2024 година донесе промени – някои очаквани, други изненадващи, в политиката и икономиката по света и в България. Investor.bg подбра най-важните събития от изминалата година в специалната си секция "Икономиката през 2024".
Ако допреди година твърденията за започналата деиндустриализация на Германия изглеждаха пресилени и все още се намираше някои експерт, който да ги обори, сега, в края на 2024 г., нещата изглеждат наистина трагично, особено по отношение на германската автомобилна индустрия, която се сблъсква с екзистенциална криза, непозната до момента.
Когато през септември Volkswagen обяви, че възнамерява да започне да закрива фабрики в Германия и да съкрати паралелно с това хиляди работни места, представители на индустрията, политици, експерти и работници осъзнаха, че това ще бъде само върхът на айсберга, към който се е насочил германският автомобилен „Титаник“.
През 2023 г. в Германия аутомотив секторът осигурява работа на повече от 779 хил. души, като тук влизат както автомобилните производители, така и доставчиците на части. Сега, значителна част от тази работна сила е застрашена заради излезлите от контрол разходи, липсата на достатъчно стимули за електрификация на пазара на автомобили, силната конкуренция в лицето на китайските компании и изцяло фокусираните върху електромобилите стартъпи, както и заради все още високите цени на енергоносителите.
Германският икономически журналист Габор Щайнгарт заяви миналата година, че ако автомобилната индустрия в Германия се срине, цялата икономика ще се срине. Какво означава това? Германия, каквато я познаваме днес, ще престане да съществува.
Тежестта на автомобилния сектор при брутния вътрешен продукт на страната през 2023 г. достига 5%. Приходите на автомобилните компании възлизат на 564 млрд. долара за същата година, от които 393 млрд. долара се генерират от износ, приблизително 24% от 1,6-те трилиона долара в стоки, които Германия изнася през 2023 г.
Симптомите на тази криза се проявиха доста по-рано.
Още през юли 2023 г. производителят на гуми Continental одобри план за затваряне до 2027 г. на производствен обект в Гифхорн, близо до Волфсбург. През септември 2024 г., след като не успя да постигне споразумение за продажба на бизнеса на компанията, WKW Group, друг доставчик на автомобилни части, обяви несъстоятелност, застрашавайки работата на 2000 души в Германия и на други 1800 служители по целия свят.
Robert Bosch, най-големият доставчик на автомобилни части в света по приходи, обяви през ноември планове за съкращаване на до 5550 работни места като пореден знак за проблемите в автомобилен сектор на Германия. Групата се готви да съкрати 3500 работни места до края на 2027 г. в подразделението си за двигатели, половината от които ще бъдат в германски обекти.
Малко след това френската Valeo разкри планове да съкрати около 1000 служители в Европа, като преструктурирането ще доведе до закриването на два обекта във Франция. Засегнати са работни места във Франция, Германия, Полша и Чехия.
През октомври Valeo понижи годишните си насоки за продажбите на фона на задълбочаващите се проблеми в европейския автомобилен сектор.
Междувременно германският доставчик на автомобилни компоненти Schaeffler обяви, че ще затвори две производствени съоръжения в Австрия и Великобритания, като част от мерки за преструктуриране. Компанията заяви, че планира да прекрати производството на лагери в Берндорф, Австрия, поради рязкото увеличение на разходите за материали, енергия и труд през последните няколко години. За Шефилд, Англия, Schaeffler предупреди, че ще прекрати производството на съединители, позовавайки се на намаляващото глобално търсене, което доведе до производствен свръхкапацитет.
Schaeffler заяви в началото на ноември, че планира да премахне 4700 работни места в Европа, като голяма част от съкращенията ще засегнат обекти в Германия, след като оперативната ѝ печалба се сви почти наполовина през третото тримесечие.
Състояние на по-широката икономика
Автомобилният сектор е само един от примерите, които могат ясно да илюстрира как съдбата на цялата европейска икономика е свързана и зависима от съдбата на Германия. Днес има 213 автомобилни производителя, действащи в Европейския съюз (ЕС), които пряко и непряко осигуряват работа на около 13 милиона души в цяла Европа. Само Volkswagen разполага с 32 монтажни завода в региона и още 15 фабрики за компоненти.
Мащабният спад, с който се сблъсква германската икономика през последните две години, не може да не бъде причина за безпокойство за всички по веригата. Германската икономика навлезе в отрицателна територия през 2023 г., свивайки се с годишен темп от 0,3% , като прогнозите за 2024 г. бяха ревизирани в посока надолу от министерството на икономиката от 0,3% растеж до свиване от 0,2%.
След периода на понижение, който започна през 2020 г., сега виждаме ново увеличение на търговския баланс, което обаче е свързано главно с намаляване на обема на вноса, дължащо се на спада в потреблението.
