fallback

Митата на ЕС спъват плановете на региона за по-евтини електромобили

Търговските бариери могат да доведат до неблагоприятна спирала, която от своя страна да предизвика изолация, предупреждава шефът на BMW Оливер Ципсе

09:20 | 15.06.24 г. 10
Автор - снимка
Създател

Европейският съюз (ЕС) се нуждае от повече и по-евтини електрически превозни средства. Решението на Брюксел да наложи наказателни мита върху произведените в Китай модели ще задържи цените по-високи за по-дълго време и ще действа като възпиращ фактор за продажбите, пише Bloomberg.

Блокът влезе в объркана битка за глобалната търговия с електромобили в сряда, като обяви, че ще повиши митата до 48% за превозни средства, внесени от Китай. В тон, който Вашингтон държи от месеци, Европейската комисия (ЕК) обеща да защити местната индустрия от, както се изрази, незаконни субсидии. 

Реакциите не закъсняха: това не е полезно за понижаването на високите цени на електромобилите и може да навреди, вместо да помогне на местните компании като Volkswagen AG и Renault SA, тъй като Китай заплашва да отвърне на удара.

„Предпазването на производителите на автомобили от конкуренцията и спирането на потребителите от достъп до евтини електромобили днес няма да им помогне да постигнат целите си в областта на климата, нито пък ще помогне на техните местни индустрии“, изтъква Александра О'Донован, която ръководи екипа на BloombergNEF за електрифициран транспорт. „В момента изглежда, че целите за декарбонизация може да не са приоритет“, добавя тя.

Амбициозните зелени цели на Европа за постепенно спиране на продажбите на нови конвенционални превозни средства с двигател с вътрешно горене до 2035 г. вече бяха подложени на натиск от редица страни. След феноменален растеж електромобилите остават твърде скъпи за средностатистическия потребител от Германия до България. Китайските компании, водени от BYD Co. и компанията майка на MG, SAIC Motor Corp., междувременно подготвят по-евтин внос, но с новите налози цените ще останат недостъпни за много потенциални купувачи.

Tesla води ръста при доставките на произведени в Китай електромобили в Европа. Графика: Bloomberg

В своя годишен анализ за електрическите превозни средства, публикуван в сряда, BloombergNEF понижи глобалните си прогнози за продажбите на електромобили с 6,7 млн. превозни средства до 2026 г., като очаква много по-бавно нарастване от прогнозираното само преди година. Няколко скандинавски страни и щата Калифорния са единствените места, които поддържат темпа на елиминиране на емисиите от автомобилния парк с хоризонт на целите до 2050 г., подчертава BNEF.

Митата на ЕС вероятно ще намалят вноса от Китай с една четвърт, като това е еквивалентно на автомобили на стойност около 4 млрд. долара, изчислява германския Институт за световна икономика в Кил.

SAIC ще бъде засегнат най-тежко, след като ЕС прецени, че държавната компания не сътрудничи с нейното разследване. Производителят започна да доставя електрически модели под марката MG в Европа преди около пет години и спечели по-голямо сцепление от другите китайските марки чрез сравнително достъпния седан MG4 на цена от 34 990 евро.

Контролираната от SAIC марка MG оглавява усилията на китайските компании за разширяване в Европа. Графика: Bloomberg

Стремежът на BYD да продаде своя евтин градски автомобил Seagull в Европа в края на 2025 г. за по-малко от 20 000 евро също може да бъде изложен на риск.

Въздействието на търговските бариери не се ограничава само до китайските производители на автомобили. Докато почти една пета от напълно електрическите превозни средства, продадени в ЕС миналата година, са били произведени в Китай, доставките са доминирани от Tesla Inc., която внася седана Model 3 от Шанхай. Делът се очаква да нарасне до 25% тази година, изчислява лобистката екологична група Transport & Environment, като BMW, Volvo Cars и Renault също доставят значителен брой превозни средства.

Тези производители също ще трябва да платят, като онези, които сътрудничат на разследването, 21% допълнителни мита, които влизат в сила на 4 юли. Tesla и потенциално други марки може да спечелят някаква низходяща данъчна корекция въз основа на индивидуални фактори.

Прогнозирани продажби на електромобили. Графика: BNEF

„Това решение за допълнителни вносни мита е грешен път“, смята главният изпълнителен директор на BMW Оливер Ципсе. „Протекционизмът рискува да доведе до спирала: митата водят до нови налози, по-скоро до изолация, отколкото до сътрудничество“, предупреждава той.

Китай заплаши с ответни мерки в областта на селското стопанство, авиацията и автомобилите с големи двигатели, заявявайки, че е дълбоко разочарован и твърдо се противопоставя на мерките на ЕС за електромобилите.

Все пак Пекин вероятно ще се опита да запази достъпа си до европейския пазар като доходоносна дестинация за износ. У дома производители на електромобили като Nio Inc. и Xpeng Inc. все още не успяват да достигнат рентабилност на фона на значителния национален свръхкапацитет.

ЕС въвежда временно митата, сигнализирайки, че може да коригира курса преди крайния срок 4 ноември, ако по-нататъшните преговори доведат до споразумение чрез преговори. Плъзгането на блока надясно след изборите за Европейски парламент през изминалия уикенд също може да промени хода на събитията.

„Сега има възможност да се опитаме и да се надяваме да успеем да спрем тази спирала, която е заплашителна“, изтъква министърът на икономиката на Германия Роберт Хабек.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 09:15 | 15.06.24 г.
fallback
Още от Анализи виж още