На фона на нарастващото търсене на крокодилска кожа по целия свят, компаниите като LVMH и Kering SA, собственик на Gucci, придобиват компании и съоръжения, за да си осигурят достатъчно материал, пише Bloomberg. Отглеждането на влечугото е един от начините, по които това се случва.
Кожите от екзотични животни осигуряват близо 10% от общите приходи от продажба на чанти на компаниите за луксозни стоки. Делът им е нараснал най-малко двойно през последните няколко години.
Най-трудни за отглеждане са соленоводните крокодили, които виреят в Австралия - кожата им стига за около 25 000 чанти годишно. Отглеждането на останалите крокодили обаче също не е нито лесно, нито евтино.
"Ако знаех колко е труден този бизнес, преди да се захвана с него, може би днес нямаше да съм тук", споделя Стефан ван Ас, бивш инвестиционен банкер и собственик на фермата за крокодили Le Croc в Южна Африка, която всяка година изнася по около 5000 кожи от нилски крокодили в Европа.
За начало телешката кожа се добива от животни, които се гледат за месо, а кожите им са субпродукт. Въпреки че някои хора смятат крокодилското месо за деликатес, а фермерите като ван Ас хранят с него животните, именно кожите плащат сметките им.
Докато кравите могат да пасат с часове на полето, от момента в който се излюпи, крокодилът се нуждае от спокойна среда. Клетките им се чистят всеки ден, а животните имат нужда от строга рутина на хранене. Само няколко души могат да ги доближават. Хранят се основно с пилета и избрани масла, за да имат по-хубава кожа. Всичко това подпомага растежа, намалява стреса и предотвратява нападения между самите крокодили.
В същото време фирмите като Kering и LVMH използват само 10% от крокодилските кожи, които са с най-високо качество. "Покупката на кожи от екзотични животни е сложен процес", коментира Жан Касгрен, главен изпълнителен директор на Longchamp. "Предлагането е много ограничено", допълва той.
За да са сигурни, че има достъп до дефицитната стока, през февруари LVMH придоби австралийска ферма за крокодили за 2,5 млн. долара, а месец по-късно Kering придоби работилницата за кожи France Croco.
Всичко това обаче се отплаща за тези компании, сред които е и Hermes International SCA. Списъкът на чакащите за прочутите чанти Birkin, които произвежда тя, е запълнен за години напред. Една чанта може да бъде изработена само от две кожи, струващи по 600 долара. Самите чанти обаче струват от 39 000 до 150 000 долара.