Европейските правителства може и да се притесняват от евтините китайски електромобили, които навлизат на техните пазари, но те също така се борят яростно за привличане на инвестиции от азиатската страна, което би създало нови работни места, докато конкуренцията на автомобилния пазар в региона се затяга, пише Ройтерс.
Въпреки че Европейската комисия (ЕК) подготвя наказателни мита върху вноса на силно субсидирани от Пекин китайски електромобили, европейските национални правителства разглеждат различни стимули, за да привлекат китайските автопроизводители, които търсят начини да се разширят в Европа.
И макар производствените разходи за китайските компании, включително BYD Co., Chery Automobile и SAIC Motors, да са значително по-ниски в Китай, тези компании имат желание да установят производствени бази в Европа, за да разширят влиянието на своите марки в региона и да избегнат евентуални мита, изтъква Джанлука ди Лорето, партньор в консултантската фирма Bain & Company.
„Китайските производители на автомобили знаят, че колите им трябва да се възприемат като европейски, ако искат да предизвикат интерес сред европейските клиенти“, коментира той. „Това означава да произвеждате в Европа“.
Очаква се още тази седмица ЕК да обяви решението си относно митата по китайски внос. От една страна, данъците върху вноса биха могли да помогнат на европейските производители на автомобили да се конкурират по-успешно с китайските съперници, но също така могат да накарат китайските производители да засилят инвестициите в региона в дългосрочен план.
Продажбите на автомобили на китайски марки съставляват 4% от европейския пазар през миналата година, като се очаква този дял да нарасне до 75 през 2028 г., изчислява консултантската фирма AlixPartners.
Унгария, която е произвела около 500 000 автомобила през 2023 г., си осигури първата инвестиция от китайски производител за европейски завод, която беше обявена миналата година от BYD. Компанията вече обмисля изграждането на втори завод в региона през 2025 г.
Будапеща също преговаря с Great Wall Motor за подобно съоръжение, като страната предлага пари за създаване на работни места, данъчни отстъпки и облекчена регулация в целевите зони за привличане на чуждестранни инвестиции.
Унгария е вложила над 1 млрд. долара през последните години за поддръжка на новите заводи за батерии на южнокорейските групи SK On и Samsung SDI, както и за планираната фабрика на китайския производител Contemporary Amperex Technology Co. (CATL).
Китайската Leapmotor ще използва съществуващия капацитет на френско-италианския партньор си Stellantis, като двете компании са се спрели на завод в Полша за тази цел.
Страната развива редица програми, които понастоящем подкрепят инвестиции за над 10 млрд. долара, включително една, която стимулира прехода към въглеродно неутрална икономика, и друга, предлагаща облекчение на данъка върху корпоративния доход до 50% през региони с високи нива на безработица.
Испания и Италия също се борят за привличане на китайски инвеститори
Испания, втората по големина страна в Европа по отношение на производството на автомобили, след Германия, си осигури инвестиция от Chery, която ще започне производство през четвъртото тримесечие в бивш завод на Nissan в Барселона с помощта на местен партньор.
Очаква се Chery да се възползва от програмата на Испания в размер на 3,7 млрд. евро, стартирана през 2020 г. за привличане на инвестиции в заводи за електрически превозни средства и батерии.
Китайската Envision Group вече е получила 300 млн. евро под формата на стимули по схемата за 2,5 млрд. завод за производство на батерии, което ще създаде 3000 работни места. Испания също може да се окаже домакин на планираната четвърта гигафабрика на Stellantis в Европа, съвместно с CATL.
Chery планира второ, по-голямо съоръжение в Европа и води преговори с правителства, включително с Рим, който има желание да привлече втори автомобилен производител, който да се конкурира на местно ниво със Stellantis, компанията майка на Fiat.
Италия може да използва националния си автомобилен фонд на стойност 6 млрд. евро между 2025-2030 г. за стимули както за купувачите, така и за производителите на автомобили. Китайската Dongfeng е сред няколко други автомобилни производители, които са провели инвестиционни дискусии с Рим.
SAIC, собственик на марката MG, също се стреми да построи два европейски завода, разкриват пред Ройтерс източници, запознати с плановете на концерна.
Първият, базиран в съществуващо съоръжение, може да бъде обявен още през юли и ще използва монтажна техника, насочена към годишно производство до 50 000 автомобила, изтъква един от източниците. Вторият европейски завод на SAIC ще бъде построен от нулата и ще произвежда до 200 000 автомобила годишно, добавя източникът.
Германия, Италия, Испания и Унгария попадат в списъка на SAIC с евентуални дестинации за съоръженията.
Контрол на разходите
В Европа китайските производители на автомобили са изправени пред по-високи разходи за всичко - от труд през енергия до съответствие с нормативните изисквания.
Но разходите по износ на произведени в Китай автомобили могат да нараснат бързо през следващите месеци и да застрашат и без това изтъняващите маржове.
Ди Лорето от Bain & Company казва, че кола за 15 000 евро, произведена в Китай, изисква разходи за доставка и логистика между 500 и 3000 евро.
Китайските производители вероятно ще открият, че разходите за труд в Северна Европа са твърде високи за тяхното конкурентно производство, посочва Ди Лорето, докато по на юг, в Италия или Испания, страните предлагат баланс между по-ниски разходи за труд и относително високи производствени стандарти – което е особено важно за премиум моделите.
За по-евтините превозни средства списъкът с най-удачни дестинации включва Източна Европа и Турция, която в момента произвежда около 1,5 млн. коли годишно, предимно за ЕС, и води преговори с BYD, Chery, SAIC и Great Wall, добавя Ди Лорето.