Железницата – най-социалната услуга в държавата
Сигурно на всеки се е случвало да види как цели празни влакови композиции превозват десетина пътника между второстепенни гари. И със сигурност всеки се е замислял защо ли всички ние плащаме, за да може социалната услуга да се запази.
Социалната услуга е в няколко направления – към служителите, които запазват работата си, но са недоволни от заплатите, към пътниците, които плащат, но са недоволни от услугата, но най-вече към гратисчиите и предприемчивите служители, които точат горива, изнасят части и търсят всякакви начини да се облагодетелстват от общата собственост.
Дайте, за да дадем
При всички случаи железниците са важна част от транспортния микс на всяка нормална държава по света. Фактът обаче, че въпреки рекордните цени на горивата БДЖ остава в сянката на автомобилния и автобусния транспорт, буди притеснение.
Ясно е, че без реформа няма да стане. Още по-ясно е, че тя трябва да се извърши на пазарен принцип с ясен анализ на рентабилността и разходите, които железницата може да си позволи. Първата крачка е бизнес план за развитие, след това идват обновяването на базата и държавната субсидия – тя трябва да е целева, а не просто за запълване на дупките. Просто защото дупките са твърде много и парите изтичат, без да оставят никаква следа.
Усилията за реформа трябва да дойдат отвътре, от самата компания и нейните служители. В момента обаче ситуацията далеч не е такава – всяко решение „отгоре“ се приема на нож и не се допуска дискусия за никакво съкращение на щата.
Йордан Недев бе поел именно такъв курс, но няма да довърши започнатото. Личното ми мнение е, че тук е намесена политиката – догодина има избори, през есента се очертават доста протести и едва ли на управляващите им се иска да се забъркат в още един.
Пък проблемите на БДЖ да ги решава следващият. Докато един ден железниците не свършат като Кремиковци – безславно и без да предизвикат сантименталност у никого. Но и с милиарди, изтекли без следа от джобовете на всички нас. Между другото - самият транспортен министър Ивайло Московски преди година сравни бъдещето на железницата с това на Кремиковци. Но явно това не е достатъчен мотив за решителни действия по предотвратяването на такъв сценарий.
преди 12 години Сега Кремиковци,Булгартабак на Бойко ли са или на Доган? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Някой да попита Недев защо по чисто новата линия Пловдив-Димитровград (уж за 160 км/ч) в продължение на месеци влаковете се движеха по старото разписание от времето на ремонтите (78 км за 2 часа). Също така, защо дори в актуализираното разписание няма нито един бърз влак, който да се движи по-бързо от времето преди реконструкцията? Защо няма нито един директен бърз влак до София, който да е по-бърз от автобусите? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Гн Любенов,коментара Ви е горе долу е приемлив аз имам едно предложение към Вас.А то е относно"сянката"на автомобилния транспорт върху Б.Д.Ж. защото тя сянката се появи когато В.Краус стана министър на транспорта и за съжаление оттогава та до днес тя прогресивно нараства.!!!А ако решите да си направите труда за едно журналистическо разследване с задна дата т.е. от времето на горепосочения министър до днес може би ще имате по друго мнение относно"хала"на българските железници??? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Не зная кой, но явно или правителствата до сега нямяха ум или полза да направят бизнеса "превоз по ЖП" печеливш. Ако можеше да се ходи от София до морео за 3-4 часа никой нямаше да помисля да се блъска по магистрали. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години БДЖ - 20 % от линийте , носят 80% от приходите - при такава структора на разходите и марсианец да дойде в БДЖ няма как да се справи . Рано или къно истината ще ни тресне по главата - българската икономика може да издържа много по малка железница . отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Лудост беше, че Данчо въобще се е навил да оглави БДЖ и да се опита да строши стената с глава. Е, успя да поразкърти мазилката, което пак не е малко. Успех и на него и на БДЖ оттук нататък. За него не се съмнявам. За БДЖ - за съжаление съдбата на Кремиковци е съвсем реална. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Реформата в БДЖ трябва да мине през забрана на синдикатите. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Данчо Недев е изключително свестен и добронамерен човек. Но както е казано - една птичка пролет не прави. Невъзможно е няколко човека топ мениджмънт да сменят културата в БДЖ, при това с толкова силни синдикати. Браво, че се пребори с тях при стачката. Браво, и че намали загубата на половина. Трябваше да е още по-радикален със синдикатите - Мърдок как се оправи с английските печатари. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Никой не може да оправо БДЖ, защото цените на билетите се определят от правителството! То задължава БДЖ да направи намаление за пенсионери и студенти, което не е лошо, но правителството трябва да доплаща тези пътувания.Пътуването с влак би било много приятно, ако вагоните имаха климатик и WiFi. Да не говорим за другите удобства. Бих ходил до морето в спален вагон в петък през нощта и бих се връщал в неделя през нощта!Ако шефовете на БДЖ имаха право да опеделят цените, сега това щеше да бъде едно "лукзозно" пътуване в сравнение с пътуването с автобус или кола.За съжаление, всички политици използват БДЖ за социални цели и така направиха един вид транспорт пълна трагедия! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Трибуната е отворена за всички - какво трябва да включва реформата в БДЖ. Така, че железниците да са в реална полза за обществото, а не обществото да е кръводарител на болна система. Позициите - на info***investor.bg в новия ни дебат.Моето мнение си го казах - очакваме вашите :) Поздрави! отговор Сигнализирай за неуместен коментар