Железницата – най-социалната услуга в държавата
Сигурно на всеки се е случвало да види как цели празни влакови композиции превозват десетина пътника между второстепенни гари. И със сигурност всеки се е замислял защо ли всички ние плащаме, за да може социалната услуга да се запази.
Социалната услуга е в няколко направления – към служителите, които запазват работата си, но са недоволни от заплатите, към пътниците, които плащат, но са недоволни от услугата, но най-вече към гратисчиите и предприемчивите служители, които точат горива, изнасят части и търсят всякакви начини да се облагодетелстват от общата собственост.
Дайте, за да дадем
При всички случаи железниците са важна част от транспортния микс на всяка нормална държава по света. Фактът обаче, че въпреки рекордните цени на горивата БДЖ остава в сянката на автомобилния и автобусния транспорт, буди притеснение.
Ясно е, че без реформа няма да стане. Още по-ясно е, че тя трябва да се извърши на пазарен принцип с ясен анализ на рентабилността и разходите, които железницата може да си позволи. Първата крачка е бизнес план за развитие, след това идват обновяването на базата и държавната субсидия – тя трябва да е целева, а не просто за запълване на дупките. Просто защото дупките са твърде много и парите изтичат, без да оставят никаква следа.
Усилията за реформа трябва да дойдат отвътре, от самата компания и нейните служители. В момента обаче ситуацията далеч не е такава – всяко решение „отгоре“ се приема на нож и не се допуска дискусия за никакво съкращение на щата.
Йордан Недев бе поел именно такъв курс, но няма да довърши започнатото. Личното ми мнение е, че тук е намесена политиката – догодина има избори, през есента се очертават доста протести и едва ли на управляващите им се иска да се забъркат в още един.
Пък проблемите на БДЖ да ги решава следващият. Докато един ден железниците не свършат като Кремиковци – безславно и без да предизвикат сантименталност у никого. Но и с милиарди, изтекли без следа от джобовете на всички нас. Между другото - самият транспортен министър Ивайло Московски преди година сравни бъдещето на железницата с това на Кремиковци. Но явно това не е достатъчен мотив за решителни действия по предотвратяването на такъв сценарий.
преди 12 години Егати държавата. Нито визия, нито стратегия. Ми по-добре да я затворим (тя е тръгнала натам). Господ ни даде природа но не и акъл. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години И защо да няма социални функции БДЖ. Пенсионери, студенти и ученици като пътуват с 50% намаление нали така се подпомагат тези социални групи. Вместо да се справят с гратисчиите плащащи на ръка на кондуктора и крадящите дизелово гориво пак се отклонява вниманието в друга посока. Ей, големи капиталисти се извъдихте, пък хората - майната им, всеки да се оправя сам. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години "Аналогията между Кремиковци, което за щастие вече е в историята...". Наистина ли това Ви прави щастлив? Аналогията между двете е в некадърното управление и източването, продължаващи с десетилетия. И в двата случая явно има интерес и е по- лесно да се краде и съсипе накрая. Социалната функция била проблемът? Закриват се училища, болници, да се спрат и влаковете и хората да се съберат само в областните центрове? Ще е изключително полезно. Оптимизация не значи непременно да се спират влакове. Допълнително ще има добри възможности за развитие на електротранспорта със средства от ЕС и ако проблемите продължават и се изгубят тези пари ще е престъпно. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Ти да не си Петър Бунев, младеж? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години тук ме изненадващ - ултра неадекватно поведение по време на стачката - едва ли не им се каза, че и без тях може - уж си бизнес човек - как да се оправиш със синдикатите по друг начин. много си интересен - при всеки намек за съкращения - ще блокираме, ще протестираме.... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Груев, само за инфо - Недев е бил шеф на инвестор по времето на IPO-то - преди много години и след това не е имал нищо общо с нас. Та никога не ми е бил шеф. Чиста случайност.А дали има връзка между управлението на 5-те човека в инвестора и пилотирането на совалката - ами не сме го назначавали ние за шеф на БДЖ, а същите тези, които сега и него по всяка вероятност ще уличат в конфликт на интереси и какво ли не. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Проблемът изобщо не е, че държавата субсидира БДЖ. Каквото и да става железниците няма да излезат на печалба - разходите за поддръжка на вагони, линии, локомотивни депа и т.н. са ОГРОМНИ. Значи - без държвна помощ не става - и това е не само при нас.Проблемът е, че има твирде много назначена чиновническа ***, която и идея си няма от организация на подобно дружество, от технически операции и т.н. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години познавам го лично...наистина имаше желание и воля да направи нещо положително за това БДЖ..уви отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Любенов, да ви отговоря на въпроса - работниците се мотивират само от пари, защото заплатите са им по-ниски от текущите им разходи. Ако не ми вярвате, прочетете за пирамидата на Маслоу. Това за което говорите се появява само ако първичните нужди на човека са задоволени. Ако не са задоволени, човекът мисли само за заплата, кражба, далаверка и пр. За жалост това не проблем на БДЖ, а на цялото ни общество. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Е то целия проблем е в това, че трябва да се приватизират превозите. А за печелившо БДЖ никой не иска да плаща. Другото е, че би трябвало да се разбие монопола на БДЖ в железопътните превози, а държавата да продаде правата за влакове на търг. После съответната фирма си плаща таксите за гари и инфраструктура, смята колко е необходимата цена и предлага услугата със съвсем друго качество.Да така социалната функция отпада и това е правилното. Стига с тоя соц. 20г не може да се оттървем от безкрайните привилегии и държавни услуги - хранилка на шепа мързеливци. отговор Сигнализирай за неуместен коментар