадаш:) Освен това Норвегия не е единствена алтернатива - имаш Алжир и Либия, като Алжир особенно изнася доста значими количества LNG. Имаш и Катар, който е на 10-12 дни път по море макс.. А що се отнася какво ще компенсира Русия. Китайската тръба ше тръгне най рано 2019та. И то с четвърт от обема си. Пълния до 5 години след пускането на тръбата. И това са си официалните изказвания на Газпром. Така, че по полека:) А и е факт, че доставяните количества от Газпром за Европа падат трайно последните години само за 2014 та спада е 10 %. И не поради кризата в Европа:)) Щото примерно индустриалното п-во в ЕС, макар и с малко расте, а не пада.. :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Литва си построи LNG терминал в Клайпеда. Половин година преди да го завърши, и преди да ясно какъв газ ще внася от там и на каква цена, Газпром намали цената за Литва от $465 на $359/1000м3. Явно е много добър виртуален коз :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Това с терминалите е мит или по-скоро виртуален коз. Той важи пред широката публика, но не и пред Газпром. Причината е проста. Когато в ЕС газът струваше средно 380$, в Корея беше 600$, а в Япония 650$. Как мислиш, дали някой ще се навие да си закара танкера в ЕС, вместо в далечния изток ? Путин не можеш да го принудиш, по същата проста причина - добивът в Норвегия пада и единственият нормален заместител са руснаците - това го значт и двете страни. Ако Путин просто изчака и компенсира износа през Украйна наполовина с износ към Китай след 4-5г., наполовина с износ към Турция, през ръждясалата украинска тръба ще църка само 1/10 от досегашното количество. Как мислиш, колко ще струва тогава норвежкият газ, който ще трябва да запълни липсите ? Няма смисъл до 2019 да се прави каквото и да било, нито азерският, нито който и да е друг газ ще запълнят липсата. Всичко това ще доведе до ограничено предлагане, а от там знаеш какво следва... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Стига глупости наложени от Американската пропаганда. Какво оръжие е газа и с него какво са ни принудили да направим в частност. Да не влезем в ЕС ? Да не влезем в НАТО ? Да реализиламе Белене ? Да посторим Южен поток ?Тъи кат се замислиш маи нищо не са ни накарали ......та тогава какво оръжие е това ? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Колкото повече LNG терминали се строят и пускат в Европа (а близките 5 г, ще отворят поне 6), толова повече ще нараства спот търговията и от там конкуренцията . Така, че не виждам как спот цената ще стой висока. Но ест илюзорно, е че Европа може да се откаже от Русия като доставчик. Но отношенията ни с Русия в тази сфера трябва да се ясно и точно бизнес ориенирани. И да принуидим Путин да спре да използва газа като оръжие. И Русия, няма да се откаже да дава газ на Европа през Украйна.В обозримо бъдеще - до 3-5г, дори и да направи част от ТП ще е само 1 тръба за Турция, но и това е съмнително. До 2019 е абсурдно да изгради тръбопровода в капацитет, достатъчен да замести транзита през Украйна.А на наблюдателя.. изчети внимателно цялата статия:) Турския посланик е цитиран правилно в края - че нищо по проекта още не е сигурно:))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар