IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Tрябва ли да се боим от Uber и защо

Толкова модерната "Икономика на споделянето" носи отлична печалба на единици, превръщайки масата в безправна долна класа

13:10 | 30.09.15 г. 69
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Uber има проблеми и в Китай. Както и в България впрочем. <em>Снимка: Ройтерс</em></p>

Uber има проблеми и в Китай. Както и в България впрочем. Снимка: Ройтерс

През август 2013 г. шофьори на Uber в Сан Франциско осъдиха компанията за неизплатени „бонуси“, които им били обещани от Каланик при наемане на работа. През септември 2014 на бунт се вдигнаха шофьорите от Ню Йорк, които протестираха срещу „несправедливите условия за работа“. „Няма кой да ни защити, няма кой да реши проблемите ни“, коментира пред The New York Times 65-годишен шофьор на фирмата. „Проблемът е, че няма профсъюз на шофьорите на Uber. Ние дори не се познаваме, поради което е невъзможно да се организираме. Това е антисиндикалната политика на фирмата – изобретение на президента Травис Каланик“.

Доста шум вдигна и един инцидент от миналата Коледа, когато шофьор на Uber блъсна и уби на пътя 6-годишно момиченце. Мигновено след инцидента фирмата на Каланик изтрила „партньорския акаунт“ на шофьора от своята база данни и  обявила, че той не е извършвал услуга от името на компанията по време на инцидента. В момента родителите на момиченцето София Лиу съдят Uber за обезщетение. 

Повечето интернет гиганти се радват на колосални пазарни капитализации и печалби, но всъщност дават работа само на шепа хора.

Airbnb се оценява на 10 млрд. долара, наполовина колкото хотелиерската група Hilton. Но за Hilton работят 150 000 души по цял свят, а Airbnb има по-малко от 700 служители.

Приложението WhatsApp, което бе купено от Facebook за 19 милиарда долара, дава работа на 55 души, а Snapchat, оценен на 3 млрд. долара, плаща заплати само на 20.

Пак през миналия декември шофьорите на Uber в Сидни, Австралия предизвикаха възмущение по време на заложническата драма в кафене Lindt в центъра на града. Тогава те обявиха, че возят за минимум 100 австралийски долара на курс, или четири пъти по-скъпо от нормалната тарифа, с допълнителна тарифа от  4 долара на минута или 9.69 долара на километър. Компанията неведнъж е обяснявала, че цените на услугите й се определят в зависимост от търсенето и предлагането. Така например компанията вдигна цените 3.8 пъти, когато Сан Франциско бе поразен през декември 2014 от най-унищожителния ураган за последните пет години. Цените на услугата в Ню Йорк скочиха цели 8 пъти, когато градът бе връхлетян от зимна буря. Съпругата на комика Джери Зайнфелд трябвало да плати 415 щатски долара за пътуване с кола на Uber - 8 пъти повече, отколкото плащала обикновено за такси. Шофьорите на компанията опитаха същото и в Стокхолм по време на снежна виелица миналата година, вдигайки цените с 50%. Гражданите на шведската столица обаче решиха да ги бойкотират в отговор.

Множество спорове около компанията обаче не попречиха на Google да инвестира 258 млн. долара в Uber. Не е трудно да си обясним защо. Както писа Forbes,  формулата e "Google Car + Uber = убийствено приложение“. Google Car се нарича пилотната програма на гиганта за създаване на самоуправляващи се автомобили. Представяте ли си как би изглеждало това на практика: не само старомодните таксиджии, но дори и сегашните шофьори на Uber ще станат напълно излишни. Само ще натискате един бутон на смартфона си и автоматизираното автомобилче на Google ще идва, за да ви отведе докъдето трябва.

Всъщност Google вече стартира една експериментална услуга в тази посока. Тя се налича RideWith и е в партньорство с израелската компания Waze. Жителите на телавивския район Гуш Дан, където се намират офисите на Waze, могат да платят по 20 долара седмична такса и в замяна да получат правото на две пътувания дневно с автомобили на компанията.

Но главната причина за сътрудничеството между Google и Uber е, че компаниите мечтаят да станат монополисти в доставките на пратки с помощта на дронове. И така да изядат бизнеса не само на гиганти като UPS, FedEx, DHL и пощите, но и да оставят без работа милиони куриери по цял свят. В момента в DHL Express работят 320 000 души, в UPS и FedEx - още 700 000.

