Китайските производители на електрически автомобили може и да се оплакват от налагането на допълнителни мита върху вноса им в Европейския съюз (ЕС), но те все пак имат няколко възможности да продължат да се разширяват в международен план, включително чрез пренасочване на производството към Стария континент и използване на големите маржове на печалбата, за да абсорбират част от удара, пише Bloomberg.
Компаниите биха могли да насочат вниманието си и към нови пазари в Близкия изток, Латинска Америка и Югоизточна Азия, където електромобилите представляват малък, но нарастващ сегмент от пазара на леки автомобили.
В сряда Европейската комисия (ЕК) официално уведоми производителите на автомобили, включително BYD Co., Geely Automobile Holdings Ltd. и собственика на MG, SAIC Motor Corp., за допълнителните митнически налози върху електрическите автомобили. По този начин митата ще бъдат повишени до 48% за техните модели от следващия месец.
Китайските производители навлизат по-агресивно в Европа на фона на продължаващата ценова война на родния пазар, разчитайки на годините изграждане на технологично лидерство.
„Тъй като китайските производители на автомобили стават все по-силни, за тях е нормално да се сблъскват с търговски действия като повишаване на митата“, коментира Цуи Донгшъ, генерален секретар на Китайската асоциация за леки автомобили. „Дори и да има натиск срещу автомобилите, изнасяни от Китай, производителите няма да бъдат победени от добавените мита. Вместо това само ще ги направи по-силни“, категоричен е той.
Електромобилите, произведени в Китай, като компактния кросоувър Dolphin на BYD и MG 4, достигат приблизително двойно по-високи цени в Европа в сравнение с тези на родния пазар, което осигурява на производителите буфер срещу новите мита.
По-високите цени на моделите na BYD в Европа могат да абсорбират частично ефектите от митата. Графика: Bloomberg
„BYD вероятно ще успее да поеме по-голямата част от тежестта от вносните мита в ЕС, тъй като колите му имат висока рентабилност“, посочва анализаторът на Bloomberg Intelligence Джоана Чен. Трябва да се отбележи, че новите мита върху вносните модели на BYD са по-ниски от тези при други конкуренти. Докато за BYD налогът достига 17,4%, при други компании той варира от 21% до 38,1 на сто.
Дори с добавените мита, печалбата на BYD на автомобил в Европа все още може да бъде около един и половина пъти по-висока от тази в Китай, изтъква анализаторът на JPMorgan Chase & Co. Ник Лай.
BYD навлезе агресивно и на други пазари, от Мексико и Бразилия – където инвестира около 550 млн. долара, за да построи първия си електромобилен център извън Азия – до Тайланд и Австралия. Компанията също така избра Унгария за първата си европейска фабрика, което ще ѝ позволи да избегне новите мита, като произвежда на местно ниво.
Други автомобилни производители също се стремят да диверсифицират производството извън Китай. SAIC информира дилърите си миналата година, че е започнала да търси потенциални производствени дестинации в Европа, а Chery Automobile Co. подписа сделка с испанската EV Motors за производство на автомобили в Барселона. Geely, която придоби шведската Volvo през 2010 г., потенциално разполага с повече гъвкавост за регулиране на производството.
Zhejiang Leapmotor Technologies Ltd. също очаква да използва глобалните фабрики на Stellantis NV в бъдеще в рамките на партньорството, сключено миналата година.
Близкият изток също се очертава като нов пазар за китайските производители на електромобили, включително за Chery Auto, Xpeng Inc. и премиум марката Zeekr на Geely. Главният изпълнителен директор на Nio Inc. Уилям Ли каза по-рано този месец, че търговският натиск на ЕС върви „по същество в грешна посока“ и компанията ще започне да се разширява към Близкия изток по-късно тази година.
Проучване на AlixPartners, публикувано по-рано този месец, установи, че 71% от жителите на Саудитска Арабия са „силно“ или „умерено“ склонни да купят електромобил тази година, като познаваемостта на китайските марки е по-висока, отколкото в Европа, САЩ и Япония.
Увеличаването на митата по внос в Европа ще има „незначително въздействие“ върху китайските производители, тъй като регионът представлява само малка част от общите им продажби, изтъква анализаторът на Daiwa Securities Кевин Лау. Европа е допринесла за между 1% и 3% от общите продажби на BYD, Geely и SAIC през първите четири месеца на тази година, изчислява той.
преди 5 месеца няма значение дали автомобилите са китайски - важното , когато европеецът купува автомобил , да плаща поне 2 .......... все някой трябва да плати сметката , подобно на НИ - даваме път на европейските потребители и данъкоплатци отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 месеца До: aldy ... разкажи пак за щадящият режим на работа на АЕЦа , скоро не си ме разсмивал ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 месеца До: Alex Silver ... то се видя в Украйна какво могат да произвеждат ... :))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 месеца В Русия има фирми, произвеждащи едни от най-добре защитените и блиндирани автомобили в света, с многобройни поръчки от арабските шейхове в Емиратите, Саудитска Арабия и пр. Те са в състояние да издържат мини, леко и тежко стрелково оръжие, ръчни гранати. Това не са лимузини, а тежки бронирани военни коли. Това могат, това правят. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 месеца До: evlogi руска офанзива на тихия фронт... плащат за подобни статии! Толкова ли не ти е ясно... виж как и кога се появяват, как изведнъж групат акопейки ги коментират по един и същ начин "все едно" по команда... Даже и ти тук там си глътнал куката им, редовно повтаряйки опорките им срещу зелената сделка и електричките! :):) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 месеца До: aldy Познай скоро в Русия дали ще остане някакво местно производство на автомобили..Тия направо ще обезкостят вашата любима матушка. А Самая магучая няма да смее да предприеме нищо срещу тях, зер без Китай веднага заминава в трета глуха... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 месеца Европа била между 1 и 3% от продажбите на BYD SAIC и Geely, в Европа пък делът на тези марки е под 1 % от продажбите на нови леки коли,, закво изобщо се дига толкоз пушилка не ми е ясно... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 месеца Ама те китайците кога станаха калайджии, кога им почерняха zaдниците? Те правят само жалки трошки за по 500 - 600 долара. Вижте ги с какви простотии се излагат. Пекинската автоизложба Април 2024 г. https://youtube.com/watch?v=xMu8fJJpaeQ отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 месеца статиите са ви много паляшшшки... личи си че автора е на заплата от Китайците: "...чрез пренасочване на производството към Стария континент..." нали това е идеята на тия мита веее! Като искат да продават тук, да го произвеждат тук...като 50% от фабриката да е собственост на европейска фирма! ...нали такива са правилата в самия Китай, редно е да копираме тия иновационни гиганти! :):) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 месеца ам'че да буферират ... :))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар