Проблемите на Northvolt причиняват главоболия далеч отвъд основната база на производителя на батерии в Швеция, тъй като подкрепяните от данъкоплатците свързани проекти се сблъскват със забавяния, простиращи се от Германия до Канада, пише Bloomberg.
Гигафабриката за 5 млрд. евро, изграждана от Northvolt в Северна Германия, вероятно ще отвори врати от 6 до 12 месеца по-късно от първоначалния график - т.е. през 2026 г., разкриват запознати с въпроса източници.
Производството на клетки в друг обект на Northvolt в Канада, което се очаква да започне през третото тримесечие на 2026 г., ще се забави, посочват други източници пред Bloomberg.
Графиците за строителство и увеличаване на производството вероятно ще бъдат удължени, забавяйки пълномащабната работа на обекта с над година.
Стартът на производство на катоди и рециклиране, което също е част от първата фаза на обекта на стойност 7 млрд. канадски долара (5,2 млрд. щатски долара) в Квебек, ще бъде отложен допълнително, тъй като компанията преразглежда амбициите си, изтъкват източници.
Northvolt остава ангажирана с германските и канадските си проекти и води преговори с ключовите акционери, обяви говорител, добавяйки, че не са взети окончателни решения по въпроса.
Разширяващите се вторични ефекти от внезапната финансова криза на Northvolt предизвикаха залпове от критики срещу редица правителства, че не са оценили правилно риска от ангажирането на милиарди евро на данъкоплатците в проекти на компанията. Въпреки че основните акционери в Northvolt обявиха своята подкрепа, мисията на компанията да вземе надмощие над южнокорейските и китайските си конкуренти изглежда все по-несигурна.
„Почти всички европейски стартъп компании за батерии обещават повече, отколкото могат да дадат“, коментира Сам Адам, ръководител на отдела за батерийни материали в консултантската фирма CRU. „Възможно е Европа да достигне тези нива, но всичко се свежда до техническото ноу-хау“, което регионът в момента няма.
Политиците, които се ангажираха да подкрепят Northvolt, сега загърбват компанията.
Заводът в Хайде, наречен Northvolt Drei, беше приветстван като символ на ангажимента на Германия относно прехода към зелена енергия и създаването на собствена верига на доставки на батерии за производители на автомобили като Volkswagen - най-големия инвеститор в Northvolt. С капацитет от 60 гигаватчаса, заводът ще произвежда батерии, захранващи до 1 милион електромобила годишно.
Федералното правителство и регионалните власти заделиха 902 млн. евро за проекта, предимно безвъзмездни средства, а канцлерът Олаф Шолц присъства на първата копка през март заедно с министъра на икономиката Роберт Хабек, който е родом от региона.
Само преди четири месеца Хабек дори призова Northvolt да отвори втора огромна фабрика в Германия, за да подпомогне нейния зелен преход. Миналата седмица той каза, че правителството е в постоянен контакт с компанията.
Всяко забавяне на работата около германския завод вероятно ще хвърли сянка върху изпадналото в затруднение коалиционно правителство на Шолц. Все пак Берлин не е склонен да насочва повече средства и настоява Швеция да помогне, ако е необходимо, изтъкват източници.
Подкрепата на Германия за проекта в Хайде е „непоколебима“ и ангажиментът на правителството за финансиране не е засегнат от проблемите с разширяването в основния шведски завод на Northvolt, посочва говорител на министерството на икономиката.
Цената на изграждането на Northvolt Drei се е увеличила с 1 млрд. евро, откакто беше обявен проектът през март 2022 г., а графикът се измести за 2026 г. от първоначалния план за стартиране на работа в края на 2025 г.
Швеция заяви миналия месец, че няма да отпусне никакви извънредни заеми, за да помогне на Northvolt да преодолее финансовата криза, като изключи възможността да придобие дял в компанията.
BMW също няма да помогне за финансирането на Northvolt, след като отмени поръчка за батерии на стойност 2 млрд. евро по-рано тази година. Volkswagen заяви, че ще подкрепи индустриалното разширение на Northvolt, но не предостави повече подробности.
Обещанието на Канада
Канадските власти са обещали еквивалента на 7,3 млрд. канадски долара (5,4 млрд. долара) под формата на заеми, дялови участия и субсидии за Northvolt.
Голяма част от тази сума е осигурено от федералното правителство, въпреки че първите изплащания ще започнат едва след като тези разходи бъдат направени и осчетоводени, разкриват източници. Провинция Квебек вече е отпуснала повече от една трета от обещаните от нея 1,37 млрд. канадски долара капиталови ангажименти за проекта Northvolt Six, който се строи близо до Монреал.
