IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Tрябва ли да се боим от Uber и защо

Толкова модерната "Икономика на споделянето" носи отлична печалба на единици, превръщайки масата в безправна долна класа

13:10 | 30.09.15 г. 69
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Uber има проблеми и в Китай. Както и в България впрочем. <em>Снимка: Ройтерс</em></p>

Uber има проблеми и в Китай. Както и в България впрочем. Снимка: Ройтерс

През август 2013 г. шофьори на Uber в Сан Франциско осъдиха компанията за неизплатени „бонуси“, които им били обещани от Каланик при наемане на работа. През септември 2014 на бунт се вдигнаха шофьорите от Ню Йорк, които протестираха срещу „несправедливите условия за работа“. „Няма кой да ни защити, няма кой да реши проблемите ни“, коментира пред The New York Times 65-годишен шофьор на фирмата. „Проблемът е, че няма профсъюз на шофьорите на Uber. Ние дори не се познаваме, поради което е невъзможно да се организираме. Това е антисиндикалната политика на фирмата – изобретение на президента Травис Каланик“.

Доста шум вдигна и един инцидент от миналата Коледа, когато шофьор на Uber блъсна и уби на пътя 6-годишно момиченце. Мигновено след инцидента фирмата на Каланик изтрила „партньорския акаунт“ на шофьора от своята база данни и  обявила, че той не е извършвал услуга от името на компанията по време на инцидента. В момента родителите на момиченцето София Лиу съдят Uber за обезщетение. 

Повечето интернет гиганти се радват на колосални пазарни капитализации и печалби, но всъщност дават работа само на шепа хора.

Airbnb се оценява на 10 млрд. долара, наполовина колкото хотелиерската група Hilton. Но за Hilton работят 150 000 души по цял свят, а Airbnb има по-малко от 700 служители.

Приложението WhatsApp, което бе купено от Facebook за 19 милиарда долара, дава работа на 55 души, а Snapchat, оценен на 3 млрд. долара, плаща заплати само на 20.

Пак през миналия декември шофьорите на Uber в Сидни, Австралия предизвикаха възмущение по време на заложническата драма в кафене Lindt в центъра на града. Тогава те обявиха, че возят за минимум 100 австралийски долара на курс, или четири пъти по-скъпо от нормалната тарифа, с допълнителна тарифа от  4 долара на минута или 9.69 долара на километър. Компанията неведнъж е обяснявала, че цените на услугите й се определят в зависимост от търсенето и предлагането. Така например компанията вдигна цените 3.8 пъти, когато Сан Франциско бе поразен през декември 2014 от най-унищожителния ураган за последните пет години. Цените на услугата в Ню Йорк скочиха цели 8 пъти, когато градът бе връхлетян от зимна буря. Съпругата на комика Джери Зайнфелд трябвало да плати 415 щатски долара за пътуване с кола на Uber - 8 пъти повече, отколкото плащала обикновено за такси. Шофьорите на компанията опитаха същото и в Стокхолм по време на снежна виелица миналата година, вдигайки цените с 50%. Гражданите на шведската столица обаче решиха да ги бойкотират в отговор.

Множество спорове около компанията обаче не попречиха на Google да инвестира 258 млн. долара в Uber. Не е трудно да си обясним защо. Както писа Forbes,  формулата e "Google Car + Uber = убийствено приложение“. Google Car се нарича пилотната програма на гиганта за създаване на самоуправляващи се автомобили. Представяте ли си как би изглеждало това на практика: не само старомодните таксиджии, но дори и сегашните шофьори на Uber ще станат напълно излишни. Само ще натискате един бутон на смартфона си и автоматизираното автомобилче на Google ще идва, за да ви отведе докъдето трябва.

Всъщност Google вече стартира една експериментална услуга в тази посока. Тя се налича RideWith и е в партньорство с израелската компания Waze. Жителите на телавивския район Гуш Дан, където се намират офисите на Waze, могат да платят по 20 долара седмична такса и в замяна да получат правото на две пътувания дневно с автомобили на компанията.

Но главната причина за сътрудничеството между Google и Uber е, че компаниите мечтаят да станат монополисти в доставките на пратки с помощта на дронове. И така да изядат бизнеса не само на гиганти като UPS, FedEx, DHL и пощите, но и да оставят без работа милиони куриери по цял свят. В момента в DHL Express работят 320 000 души, в UPS и FedEx - още 700 000.

Впрочем Amazon също започва да предлага автоматична доставка с дрон - макар и засега само за поръчки от нея самата.

Според Андрю Кийн, автор на бестселъра „Интернет не е отговор“, проблемът на дигиталната икономика на споделянето е в това, че при нея водещ е само един принцип, точно като в хита на АBBA: The winner takes all, победителят прибира всичко! „В това няма никаква конспирация или зла умисъл“, пише Кийн. „Никой не е предполагал, че ще стане така. Но са налице някои структурни особености на платформата, които предопределят привързаността на интернет към монополите.  Интернет е перфектната глобална платформа за свободния пазар на капитализма – чиста, безпроблемна, трансгранична икономика... Мократа мечта на либертарианците. Дигиталният Милтън Фридман“. 

