IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Витоша ски не работи просто защото е на загуба

Стои фундаменталният въпрос дали ски съоръженията на Витоша въобще имат бъдеще

16:09 | 06.02.12 г. 58
Витоша ски не работи просто защото е на загуба

На трето място голям проблем за съоръженията на Витоша е сезонността и седмичността - голямо натоварване в събота и неделя и много ниско през останалите дни. Почиващите в хотелите в Банско, Боровец и Пампорово осигуряват натоварване на съоръженията там и през седмицата. Този фактор се комбинира със сезонността, а именно късия ски сезон, особено при липсата на сняг на Витоша.

Възниква въпросът, след като при ски туризма "Витоша ски" няма предимства, доколко пешеходните и велотуристите могат да правят ефективни лифтовете от Симеоново и Драгалевци, които се използват целогодишно? За съжаление "Витоша ски" не публикува разбивка на приходите си от тези две линии и от ски съоръженията.

В полза на тези съоръжения е забраната за движение на леки автомобили по пътя от Драгалевци до Алеко в събота и неделя. Тази забрана не се спазва, а не се и контролира, но тя осигурява и може да осигурява естествен монопол на лифтовете към Алеко.

Откритият лифт от Драгалевци стига приблизително до Алеко, където е крайната станция на кабинковия лифт от Симеоново, тоест двата лифта са си конкуренция един на друг до известна степен.

В крайна сметка лифтът от Симеоново до Алеко вероятно би бил ефективен, тъй като е кабинков, по-близо е до Околовръстното на София и до центъра на града, също така разполага с голям паркинг и е по-модерен. Той би бил още по-ефективен, ако е защитен от забрана за качване с автомобил до Алеко през почивните дни и също така от евентуалното нефункциониране на лифта от Драгалевци.



Може би "Витоша ски" АД трябва да пусне в експлоатация поне лифта от Симеоново.

Колкото до ски бъдещето на Витоша, то е по-скоро неясно и зависи от наличието на сняг при все, че дори вр. Черни връх е по-нисък от най-високите ски зони на Боровец (Маркуджик). С 1,3 км. писта с изкуствен сняг явно не се получава.

Но дали и с милионни инвестиции, нови писти и лифтове ще се получи без София да е ски курорт? Кой ще иска да прекара 1 седмица ски почивка в смога и задръстванията на София? Тогава кой ще кара ски на тези нови съоръжения, ако приемем че сняг ще има, пък бил той и изкуствен?

Необходимо е не само да се предвидят капризите на природата, но и да се направи задълбочено маркетингово проучване, както какви са нуждите на софиянци, така и дали хора от други градове и държави биха припознали София като ски център.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 01:54 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

14
rate up comment 7 rate down comment 0
bertram
преди 12 години
Нямам нищо напротив да се модернизират лифтове и писти на Витоша и да се построят нови, но само в случай че:1. Кръга около Цеко Минев си плати една СЕРИОЗНА КОНЦЕСИЯ2. Всички дейности да се извършват само и единствено от фирми с Българска регистрация, а не офшорни.3. Разходи за външни услуги с доставчик офшорки да не се признават за такива.4. В зимния сезон служители на НАП да правят нон стоп проверки дали всичко се '*** на касов апарат'При това положение съм съгласен в парка да се строи. В момента се опитват да се уредят да строят на държавна земя без да се бъркнат ( с изключение на рушвети), а после през офшорки да цоцат с години наред докато НАП ги жали, че са на загуба..Няма логика Витоша ски да е на загуба и да се натиска да налива пари за нови влекове и писти...при положение, че с настоящите дето са ги взели без пари..не могат да излязат на +лично мнениене е препоръка към никой..е освен към политиците без морал...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
13
rate up comment 0 rate down comment 0
Boicho Popov
преди 12 години
"Първо - няма как да си на загуба, когато на практика експлоатираш само едно съоръжение" Хайде обясни ми логиката на това съждение, че нещо не я схващам...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
12
rate up comment 3 rate down comment 1
sms_bgfunds
преди 12 години
*** поръчковата статия. Ало "Витоша Ски" що не си е... м.... *** продажни. Като не можете да изкарате пари марш, мама ви подкупна, ненаситна
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
11
rate up comment 2 rate down comment 3
msimov
преди 12 години
Да ни е честит Борисов. Лифтовете не са за печалба а да обслужват народа както и болниците. Но Борисов скапа България с не разплащането си и сега ни болници ни лифтове.Хейл Тато.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
10
rate up comment 4 rate down comment 0
Божидар
преди 12 години
Четвърто - каквото и да е положението някак трябва да се осигури Лале да работи. Не може хиляди хора, които иначе карат на Витоша (пенсионери, ученици) да остават без алтернатива, само защото нямат възможност да карат на големите курорти.Пък и колкото и да е близо Боровец - друго си е след работа да разпуснеш с едно нощно на Витоша. А едва ли човек, който парите не са му проблем и му се карат ски, може да си позволи всеки един уикенд да е пътува нанякъде за да покара - чисто като време.Между другото Витоша ски си избиват парите само от нощното каране. Винаги има доста хора, дори през седмицата.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
9
rate up comment 4 rate down comment 1
Божидар
преди 12 години
Много повърхностен анализ.Първо - няма как да си на загуба, когато на практика експлоатираш само едно съоръжение. Хората, които го ползват не са толкова малко, особено събота и неделя, както бе споменато.Второ - не е нужно Витоша да привлича хора за ски ваканции, ако се направи така, че софиянци карат на Витоша. Пък и с туристи - има какво да им се осигури да правят и видят в София и околността, когато не са на ски. Ако смога не им харесва - Драгалевци и Симеонова са идеално в полите на планината, за да почиват след ските.Трето - Черни връх може да е по-ниско от Маркуджуцуте, но средната височкина на ски-зона Алеко е далеч над тая на Боровец. И там положението доста често се крепи на изкуствения сняг, а в Банско си имат лаф за стотиците оръдия, с които разполагат - "Сняг не ни трябва, ние сами си го правим".
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 0 rate down comment 0
bubi
преди 12 години
Витоша е незаменима като ски алтернатива за София. Там карат ски десетки хиляди децата всяка година. Ако има свестни съоръжения клиентие ще се утроят. Ако сте ходили на нощно каране ще видите, че няма къде да паркирате от хора. Съоръженията са на по сто години. Срамно и опасно е да се експлоатират. Политиците написаха безумни закони, които спъват всичко. И когато някой им се опре започва манипулацията на общественото мнение.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 3 rate down comment 0
gogolcho
преди 12 години
То и Нефтохима е загуба ;)Иначе карането на ски на Витоша ще си остане предимно за софиянци. И като се знае, че през делнични дни няма толкова натоварване, трябва да се помисли как да привлекат повече клиенти, било то чрез по-ниски цени и нещо друго.Впрочем, Романския към Витоша ски ли е?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 6 rate down comment 1
dobribozhilov
преди 12 години
Този анализ съдържа съмнителни моменти - вероятно защото се доверява на официални счетоводни документи. Но в тях счетоводството е данъчно оптимизирано, а в такъв тип счетоводство оптималното е да се изкараш на загуба.Не е възможно Боровец или Банко да са на минус. При полудневна карта от 30 лв., достатъчно е да има 30-40 скиори, за да излезе лифтът на плюс. Същото е и на Витоша. Помня когато работеха влековете какви опашки бяха. Стотици скиори всеки ден.Иначе една фирма на загуба лесно излиза. Помпаш перото "външни услуги" към офшорки и си на огромен минус...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 7 rate down comment 0
bertram
преди 12 години
Интересно като са на загуба някой проверявал ли ги е дали издават касов бон на всички купуващи билети и карти за лифт и влек...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още