Хибридите трябваше да бъдат само междинна станция по пътя към цялостна електрификация на автомобилния сектор.
Японските концерни Honda Motor Co. и Toyota Motor Corp. започнаха да ги налагат в края на 90-те години на миналия век, използвайки превозните средства, задвижвани отчасти с електричество, отчасти с двигател с вътрешно горене, за да изпълнят регламентите за по-ниски нива на въглеродни емисии, пише Bloomberg.
Тези компании изтъкнаха, че хибридите са по-лесни за продажба, отколкото напълно електрическите превозни средства, които по това време бяха карани само от малък брой „технологични маниаци“.
Дори тогава се твърдеше, че скоро всички ще изоставят двигателя с вътрешно горене и ще преминат към електромобили.
Постепенно към тази идея се присъединиха и някои марки суперавтомобили, като Lexus представи RX400h през 2004 г. До 2013 г. се появиха мощни примери като BMW i8, Ferrari LaFerrari, McLaren P1 и Porsche 918.
Но скокът към свят на изцяло електрическо задвижване не се случи. Притесненията относно високите цени и ограничената зарядна инфраструктура забавиха продажбите, като това разочарова очакванията толкова дълбоко, че крайният резултат беше затваряне на фабрики по примера на Volkswagen AG или ниски нива на поръчките като при Mercedes-Benz Group AG.
„Ръстът на продажбите на електромобили днес е много по-слабо динамичен, отколкото беше през 2022 г.“, пише Марк Ширмър, директор по индустриален анализ в Cox Automotive.
Сега хибридните задвижвания, които някога бяха смятани просто за мост към електрическа нирвана, се оказват по-устойчиви от очакваното, предлагайки по-ниски цени, увеличена мощност и стабилен имидж.
„Всички големи [автомобилни производители] вече промениха плановете си за електрификация“, изтъква Щефан Винкелман, главен изпълнителен директор на Lamborghini, която миналата година представи своя хибрид Revuelto за 608 358 долара. Още два хибрида на Lamborghini, включително плъгин версията на Urus SUV, ще направят своя дебют през август.
Mercedes-Benz ще произвежда хибриди като своя Mercedes-AMG S63 E Performance „до 2030 г.“, разкрива главният изпълнителен директор Ола Калениус пред Bloomberg през май. Това представлява значителна корекция на предишния план за продажба само на електромобили до тази година. BMW предлага пет плъгин хибрида, като се готви да пусне още два от семейството M5.
Междувременно от BMW потвърдиха, че хибридите ще продължат да играят „значима“ роля за компанията.
Defender обяви своя хибрид Defender OCTA с 626 конски сили на 2 юли, отговаряйки на това, което компанията описа като „изненадващо“ търсене на хибриди. Porsche ще представи първия си хибрид 911 по-късно тази година.
Това е „следващата стъпка в нашата стратегия за електрификация, като същевременно предлагаме на нашите клиенти избора да останат с двигателя с вътрешно горене, ако искат“, казва Тимо Реш, президент и главен изпълнителен директор на Porsche Cars North America.
Продажбите на хибриди в рамките на всички марки в цялата страна са се увеличили със 152% през 2024 г., като само продажбите на плъгин хибриди растат с 59%, сочат данни, предоставени от Cox Automotive.
Луксозните хибриди демонстрират силен растеж: към май те представляват 7,5% от всички продажби на луксозни автомобили от началото на годината, което е увеличение от 2,1 процентни пункта спрямо същия период на миналата година, изчислява JD Power.
„Потребителският интерес към хибридите расте“, изтъква Антъни Салерно, вицепрезидент на JD Power.