Автомобилните производители в Китай увеличават износа на хибридни превозни средства за Европа и планират повече модели за ключовия експортен пазар, за да избегнат ограниченията относно наложените от Европейския съюз (ЕС) мита върху вноса на електромобили от азиатската страна, съобщава Ройтерс.
Новите търговски бариери на блока целят да защитят местната автомобилна индустрия от по-евтините китайски модели, като тези ограничения не важат за хибридите. Това може да облагодетелства големи компании като BYD, която разширява експанзията си в региона, изтъкват анализатори.
Някои китайски автопроизводители също така местят част от своя капацитет в Европа, за да намалят разходите около митата.
„Увеличението се дължи на преминаването на китайските производители на оригинално оборудване към плъгин хибриди като начин да се заобиколят новите мита на ЕС върху вноса на изцяло електрически коли от Китай“, изтъква Муртуза Али, анализатор в Counterpoint Research.
Той очаква износа на китайски хибриди за Европа да нарасне с 20% за тази година и още по-бързо през следващата.
Европейските мита от до 45,3% върху вноса на електрически електромобили от Китай влязоха в сила в края на октомври, за да се противопоставят на несправедливите според Европейската комисия (ЕК) държавни субсидии, които стимулират свръхкапацитета в китайската автомобилна индустрия.
Антисубсидийните разследвания на вноса на китайски електромобили, които започнаха през октомври 2023 г., и забавянето на продажбите на автомобили в Китай накараха някои местни производители да променят своята стратегия за навлизане в Европа, за да се съсредоточат повече върху износа на хибриди.
Хибридните автомобили, които се задвижват чрез комбинация от бензин и електричество, набират популярност, тъй като купувачите ги смятат за достъпен компромис между конвенционалните модели и изцяло електрическите.
От юли до октомври износът на хибриди за Европа се е утроил до 65 800 превозни средства спрямо същия период на предходната година, показват данни на Китайската асоциация за леки автомобили (CPCA).
Това помогна износът на плъгин хибриди и обикновени хибриди да достигне 18% от общите продажби на китайски автомобили за Европа през третото тримесечие, нараствайки двойно спрямо отчетените през първото тримесечие 9%. Делът на доставките на електромобили обаче спада до 58% от 62% преди това.
Китай, който миналата година изпревари Япония като най-големия износител на автомобили в света, подпомогнат от електромобилите, засилва своя износ, за да се справи със свръхкапацитета у дома, коментират анализатори.
Предвид наложените от САЩ и Канада100% мита върху произведените в Китай електромобили, Европа се очертава като основна дестинация за китайските производители.
Нови хибридни модели
Големите китайски производители на автомобили могат да променят значително европейския пазар на хибриди, доминиран от европейските и японски фирми, тъй като отговарят на нарастващото търсене на достъпни автомобили с по-добра икономия на горивото.
BYD се изправя срещу Volkswagen и Toyota в Европа с първия си плъгин хибриден модел за региона, Seal U DM-i. Колата се продава на цена от 35 900 евро, със 700 евро по-малко от най-популярния подобен автомобил на VW, Tiguan, и с 10% по-малко от C-HR PHEV на Toyota.
Китайският концерн също така обмисля производство както на електромобили, така и на хибриди в унгарския си завод.
„Сегментът притежава по-голям потенциал за растеж в лицето на китайските производители на автомобили, които предлагат по-достъпни опции в Европа, които са привлекателни за чувствителните към разходите потребители“, коментира Йейл Дзан от Automotive Foresight.
Китайската SAIC, чийто износ на електромобили за ЕС е изправен пред най-високите мита от 35,3%, обяви, че планира продукти с различни системи за задвижване за европейския пазар.
Износ на произведени в Китай автомобили за Европа, Графика: CPCA
Миналия месец Geely, вторият по големина производител на автомобили в Китай по продажби, пусна нов плъгин хибрид под своята марка Lynk & Co за Европа.
Японските производители на автомобили също се възползват от ръста на конвенционалните хибриди в Европа тази години, като така решават проблемите си със свръхкапацитета в Китай.
Honda, която отчете 29% спад в продажбите в Китай през първите девет месеца на тази година, пренасочва два конвенционални хибрида, един плъгин хибрид и един изцяло електрически модел от Китай за Европа.
Въпреки че увеличаването на износа от Китай може да предизвика силна ценова конкуренция на пазара на хибридни превозни средства в Европа, някои експерти предупреждават, че китайските фирми вероятно ще действат по-внимателно от страх да не предизвикат нов кръг от мита.
„Ако BYD реши да предложи Qin Plus в Европа на цена от 20 хил. евро, убеден съм, че това ще предизвика ново сътресение“, изтъква Дзан.