81% от инфлуенсърите у нас ценообразуват участието си в една кампания на база обем и очаквани активности. Това показва докладът „Пулсът на инфлуенсър маркетинг пазара в България“ за 2023 г., който е дело на MSL и Pragmatica и изследва нагласите на потребителите, бизнеса и инфлуенсърите. За сравнение, през 2022 г. този дял е бил 50%.
Половината от включените в изследването инфлуенсъри казват, че вземат предвид това колко ще е дълга кампанията. На трето място по важност е броят на използваните канали в рамките на конкретната кампания.
Какви инфлуенсъри търсят компаниите и кое е важно за самите инфлеунсъри в работата?
92% от компаниите посочват позитивния имидж като най-важен критерий за избора на инфлуенсър, с когото да работят. За сравнение, през 2022 г. това са посочили 72% от респондентите от бизнеса. На второ място по важност за брандовете е да има ясни изисквания за кампанията, които да са потвърдени със самия инфлуенсър (64%), а на трето – да има предварително тестване на продукта (60%) и индивидуален подход от страна на инфлуенсъра (отново 60%).
Над половината от анкетираните компании държат инфлуенсърът, с когото работят, да няма сътрудничество с конкурентни марки, като държат и съдържанието, което предлага в рамките на сътрудничеството, да пасва добре на останалите публикации в профила. Последното е важно и за 39% от инфлуенсърите. Това, което е важно за бизнеса, е инфлуенсърът да може да предаде максимално естествено посланието на компанията.
Освен да няма значително разминаване в типовете предлагано съдържание в собствения им профил, инфлуенсърите държат много на това да имат свобода за действие и творчество. Макар че това е вторият по важност критерий за тях, при бизнеса той се нарежда на заден план.
Основната цел при планирането на инфлуенсър кампании от 80% от брандовете е да видят по-големи резултати за взаимодействие (engagement rate). На второ място остава разпознаваемостта на бранда (awareness) със 72%. Що се касае до бизнес целите, които компаниите имат в тези случаи, това са продажби, разпознаваемост и ангажираност на аудиторията с бранда, като тази година последните два критерия разменят местата си спрямо предходната.
Това, което компаниите все още не получават в степента, в която искат, е персонализирани предложения, повече информация за аудиторията, ангажирана с кампанията и повече продажби.
Важни метрики
Първата по важност метрика за брандовете е това до колко голяма аудитория са достигнали (reach). Цели 79% от инфлуенсърите им дават информация по този въпрос, макар че делът е спаднал с 6 процентни пункта спрямо 2022 г. Въпреки че само 40% от компаниите се вълнуват от направените импресии, цели 72% от инфлуенсърите споделят с тях данни за този показател. 59 на сто от инфлуенсърите дават статистики за получените харесвания, но само 40% от компаниите смятат тази метрика за важна.
През 2023 г. компаниите търсят повече информация за аудиторията на инфлуенсърите и гледат конверсиите на кампаниите им с тях. Същевременно коментарите остават на заден план.
Когато става дума за избор на инфлуенсър, с когото работят, компаниите се вълнуват и от броя на последователите им, както и от различните метрики за конфректния профил.
Смелост в подхода и предизвикателства
70% от инфлуенсърите залагат на нови тенденции и са склонни да експериментират. За сметка на това брандовете остават по-консервативни. 52% държат да заложат на изпитани похвати, докато само 30% от инфлуенсърите са на това мнение.
Над 50% от анкетираните компании твърдят, че биха ползвали софтуер за намиране на инфлуенсъри, като всички биха искали да видят конкретна оценка на избраните лица.
За близо 80% от компаниите цените на инфлуенсърите са много високи спрямо резултатите, които постигат с кампаниите си. Съществен проблем за бизнеса е, че едни и същи хора рекламират множество и различни продукти.
56% вярват, че няма достатъчно голямо разнообразие от лица в определени сегменти.
Макар че миналата година близо 50% от фирмите са споделили, че сред предизвикателствата, с които се сблъскват, е качеството на изпълнението спрямо обещаното, тази година делът намалява до малко над 30%.
Същевременно липсата на етични правила е проблем според 32% от анкетираните компании.