Китайските потребители купуват достъпни електрически превозни средства, оборудвани с нови технологии - тенденция, която предефинира пазара на премиум автомобили и препъна германските производители на автомобили, пише New York Times.
След десетилетия на доминация на китайския пазар на първокласни превозни средства, германските концерни сега губят от китайските съперници, които промениха дефиницията за кола от висок клас към такава, която е електрическа, интелигентна и достъпна.
Много нови китайски превозни средства приличат на германските модели, като изключително популярния Xiaomi SU7, който имитира Taycan на Porsche. SU7 съперничи на Taycan по мощност и спирачки, но също така включва интегриран изкуствен интелект (AI), който може например да помогне при паркиране и да поздрави шофьорите с любимата им песен. Колата се продава за приблизително половината от цената на Taycan.
В резултат на това германските производители, които в продължение на десетилетия властваха над пазара на премиум автомобили в Китай, сега отчитат спад в продажбите, докато Xiaomi – водещ китайски производител на смартфони – продаде миналата година повече от 100 000 броя от SU7.
Сред най-тежко засегнатите е Porsche, която съобщи миналия месец, че доставките ѝ в Китай са се сринали с 28 на сто през 2024 г. Въпреки че продажбите на Porsche, част от групата на Volkswagen, растат за периода във всеки друг регион по света, спадът в Китай е достатъчно значителен, за да намали глобалните ѝ доставки за годината с 3%.
Години наред германските автомобилни производители разчитаха на китайския пазар, за да компенсират по-слабото търсене на други места, което ги караше да игнорират по-дълбоките структурни проблеми у дома. Главният сред тях беше нежеланието да се възприеме технологията, която сега определя шофирането в Китай: електрическите превозни средства, оборудвани със сложен софтуер и все по-често с изкуствен интелект.
„Германските, но също и американските, японските и южнокорейскитее утвърдени производители силно подцениха динамиката на развитие на китайските производители, а именно във важните области на електрическата мобилност и софтуерно дефинираните превозни средства“, коментира Щефан Братцел, директор на Центъра за управление на автомобили в Бергиш Гладбах, Германия.
Пазарни експерти междувременно изтъкват, че напредъкът при софтуера и функциите като автономно и дистанционно управление са се превърнали в стандарт за китайските електрически автомобили, притискайки европейските производители, свикнали да печелят от имиджа на своите марки, да положат повече усилия.
„Мисля, че китайските потребители в момента са готови да приемат, че местните компании могат да произвеждат автомобили, които се считат за първокласни от тях“, коментира темата Гари Нг, икономист в Natixis Corporate & Investment Banking.
По-рано този месец Porsche обяви, че ще се раздели с финансовия си директор и с ръководителя на отдела за продажби, като и двамата бяха обвинени за лошото представяне на Porsche, включително в Китай.
Отделно, президентът на САЩ Доналд Тръмп нареди на съветниците си да разработят нови мита срещу търговските партньори на Америка, включително Европейския съюз (ЕС). Това може да навреди на Porsche, която, за разлика от BMW, Mercedes-Benz или други марки на Volkswagen, снабдява американския пазар само с износ от Германия.
Миналата седмица Porsche заяви, че ще съкрати до 1900 работни места в Германия през следващите години, на фона на спада в глобалното търсене. Продажбите на електрическия Taycan се понижиха почти наполовина миналата година до 20 836 броя, а продажбите на новия хибриден Panamera намаляха с 13 на сто, отчасти защото китайските купувачи не демонстрираха толкова голям интерес, колкото се очакваше.
SU7 на Xiaomi все още не се предлага за износ, но няколко модела са достигнали до САЩ. Главният изпълнителен директор на Ford Motor Джим Фарли посочва, че е получил такъв автомобил от Шанхай и „не иска да се откаже от него“.
Xiaomi също така тества по-малки версии на своя SU7 Ultra, който ще бъде пуснат в Китай през март, на легендарната германска писта Нюрбургринг. През октомври колата постави рекорд за „най-бърз седан с четири врати“, а медиите и автомобилните фенове приветстваха новината, развълнувани, че SU7 е победил Taycan с разлика от 20 секунди.
преди 2 месеца Защо Рухи прави на създател отговор Сигнализирай за неуместен коментар