Впрочем Amazon също започва да предлага автоматична доставка с дрон - макар и засега само за поръчки от нея самата.

Според Андрю Кийн, автор на бестселъра „Интернет не е отговор“, проблемът на дигиталната икономика на споделянето е в това, че при нея водещ е само един принцип, точно като в хита на АBBA: The winner takes all, победителят прибира всичко! „В това няма никаква конспирация или зла умисъл“, пише Кийн. „Никой не е предполагал, че ще стане така. Но са налице някои структурни особености на платформата, които предопределят привързаността на интернет към монополите.  Интернет е перфектната глобална платформа за свободния пазар на капитализма – чиста, безпроблемна, трансгранична икономика... Мократа мечта на либертарианците. Дигиталният Милтън Фридман“. 

* Статията е публикувана в Bulgaria On Air THE INFLIGHT MAGAZINE, брой 61 / 2015

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 09:37 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

16
rate up comment 4 rate down comment 3
studioaa
преди 8 години
Не съществува такова нещо свободия, нещо може да или позволено или забранено, а не полу-позволено. Ако Uber бива забранен, това значи, че например аз не мога да ползвам услугите на някой приятел или познат да ме докара с колата му до работа понякога, защото този приятел не е сключил трудов договор с НОИ. Такив аргумент е смешен, даже не е жалък. Аз не съм твърд противник на неолиберализма, защото неолиберализъм = мултикултурализъм = социализъм, а аз мразя социалистите и твърдо вярвам, че те винаги грешат.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
15
rate up comment 3 rate down comment 1
abdul
преди 8 години
Абсолютно точно!Освен това Uber си прибира парите от сметката с около седмица закъснение :-).Ха познай дали може данъчен да му направи клопка :-)..
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
14
rate up comment 10 rate down comment 3
man4ester
преди 8 години
Мизантроп, заради глупостта ти, си направих профил в сайта, за да ти отговоря и барем попиеш нещо. Не е проблемът в Юбер. Той просто свързва шофьорите с търсещите превоз. Ако търсиш проблеми, те са при шофьорите, които работят без лиценз (макар сам по себе си лицензът да е ***) или не плащат данъците за приходите, които получават. Защото можеш да си сигурен, че Юбер си плаща данъците върху комисионната, която прибира за това, че е свързал въпросните страни. По същата логика трябва да забраним сайтовете за доставка на храна, които ни свързват с ресторантите, защото откъде знаем, че въпросните ресторанти си плащат данъците? Разбира се, това няма никакво значение, защото си е лична отговорност на ресторанта, или на шофьора на Юбер. По същият начин негова отговорност е колата му да е изправна, както на всеки друг личният автомобил е изправен, за което минава съответните проверки. Макар че и тук Юбер се презастрахова като не свърза с клиенти шофьори, които нямат ГТП, ГО или книжка ;)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
13
rate up comment 12 rate down comment 2
studioaa
преди 8 години
Тази статия доказва за пореден път тезата ми, че свободния пазар е мъртъв. Цялата социалдемократическа ***, която доминира Западна Европа, а вече и САЩ, измисля какви ли не безумни причини, за да ограничи свободата на избор. Тази съпротива срещу Uber и други компании като Google, Microsoft в ЕС винаги е оправдавана със "социална справедливост", а не с някакви реални нарушения или престъпления. А това нещо, "социална справедливост" не само, че не може да се дефинира ясно, а дава възможност на власт-имащите да оправдават абсолютно всичко чрез нея и да изнудват "неудобните".
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
12
rate up comment 10 rate down comment 2
abdul
преди 8 години
1. "Uber или ще умре, или ще се кооперира с нормалните таксита или ще се превърне самата тя в такси компания.. "Ами пак не позна! Не Uber, а нормалните таксита ще се кооперират с Uber, и за да ти го обясня нагледно, като на ***, такси компаниите започнаха да пускат приложения с рейтинги, а до колкото знам Uber лиценз още няма. Тъй, че интуитивно би трябвало да усещаш, кой кого следва в еволюционния процес.2. Ами тя държавата нали уж го "спря"?. Ей сега ако искаш мога да си извикам един Uber :-), и няма да имам ама никакъв проблем, въпреки че "държавата го е СПРЯЛА" :-D3. Това за данъците е съвсем отделна тема, която е много далече от темата за Uber, и предлагам да не се налага и нея да ти разяснявам.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