Сега Northvolt е в центъра на политическия дебат във френскоговорящия регион на Канада. Мнозина се притесняват, че парите на данъкоплатците сега ще бъдат загубени. Кризата с ликвидността следва година на спорове дали Northvolt е трябвало да получи облекчен процес на оценка на околната среда, за да се улесни по-бързото строителство.
„Разбирам, че хората са притеснени“, посочва министърът на индустрията на Канада Франсоа-Филип Шампан, опитвайки се да успокои обществеността. „За Northvolt рентабилността идва от северноамериканския пазар, а заводът в Квебек е фундаментален за нейното бъдеще“, добавя той.
Значителна част от 7,3-те милиарда канадски долара, с които разполага Northvolt, е под формата на субсидии, които зависят от производството на батерии. Те ще изтекат напълно в края на 2032 г. Това означава, че има финансов стимул за Northvolt да увеличи производството в Канада възможно най-бързо или ще загуби предимствата на сделката, която е сключила.
Свиване
Northvolt бърза да подкрепи своите финанси, които отчасти са притиснати от невъзможността да получи достъп до още 1,5 млрд. долара под формата на заеми. Етапното развитие на разширяването на капацитета, свързано с правителственото финансиране, е друго потенциално препятствие пред достъпа до пари.
Компанията заяви миналата седмица, че постига „значителен напредък“ към набирането на средства, a нейният основател обеща да инвестира повече. Група ключови кредитори провеждат успоредно преговори и консултации, за да обмислят следващите стъпки.
Междувременно Northvolt сви размера на своята работна ръка и ограничи мащаба на проектите. На 23 септември компанията обяви масови съкращения сред персонала и каза, че ще намали размерa на проектите си, за да се съсредоточи върху увеличаването на производството на батерии в основния си завод в Швеция.
Компанията също така посочи, че остава ангажирана със съвместното предприятие за производство на батерии с Volvo Car в Гьотеборг, което стартира през март.
преди 2 месеца Пак поглеждам темата:"...причинява главоболия..." И се питам: - Абе, тези аналгин не пият ли? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 месеца До: khao Ние въобще къде гледаме, да видим как разцъфтява Германия? Я ни прати на очен доктор, става ли? - Отвам да се обръсна по то'а случай. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 месеца До: Aлeхaндpo : Това, с еврото, дето поскъпнаха, бърка само европейския износ за там. За сметка на това, стимулира руския. Естествено, ако това е лошо за Русия, тя ще ограничи пустиня износ, нали така? Забелязваш ли признаци? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 месеца До: гъбко Те там някак или ще се оправят тези, батерийните, или ще хлопнат кепенци. Какво ти пука, като нямаш допирни точки? Пък и литиевите мини, както се затварят, така се и отварят: Щатите нали намериха наскоро ОГРОМНО находище у дома си. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 месеца До: Aлeхaндpo Реално, "загубата" на Газпром е от описване на откраднатите и от Европа активи и е само на хартия. Де факто, са на не малък плюс но, кой да внимава в картинката? А, за Ф-16...Какво става, и 4-те останали ли летят, все още? Вярвай, Путин треска го тресе от страх в Кремъл. Да. Да му е честит ЧРД -то. :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 месеца "Колапсът на Northvolt причинява главоболия от двете страни на Атлантика. Правителствата на Германия и Швеция си подхвърлят спасителния пояс, докато канадските власти се опитват да успокоят обществеността, притеснена за вложените в концерна пари" Нещо не се връзва: И Швеция, И Германия, са отсам Атлантика. Да не говорим, че всякакви взаимни обвинения са напразни: (Идвам аз и ги спасявам, както казва Шкумбата). Досега са попилели милиарди та, ако някакъв смешен процент ги спъва, мъчно ми е а тях. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 месеца Стажант гъбко, глей го колегата как се труди. Ей така се спами с пропагандичка, не като теб. Тия центове няма да се изкарат сами отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 месеца https://***.pravda.com.ua/eng/news/2024/10/3/7477966/ отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 месеца Излузоха резултатите за 10-те най-за/губещи компании в Русия - рейтинг Forbes 2024.1. Газпром - Невероятно!!!2. Амурски газов химически комплекс3. Озон4. Обединена авиокомпания5. ?6. Междинен въглищен холдинг7. Московско метро8. Русгаз добив9. Агенция за застраховане на депозити Държавно10. Балтийска пивоварна компания отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 месеца Экономист призвал россиян вкладываться в доллары и евроЭкономист Григорьев посоветовал россиянам покупать наличные доллары и евроКо?! Ами, те са в космоса, официалният е 105.5 рублите за евро, а неофициално - 270 рублета за евро!!! отговор Сигнализирай за неуместен коментар