Европейските производители на автомобили, правителствата и Европейската комисия (ЕС) са все по-притеснени от китайските леки коли, захранвани с батерии, но има още една надвиснала транспортна заплаха: електрическите градски автобуси, пише Politico.
Европейските лидери се срещнаха през седмицата с държавния китайски лидер Си Дзинпин, който в петък приключи посещението си във Франция, Сърбия и Унгария. Гореща тема, предизвикваща напрежение, беше разследването на ЕС за това дали китайските електромобили са несправедливо субсидирани от Пекин.
Една пета от електромобилите, продадени в Европа миналата година, идват от Китай, а зелената неправителствена организация Transport & Environment очаква този брой да нарасне до една четвърт тази година.
Съществуват подобни опасения относно автобусния сектор: че Китай може да използва мащаба на своя вътрешен пазар - където почти всички автобуси са електрически - и по-малките производствени разходи, за да смаже европейските конкуренти. Но засега Брюксел отхвърля призивите на индустрията да проверява китайските производители на автобуси за несправедливи субсидии.
„Заплахите за конкурентоспособността на индустрията включват ожесточена глобална конкуренция, като китайските производители на автобуси печелят сегашните си пазарни дялове в ЕС в продължение на няколко години“, изтъква Томас Фабиан, директор за търговски превозни средства в Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA).
Индустрията се променя бързо благодарение на решението на ЕС да забрани продажбата на автобуси, отделящи въглерод, до 2035 г., с междинна цел за 90% намаляване на емисиите през 2030 г. Това подкрепя пазара на автобуси, които не работят с изкопаеми горива, и особено електрическите такива.
Градските автобуси са в челните редици на електрификацията - за разлика от автобусите за дълги разстояния, те се движат по фиксирани маршрути, изминават по-малки разстояния и могат лесно да се презареждат, казва Международната агенция по енергетика (МАЕ).
И това е сектор, в който китайските компании са мощни играчи.
Миналата година 12-те най-големи производители на континента са продали 5107 електрически автобуса, като почти една трета са произведени от китайската Yutong, BYD и съвместното предприятие на BYD с британската Alexander Dennis и Zhongtong, показва доклад на Chatrou CME Solutions.
През 2022 г. китайските компании контролират 41 процента от пазара. Техният дял спадна благодарение на скока в производството на електрически автобуси от германската MAN и полската компания Solaris, дъщерно дружество на испанската CAF.
Производителят на тежкотоварни автомобили Daimler Truck описа пазара на автобуси като „много конкурентна и чувствителна към цените индустрия“.
Китайската марка електрически превозни средства BYD се радва на нарастващо присъствие. Тя има амбициозни планове за пазара на електромобили и е доминиращ играч при електрическите автобуси с фабрики в Великобритания, Нидерландия и Унгария.
През януари BYD успя да сключи договор за доставка на 92 автобуса на стойност 43 млн. евро за фламандската държавна компания De Lijn – огромна загуба за местни производители като Van Hool или VDL Bus & Coach. Сделката съдържа допълнителна разпоредба за доставка на общо 500 автобуса в бъдеще, което би донесло 234 млн. евро на BYD.
Van Hool обяви фалит миналия месец.
VDL твърди, че BYD е силно субсидирана от китайското правителство. „За да позволим честна конкуренция и да възстановим неравностойното игрално поле, ние се застъпваме за действия от страна на ЕС от години“, казва говорителят на VDL Миел Тимерс.
Фабиан от ACEA посочва, че политиците са отговорни да гарантират, че производителите на автобуси ще могат да продължат да се „съревновават при равни условия“.
Досега ЕК не е насочила своите инспектори по конкуренцията в автобусния сектор по същия начин, по който го направи с електрическите автомобили - много по-голям икономически сектор.
Европейските компании се надяват, че Брюксел ще следи внимателно пазара.
„Пазарите на ЕС са достъпни за всяка компания, която отговаря на европейските регулации. Убедени сме, че европейските органи за защита на конкуренцията ще гарантират, че конкуренцията е справедлива и в бъдеще“, посочва говорител на Volvo.