IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Колапсът на Northvolt причинява главоболия от двете страни на Атлантика

Правителствата на Германия и Швеция си подхвърлят спасителния пояс, докато канадските власти се опитват да успокоят обществеността, притеснена за вложените в концерна пари

11:23 | 07.10.24 г. 3
Германският канцлер Олаф Шолц (в средата) на церемонията по първата копка на завода на Northvolt в Хайде. Снимка: Bloomberg L.P.
Германският канцлер Олаф Шолц (в средата) на церемонията по първата копка на завода на Northvolt в Хайде. Снимка: Bloomberg L.P.

Проблемите на Northvolt причиняват главоболия далеч отвъд основната база на производителя на батерии в Швеция, тъй като подкрепяните от данъкоплатците свързани проекти се сблъскват със забавяния, простиращи се от Германия до Канада, пише Bloomberg.

Гигафабриката за 5 млрд. евро, изграждана от Northvolt в Северна Германия, вероятно ще отвори врати от 6 до 12 месеца по-късно от първоначалния график - т.е. през 2026 г., разкриват запознати с въпроса източници.

Производството на клетки в друг обект на Northvolt в Канада, което се очаква да започне през третото тримесечие на 2026 г., ще се забави, посочват други източници пред Bloomberg.

Графиците за строителство и увеличаване на производството вероятно ще бъдат удължени, забавяйки пълномащабната работа на обекта с над година.

Стартът на производство на катоди и рециклиране, което също е част от първата фаза на обекта на стойност 7 млрд. канадски долара (5,2 млрд. щатски долара) в Квебек, ще бъде отложен допълнително, тъй като компанията преразглежда амбициите си, изтъкват източници.

Northvolt остава ангажирана с германските и канадските си проекти и води преговори с ключовите акционери, обяви говорител, добавяйки, че не са взети окончателни решения по въпроса.

Разширяващите се вторични ефекти от внезапната финансова криза на Northvolt предизвикаха залпове от критики срещу редица правителства, че не са оценили правилно риска от ангажирането на милиарди евро на данъкоплатците в проекти на компанията. Въпреки че основните акционери в Northvolt обявиха своята подкрепа, мисията на компанията да вземе надмощие над южнокорейските и китайските си конкуренти изглежда все по-несигурна.

„Почти всички европейски стартъп компании за батерии обещават повече, отколкото могат да дадат“, коментира Сам Адам, ръководител на отдела за батерийни материали в консултантската фирма CRU. „Възможно е Европа да достигне тези нива, но всичко се свежда до техническото ноу-хау“, което регионът в момента няма.

Политиците, които се ангажираха да подкрепят Northvolt, сега загърбват компанията.

Заводът в Хайде, наречен Northvolt Drei, беше приветстван като символ на ангажимента на Германия относно прехода към зелена енергия и създаването на собствена верига на доставки на батерии за производители на автомобили като Volkswagen - най-големия инвеститор в Northvolt. С капацитет от 60 гигаватчаса, заводът ще произвежда батерии, захранващи до 1 милион електромобила годишно.

Федералното правителство и регионалните власти заделиха 902 млн. евро за проекта, предимно безвъзмездни средства, а канцлерът Олаф Шолц присъства на първата копка през март заедно с министъра на икономиката Роберт Хабек, който е родом от региона.

Само преди четири месеца Хабек дори призова Northvolt да отвори втора огромна фабрика в Германия, за да подпомогне нейния зелен преход. Миналата седмица той каза, че правителството е в постоянен контакт с компанията.

Всяко забавяне на работата около германския завод вероятно ще хвърли сянка върху изпадналото в затруднение коалиционно правителство на Шолц. Все пак Берлин не е склонен да насочва повече средства и настоява Швеция да помогне, ако е необходимо, изтъкват източници.

Подкрепата на Германия за проекта в Хайде е „непоколебима“ и ангажиментът на правителството за финансиране не е засегнат от проблемите с разширяването в основния шведски завод на Northvolt, посочва говорител на министерството на икономиката.

Цената на изграждането на Northvolt Drei се е увеличила с 1 млрд. евро, откакто беше обявен проектът през март 2022 г., а графикът се измести за 2026 г. от първоначалния план за стартиране на работа в края на 2025 г. 

