Китайските производители на електрически автомобили може и да се оплакват от налагането на допълнителни мита върху вноса им в Европейския съюз (ЕС), но те все пак имат няколко възможности да продължат да се разширяват в международен план, включително чрез пренасочване на производството към Стария континент и използване на големите маржове на печалбата, за да абсорбират част от удара, пише Bloomberg.
Компаниите биха могли да насочат вниманието си и към нови пазари в Близкия изток, Латинска Америка и Югоизточна Азия, където електромобилите представляват малък, но нарастващ сегмент от пазара на леки автомобили.
В сряда Европейската комисия (ЕК) официално уведоми производителите на автомобили, включително BYD Co., Geely Automobile Holdings Ltd. и собственика на MG, SAIC Motor Corp., за допълнителните митнически налози върху електрическите автомобили. По този начин митата ще бъдат повишени до 48% за техните модели от следващия месец.
Китайските производители навлизат по-агресивно в Европа на фона на продължаващата ценова война на родния пазар, разчитайки на годините изграждане на технологично лидерство.
„Тъй като китайските производители на автомобили стават все по-силни, за тях е нормално да се сблъскват с търговски действия като повишаване на митата“, коментира Цуи Донгшъ, генерален секретар на Китайската асоциация за леки автомобили. „Дори и да има натиск срещу автомобилите, изнасяни от Китай, производителите няма да бъдат победени от добавените мита. Вместо това само ще ги направи по-силни“, категоричен е той.
Електромобилите, произведени в Китай, като компактния кросоувър Dolphin на BYD и MG 4, достигат приблизително двойно по-високи цени в Европа в сравнение с тези на родния пазар, което осигурява на производителите буфер срещу новите мита.
„BYD вероятно ще успее да поеме по-голямата част от тежестта от вносните мита в ЕС, тъй като колите му имат висока рентабилност“, посочва анализаторът на Bloomberg Intelligence Джоана Чен. Трябва да се отбележи, че новите мита върху вносните модели на BYD са по-ниски от тези при други конкуренти. Докато за BYD налогът достига 17,4%, при други компании той варира от 21% до 38,1 на сто.
Дори с добавените мита, печалбата на BYD на автомобил в Европа все още може да бъде около един и половина пъти по-висока от тази в Китай, изтъква анализаторът на JPMorgan Chase & Co. Ник Лай.
BYD навлезе агресивно и на други пазари, от Мексико и Бразилия – където инвестира около 550 млн. долара, за да построи първия си електромобилен център извън Азия – до Тайланд и Австралия. Компанията също така избра Унгария за първата си европейска фабрика, което ще ѝ позволи да избегне новите мита, като произвежда на местно ниво.
Други автомобилни производители също се стремят да диверсифицират производството извън Китай. SAIC информира дилърите си миналата година, че е започнала да търси потенциални производствени дестинации в Европа, а Chery Automobile Co. подписа сделка с испанската EV Motors за производство на автомобили в Барселона. Geely, която придоби шведската Volvo през 2010 г., потенциално разполага с повече гъвкавост за регулиране на производството.
Zhejiang Leapmotor Technologies Ltd. също очаква да използва глобалните фабрики на Stellantis NV в бъдеще в рамките на партньорството, сключено миналата година.
Близкият изток също се очертава като нов пазар за китайските производители на електромобили, включително за Chery Auto, Xpeng Inc. и премиум марката Zeekr на Geely. Главният изпълнителен директор на Nio Inc. Уилям Ли каза по-рано този месец, че търговският натиск на ЕС върви „по същество в грешна посока“ и компанията ще започне да се разширява към Близкия изток по-късно тази година.
Проучване на AlixPartners, публикувано по-рано този месец, установи, че 71% от жителите на Саудитска Арабия са „силно“ или „умерено“ склонни да купят електромобил тази година, като познаваемостта на китайските марки е по-висока, отколкото в Европа, САЩ и Япония.
Увеличаването на митата по внос в Европа ще има „незначително въздействие“ върху китайските производители, тъй като регионът представлява само малка част от общите им продажби, изтъква анализаторът на Daiwa Securities Кевин Лау. Европа е допринесла за между 1% и 3% от общите продажби на BYD, Geely и SAIC през първите четири месеца на тази година, изчислява той.