Медийният пазар в България се възстановява от пандемията, а за 2021 г. рекламният пазар у нас е записал растеж от 14,2%, надминавайки очакванията и подсказвайки, че има още възможности за развитие, разкрива нов доклад на Българската асоциация на рекламните агенции (БАКА).
Според доклада инвестициите в реклама в страната през миналата година са достигнали 520 млн. лева.
280 млн. лева от тази сума са привлекли телевизиите, които остават водеща медия с дял от 53,9%. Този канал е записал 13% ръст на нетните инвестиции за 2021 г. На второ място остават дигиталните медии, при които растежът е 17% до 167 млн. лева. Делът на дигиталните медии в общите инвестиции в рекламния пазар в България е достигнал малко над 32%. При външната реклама има 19% ръст до 49 млн. лева нетен обем, докато при радиопазара има повишение със 7 на сто, благодарение на което той се завръща към нивата си отпреди пандемията – 20,3 млн. лева.
Единствената медия, която продължава да отчита спад на обемите, е печатната преса, където има понижение с 11% до 9 млн. лева.
Киното, което беше тежко засегнато от пандемията с продължително затворени киносалони или такива, работещи при ограничен капацитет, е с най-малък обем в микса – 500 хил. лева. Благодарение на възстановяването си след кризата с коронавируса то се радва на цели 25% ръст на инвестициите спрямо 2020 г.
По данни на БАКА медийната инфлация в сферата на рекламата се движи в диапазона от 0% до 13%, като най-голяма (13%) е при дигиталните медии и при телевизиите (10%). Причина за това е по-големият интерес, но ограниченото предлагане. Инфлацията при радиото е 5%, а при външната реклама – 4%. При киното и пресата не се наблюдава инфлация.
Таблица: БАКА
Какво да очакваме за 2022 г.?
Въпреки добрите данни за 2021 г. настоящата година е белязана от големи несигурности, свързани с войната в Украйна и новите огнища на Covid-19. Заради влошената среда от БАКА очакват забавяне на темпа на растеж на рекламния пазар тази година до 9,5%, или 569 млн. лева общ обем.