Швеция заяви миналия месец, че няма да отпусне никакви извънредни заеми, за да помогне на Northvolt да преодолее финансовата криза, като изключи възможността да придобие дял в компанията.

BMW също няма да помогне за финансирането на Northvolt, след като отмени поръчка за батерии на стойност 2 млрд. евро по-рано тази година. Volkswagen заяви, че ще подкрепи индустриалното разширение на Northvolt, но не предостави повече подробности.

Обещанието на Канада

Канадските власти са обещали еквивалента на 7,3 млрд. канадски долара (5,4 млрд. долара) под формата на заеми, дялови участия и субсидии за Northvolt.

Голяма част от тази сума е осигурено от федералното правителство, въпреки че първите изплащания ще започнат едва след като тези разходи бъдат направени и осчетоводени, разкриват източници. Провинция Квебек вече е отпуснала повече от една трета от обещаните от нея 1,37 млрд. канадски долара капиталови ангажименти за проекта Northvolt Six, който се строи близо до Монреал.

Сега Northvolt е в центъра на политическия дебат във френскоговорящия регион на Канада. Мнозина се притесняват, че парите на данъкоплатците сега ще бъдат загубени. Кризата с ликвидността следва година на спорове дали Northvolt е трябвало да получи облекчен процес на оценка на околната среда, за да се улесни по-бързото строителство.

„Разбирам, че хората са притеснени“, посочва министърът на индустрията на Канада Франсоа-Филип Шампан, опитвайки се да успокои обществеността. „За Northvolt рентабилността идва от северноамериканския пазар, а заводът в Квебек е фундаментален за нейното бъдеще“, добавя той.

Значителна част от 7,3-те милиарда канадски долара, с които разполага Northvolt, е под формата на субсидии, които зависят от производството на батерии. Те ще изтекат напълно в края на 2032 г. Това означава, че има финансов стимул за Northvolt да увеличи производството в Канада възможно най-бързо или ще загуби предимствата на сделката, която е сключила.

Свиване

Northvolt бърза да подкрепи своите финанси, които отчасти са притиснати от невъзможността да получи достъп до още 1,5 млрд. долара под формата на заеми. Етапното развитие на разширяването на капацитета, свързано с правителственото финансиране, е друго потенциално препятствие пред достъпа до пари.

Компанията заяви миналата седмица, че постига „значителен напредък“ към набирането на средства, a нейният основател обеща да инвестира повече. Група ключови кредитори провеждат успоредно преговори и консултации, за да обмислят следващите стъпки.

Междувременно Northvolt сви размера на своята работна ръка и ограничи мащаба на проектите. На 23 септември компанията обяви масови съкращения сред персонала и каза, че ще намали размерa на проектите си, за да се съсредоточи върху увеличаването на производството на батерии в основния си завод в Швеция. 

Компанията също така посочи, че остава ангажирана със съвместното предприятие за производство на батерии с Volvo Car в Гьотеборг, което стартира през март.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 11:37 | 07.10.24 г.
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

3
rate up comment 1 rate down comment 0
khao
преди 19 минути
До: гъбко ще почакаш.... пуснаха новата статия за колапса на немската икономика и всичкото копейци са там да цъкат! :D:D ... има приоритет в опорките, правила... едно, други, трето! :)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 1 rate down comment 0
гъбко
преди 1 час
Но кой ти гледа в жегата. Важното е, че в Европа нищо не се произвежда, а както казват изучените форумни уикизавъри - нищо не може да се опре на азиатските производствени вериги.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 1 rate down comment 0
гъбко
преди 1 час
Скоро не бяха писали за "колапса" на Nortvolt. Нема и 12 часа разлика. Само за протоколът, преди да наскачат копейкопоклонниците. CATL (поднебесното чудо в батериите) не можа да стартира гигаватов многомилиарден завод в УСАто! SVOLT (друго поднебесно чудо в батериите) направо се отказа от гигаватов многомилиарден завод в Германия. CATL пък закрива една от мините си за добив на литий, отговорна за 5% от световните доставки и 20% за тези в Поднебесната. А Nortvolt само отлагат, а не спират!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още