* Статията е публикувана в Bulgaria On Air THE INFLIGHT MAGAZINE, брой 61 / 2015

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 09:37 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

46
rate up comment 2 rate down comment 0
khao
преди 8 години
прав си нема такова чудо, а непреките данъци и такси ? ... че май и такова чудо нема по Европа...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
45
rate up comment 5 rate down comment 2
misanthrope
преди 8 години
И явно, продължавайки да съм *** . в ЕС данъците са огромни в сравнение с БГ, Юбер както става ясно, е забранен ама яко, не като тук - глобен 50 000 лева. За неплащане на данъци и работа в сивия сектор, се лежи в затвора. Е.. улиците им по-хубави ли са? По-чисто ли е? Болниците им по-модерни ли са? Пенсионерите им по-добре ли живеят? Образованието им по-добро ли е? Ние ли искаме да ходим там или те идват тук на ниски данъци?Е ЗА ТОВА СПОРИМ ама на младите меринджеи име трудно да си извадят носа от смартфоня и форума
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
44
rate up comment 2 rate down comment 0
misanthrope
преди 8 години
Ше знаеш аз съм много *** човек. Написах му на човека, че няма смисъл да се обяснява, ама е и аз, въпреки ника си продължавам да вярвам явно в човека
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
43
rate up comment 3 rate down comment 3
Miraka
преди 8 години
По-качествен ли е превоза на Uber? По-качествен е! По-ниски ли са цените? По-ниски са! По-удобен ли е? По-удобен е! За какво спорим изобщо? Че трябва да се возим по-скъпо на раздрънкани мърливи кокошарници при типове с залепнал за *** анцуг? И това с едничката цел държавата да си прибере рекета? Не, мерси! Хубавото на новите технологии е, че освобождават хората и реално (а не на хартия) либерализират пазара.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
42
rate up comment 4 rate down comment 2
misanthrope
преди 8 години
Че те са минимални бе. 10% е ДОД такова чудо нема в цела Европа! Ама вие и това не искате да плащате. После, нема лошо да си намалява човек данъците, но не и да работи само кеш и да не плаща нищо, даже да взема помощи, а после да вика "Изтече ми мозакааааа, а тука доктора го немааааа" ми нема го, щот е излязъл завалия да закара един Uber клиент, че и децата на доктора искат ЛЕБ!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
41
rate up comment 3 rate down comment 3
Miraka
преди 8 години
.. и да осигуряват единствено базовото съществуване на държавата. За всичко над това - има си застраховки и прочие. Ама тва е за друга тема де.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
40
rate up comment 2 rate down comment 1
Miraka
преди 8 години
Правя евалата на всеки, който успява да плаща по-ниски данъци :) Данъците трябва да са минимални
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
39
rate up comment 1 rate down comment 2
Miraka
преди 8 години
Правя евалата на всеки, който успява да плаща по-ниски данъци :) Данъците трябва да са минимални
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
38
rate up comment 5 rate down comment 0
Nathan
преди 8 години
,, Защото можеш да си сигурен, че Юбер си плаща данъците върху комисионната, която прибира за това, че е свързал въпросните страни"В действителност, както Юбер, така и Booking осъществяват търговска дейност чрез регистрирани в офшорната зона на Холандия дружества и данъците, които заплащат са нищожни и несъпоставими с тези, които дружствата с аналогична дейност заплащат в държавите от ЕС. Примерно търговският посредник Booking получава между 20 % и 50% от стойността на всяка резервация, направена през системата. Данъците, които заплаща са 2-3%.Един търговски посредник, регистриран в държава в ЕС за същата дейност трябва да заплаща, дори в държавите с най-ниски данъци, поне 10%. Да не говорим, че в някои държави в ЕС дейността на търговския посредник се облага и с косвени данъци, примерно ДДС. Не виждам как може да съществува истинска конкуренция, ако икономическите субекти са неравнопоставени по отношение на данъчната тежест, т.е ако едните заплащат 3% , а другите 30%
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
37
rate up comment 8 rate down comment 1
misanthrope
преди 8 години
Виж, нема смисъл да обясняваш. На всички хора, които слушат и разбират нормалната икономическа, правна и данъчна логика, и имат 2 грама акъл, отдавна им е ясно за какво иде реч.Тези на които обясняваш, са млади меринджеи, които сега откриват света на технологиите и си мислят, че интернет и смартфоня ще спасят света. Твоите аргументи не достигат до тях. За тях това е един свят на некви гадни там данъчни дето само дерат хората и некви гадни бакшиши, дето не ги е срам и пари да искат....За тях е важна технологията - да мое да цъкнеш бутона и да си гледаш Убера на GPSа как те приближава ИИИИИИИИИ нема такъв кеф. И най-важното - да има рейтинг, че е и по-евтино.... какво повече. Неща като здравеопазване, пенсия, инфраструктура.. те някак си съществуват, неясно от къде се вземат. Хората, които ги правят, само дразнят породата "млад меринджей" те разкопават улиците и правят кал, те създават некви мизерни болници и карат младия да виси в тях, като се наложи, вместо да си поръчва по Uber
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още