Глобалните приходи от продажби на музика са се понижили с 3,9% до 15 млрд. долара през 2013 г. въпреки рязкото покачване на приходите от абонаменти за стрийминг* услуги като Spotify и Deezer.
Спадът идва след отчетеното повишение от 0,3% на глобалните приходи през 2012 г., което беше първият ръст от 1999 г., сочат данните на организацията IFPI от годишния й доклад за дигиталната музика, цитирани от британския вестник The Guardian.
От IFPI обясняват понижението за миналата година с рязък спад от 16,7% на продажбите в Япония, която формира над една пета от глобалните приходи. Ако Япония се изключи от статистиката, глобалните продажби са се свили с едва 0,1% през 2013 г.
Като цяло продажбите на музика, записана върху физически носители като CD-та и плочи, са намалели с 11,7% до 7,73 млрд. долара, докато дигиталните продажби бележат ръст от 4,3% до 5,87 млрд. долара. В рамките на втория сектор се регистрира намаление при даунлоуда на музика с 2,1% до 3,93 млрд. долара, докато приходите от абонаменти за стрийминг услуги нарастват с 51% до 1,11 млрд. долара.
Първата година, в която стрийминг сегментът надхвърля 1 млрд. долара надали ще намали дебатите в музикалната индустрия дали ръстът на тези услуги ще компенсира спада при CD-та, а както вече изглежда и при даунлоудите.
В доклада се изказва силна подкрепа на стрийминга, като се подчертава общия ръст през 2013 г. в САЩ и петте най-големи европейски музикални пазари: Великобритания, Франция, Германия, Италия и Холандия. „Вече е ясно, че стриймингът на музика и абонаментите са основен модел за нашия бизнес“, пише главният изпълнителен директор на IFPI Франсис Мур в увода към доклада.
„През 2011 г. имаше 8 млн. абонати, плащащи за услуги, а днес те са 28 млн. Стриймингът бележи ръст на повечето пазари, което допринася за повишение на общите дигитални приходи на звукозаписните компании и изпълнителите.”
Европейските компании Spotify и Deezer може би формират около половината от тези 28 млн. абонати на стрийминг услуги. През ноември 2013 г. Deezer обяви, че вече има 5 млн. платени абонамента, докато според източници от сектора Spotify вече има над 9 млн.
*От англ. streaming - метод за предаване на данни, при който възпроизвеждането на файла на устройството на потребителя започва още с началото на свалянето му, без да се налага той да бъде изцяло свален. Предаването на данните продължава и по време на възпроизвеждането.