Напоследък, когато става въпрос за инфлацията, положението е „една стъпка напред, две назад“. Макар да има признаци за облекчаване и от двете страни на Атлантика, тя остава упорито висока, сигнализирайки, че пътя към стабилни цени може и да не е без препятствия.
И все пак можем да намерим успокоение на най-необичайното място – рафтовете в магазините. Търговците на храни на дребно и компаниите за потребителски стоки планират по-малко увеличения на цените в рамките на тази година, пише Bloomberg.
Производители като Nestle, Unilever, Danone, Coca-Cola, PepsiCo и Kraft Heinz се радват на най-големия си ръст на продажбите от десетилетие благодарение на инфлацията, която успяха да прехвърлят на потребителите. Но все по-честата позиция е, че макар компаниите да не са приключили с покачването на цените, ускорението по всяка вероятност ще се успокои през втората половина на годината.
Това не означава, че покупките в магазина ще станат много по-евтини в скоро време, но поскъпването на сиренето или котешката храна няма да е толкова рязко, колкото през 2022 г. А това е добра новина както за притеснените потребители, така и за централните банки.
За начало, разходите за суровини, използвани за храни и продукти за лична хигиена, започват да намаляват.
Цената на кафето намаля от върха си през 2022 г., както и тази на някои зърнени храни. Подобно, цените на растителното и палмово масло са под върха си от миналата година. Разходите за енергия, които не само се отразяват на производството на храни, но също така и на материали като картон и стъкло, също спаднаха.
Тези понижения няма да се видят по рафтовете веднага, разбира се. Както и с покачването на цените, и тук има забавяне.