11
rate up comment 4 rate down comment 6
misanthrope
преди 8 години
Ха да видим. Аз се обзалагам, че до 10 год. Uber или ще умре, или ще се кооперира с нормалните таксита или ще се превърне самата тя в такси компания.. Разбра ли, ***!И да, държавата може да спре Uber точно за 2 дена, НО някой друг работи с лобитата, не само мразените от тебе бакшиши.А държавта се опитва да наложи на всички, да си плащат данъците и осигуровките и хората, които не го правят са.. престъпници да
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
10
rate up comment 13 rate down comment 4
abdul
преди 8 години
Хахахах, не разбирам ли? :-)Виж сега, ШИШО, изобщо не ме интересува кое се регулира от държавата.Интересува ме личната ми сигурност, и НЕ държавата, а АЗ преценявам на какво ниво да бъде тя.Проблема е, че държавата се опитва да ми наложи ниво на лична сигурност, което аз НЕ одобрявам.Ясно е, че държавата няма как да спре приложения подобни на Uber.Ясно е също, че ще има съботажи, когато преминат в нелегалност.Ясно е също, че ще има бити не клиенти на Uber, а таксиджии и Uber шофьори.Ясно е също и кой ще е победителя от цялата тази работа и уверявам те, това няма да е копър-технологията на OKей-супершанс.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
9
rate up comment 6 rate down comment 17
misanthrope
преди 8 години
Виж какво, абсолютно не разбираш за какво иде реч. Разбрахме, че си клиент на Uber, който си умира от кеф, че си вика такси от мобилния телефон и се кефи че е прецакал бакшишите. Таксиметровата дейност се лицензира от държавата и за този лиценз се плаща, какъвто лиценз Uber няма. Всеки шофьор му се плащат данъци, осигуровки, има фискален апарат, минава технически прегледи два пъти годишно и др. каквито Uber няма. Такива ми ти работи, господине.Бъди си доволен от Uber, това ще продължи, докато не бъдеш бит и ограбен, или размазан в някой стълб, от возещия те психопат, с регистрация в Uber
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 13 rate down comment 4
abdul
преди 8 години
Услугата на Uber използва друг механизъм на регулация, който е много по-добър от съществуващия в момента, а именно - възможността за информиран избор кой те вози и колко е добър, като точно оценката за това колко е добър е много по-обективна, ТОЧНО заради рейтингите (демек системата за регулация на Uber.Я обясни, как точно Uber сваля цените?"събирани в полза на държавата," - Кои са тези такси бе другарю?Абсолютно аналогичен пример е Airbnb. Тези системи използват интернет, като поле в което много бързо се обменя информацията, както са добрите, така и за лошите играчи в бизнеса. Каква по-добра регулация от това, да знаеш кой е измамник и кой е читав в бизнеса? Държавната регулация може би? Лицензионнен режим (за който впрочем се плащат точно онеззи държавни такси) ?!Сериозно...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 15 rate down comment 2
abdul
преди 8 години
Защото:1. Мързи ги да се променят и да си подобряват услугите.2. Защото са мафиотски бизнес и знаят, че могат да имат протекция от високо.И все пак, дори и при бакшишите има фирми, които вместо да ходатайстват чрез (през) ВАС, си направиха доста читави приложения. Протестират единствено ОК, чиято услуга е все по-лоша.Не забравяй, че твърдението "Uber-ите не плащат данъци" не е вярно! Всеки, който получава доходи е отговорен да ги декларира, а задължението за следене на изпълнението е на данъчните служби, нито на ВАС, нито на КЗК..А освен това има и адски много бакшиши, които:1. са копърки, които лъжат повече от нормалните таксита + Uber.2. изобщо нито плащат данъци, нито осигуровки и крият обороти.Е, питам аз, технологията Uber ли е проблема, или мързела на властите да прилагат закона?И пак, не са проблема данъците! Проблема са регулациите, там е спора и точно там по-добри според мен са Uber.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още