Не само автомобилният сектор страда и Volkswagen не е първата компания, която предупреждава, че ще свие производството в Германия. През май 2022 г. Vallourec, вторият по големина производител на стоманени тръби в света, обяви, че германските му съоръжения ще бъдат затворени след неуспешни опити да продаде активите си в страната, в резултат на което 2400 работници остават без работа.
През септември същата година стоманодобивната компания ArcelorMittal беше принудена да затвори една от пещите в своя завод в Бремен. През март 2023 г. германският производител на алуминий Speira обяви, че ще закрие своето производствено съоръжение Rheinwerk с годишен капацитет от 140 000 тона. В средата на 2023 г. най-старата стоманодобивна фабрика в Европа, Eisenwerk Erla, която действа в Саксония от 600 години, обяви несъстоятелност. През април 2024 г. стоманодобивният гигант Thyssenkrupp обяви, че ще свие производството в своя завод в Дуисбург, като към това може да се добавят и съкращенията на около 13 000 работни места.
През септември тази година химическият конгломерат BASF обяви, че след спирания и съкращения на производството, извършени през 2023 г. , три производствени линии ще бъдат окончателно затворени през 2025 г. в Лудвигсхафен на Рейн, основният производствен обект на германската компания, където работят около 36 000 души.
Според официалната статистика само в Германия през 2023 г. са прекратили дейност 176 000 компании с различна големина, което е с около 2,3% повече спрямо обемите за 2022 г. От затворилите фирми 11% са обявили несъстоятелност, което е с 12% повече спрямо предходната година. През първата половина на 2024 г. броят на фалиралите компании в Германия расте с 41%, като около 162 от тях са имали годишен оборот от над 10 млн. долара.
преди 3 часа Повече от 25 години карам само Ауди. Ами "намъчих се" порядъчно. Няма да изтърпя още 25 години. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 часа Последните 15-20 години имам- предвид след 2005 година Немците гледаха само печалбата останалото не ги интересуваше. И Трите големиte Немски фирми в момента нямата собствено програмно обеспечение ( software нямат и intelligent scan) което значи да намериш проблемният модул е много трудно и скъпо . . Скъпа при покупка , скъпо поддържане и проблемна електроника , евтина пластмаса това са Немските автомобили . Бях един от хилядите вярващи на Немската техника след като 3 пъти купих колите им - отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 часа Така се получава, когато икономиката започне да служи на политиката. Казаха им какво ги чака. Не вярваха. Особено такива троглодитчета, като онова "Зелено ***", дето се обръщаше на 360 градуса. Сега да си сърбат попарата и да не мрънкат. Да си изколят добитъка, чепръцка метан, да си затворят и последните въглищни ТЕЦ, щото климата и да се обесят. Никой няма да плаче за тях. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 часа Ахаххаа ... друзята антиваксъре-газовици-фронтоваци се преквалифицираха в заводчици ... аххаххахааа ... закопахте ли го гадният запад, а? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 часа До: Gna"Това не е преди 30-40 години когато всички търсеха немски и японски коли. " - ами щом Мерцедес произважда електрониката си по българските гета , където работят ********* които единствено трябвало да познават цветовете на кабелите ........... Вероятно и Виетнам ще ги задмине . отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 часа Който се е напатил веднъж с немски автомобил, повече не иска и да чуе за тях. Особено за въртене на много километри, японските и корейските нямат конкуренция. Щом в Западна Европа масово смениха и такситата с японски, няма нужда от коментар. Бях гледал интервю с управител на таксиметрова фирма в Мюнхен. Каза, че откакто са минали на хибридни тойоти с 10г гаранция са се видяли с пари. Преди това са имали vw caddy и mercedes e-class отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 часа Това не е преди 30-40 години когато всички търсеха немски и японски коли. Сега имаме тесла, имаме безброй качествени и евтини Китайски коли, Корейците са силни, даже държави като Турция и Виетнам вече имат собствени марки коли.... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 часа Проблемите на Германскиге автопройзводители са много по-сериозни от описаните в статията. Първо им се затвори Руския пазар. Казано по друг начин достъпа до близо 2 % от световния бвп. 2ро в Китай спадовете са драстични. Може би около 50 %. Китайците в момента имат няколкостотин марки електромобили и като цяло Китайците си купуват собственото пройзводство. Плюс това Китай е в тежка икономическа ситуация. Не на последно място е спада в продажбите в ЕС. Следващия удар ще са митата на Сащ. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 часа До: evlogiТова е само началото, ако погледнеш какво се случва с другия холям играч на световната сцена за автомобили Япония, нещата са сходни. Това са държавите които разчитат основно на износа на автомобили всичко се крепи на това, но конкуренцията вече е жестока, китайците заличиха чуждите марки на собствения си пазар за няколко години, още няколко години ще са има нужни за да ги заличат и на други пазари като, Бразилия, Индунезия, Турция, Русия и така нататък, така че проблемите са налице. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 часа Стари новини, нищо интересно. Зелените *** на Германия им разказаха играта. отговор Сигнализирай за неуместен коментар