Технологичният гигант Apple планира да превърне следващия iPhone в мобилен портфейл. За целта компанията си партнира с разплащателни мрежи, банки и търговци на дребно, пише Bloomberg, позовавайки се на източници, запознати с плановете на концерна.
Партньори на компанията в новото начинание са Visa, MasterCard и American Express. Съвместният им проект ще бъде разкрит официално на 9-и септември заедно с новия модел iPhone, коментират източниците.
Според тях устройството ще направи мобилните разплащания по-лесни, като за първи път в апарата се включва и чип за NFC (комуникация в близко поле). Това подобрение заедно с Touch ID, четецът за разпознаване на пръстови отпечатъци, който дебютира с последния модел iPhone, ще позволи на потребителите да извършват плащания с едно докосване на екрана.
Въпреки че компании като Google инвестират в създаването на възможности за плащания през мобилни телефони в реални магазини, американските търговци на дребно се адаптират бавно към този процес, твърди Бен Бахарин, анализатор на Creative Strategies в Сан Хосе, Калифорния.
Това може да се промени, ако Apple навлезе на този пазар, защото iPhone е с най-голям пазарен дял на пазара на смартфони в САЩ, коментира той.
Лидерството на Apple
„Обичана или мразена, Apple е носител на голяма част от стандартите в индустрията“, твърди Бахарин. „Те са двигателят на тези пазари. Когато направят нещо, индустрията изглежда ги следва“.
Говорителят на Apple Труди Мюлер отказва да коментира въпроса, както и говорителят на MasterCard Майк О'Нийл и този на American Express. Представители на Visa не са открити за коментар.
За Apple мотивът за създаването на мобилен портфейл е поддържането на интереса на потребителите към нейната екосистема. По този начин компанията създава по-голяма лоялност към марката и поддържа търсенето на своите продукти, твърди Бахарин.
"Става дума за задържане, решаване и добавяне на функции, които поддържат базата ангажирана и я правят лоялна“, коментира той.
Ходът на Apple има още една цел – създаване на по-големи приходи от близо 800-те млн. регистрации в iTunes, които включват информация за плащания, твърди Ричард Кроун, главен изпълнителен директор на Crone Consulting, която съветва търговците на дребно и банките по въпросите, свързани с мобилните възможности за разплащания.
Маркетингова платформа
Досега акаунтите в iTunes са използвани в онлайн магазина на Apple, който е доста по-малък от големия пазар на търговията на дребно, твърди Кроун.
Ако мобилният портфейл на Apple стане факт, това може да отвори нови възможности за компанията, включително за създаването на маркетингова платформа, която да генерира рекламни приходи от брандове, които желаят да достигнат до купувачите, които се намират в магазина.
Компанията на Кроун посочва, че често използваният мобилен портфейл годишно може да генерира около 300 долара от един потребител от реклама.
Успехът на Apple до голяма степен зависи от това дали услугата ще бъде приета от ритейл индустрията, която е предпазлива по отношение на предаването на данни, получени по време на операции с трета страна, посочва Кроун.
Bloomberg припомня, че група търговски вериги, включително Wal-Mart Stores, създадоха компания през 2012 г., която има задачата да създаде мобилна система за плащания, която все още не е пуснала продукта си на пазара.