Малкият евтин електромобил Seagull всява смут сред американските производители на автомобили и политици.
Колата, пусната в продажба миналата година от китайския автомобилен производител BYD, се предлага за около 12 000 долара в Китай, но се движи добре и е изработена с майсторство, което съперничи на това в САЩ, където електрическите превозни средства струват три пъти повече.
Версията на Seagull с по-малък пробег струва под 10 000 долара.
Митата върху вносните китайски превозни средства ще задържат Seagull извън Америка засега, като моделът вероятно ще се продава за повече от 12 хил. долара, ако бъде внесен.
Но бързото появяване на такъв евтини електромобили от Китай може да разтърси световната автомобилна индустрия по начини, невиждани от появата на японските производители по време на петролната криза през 70-те години на миналия век.
BYD може да се окаже кошмар за автомобилната индустрия в САЩ.
„Всяка автомобилна компания, която не им обръща внимание като конкурент, ще бъде загубена, когато навлязат на нейния пазар“, предупреждава Сам Фиорани, вицепрезидент на AutoForecast Solutions. „Навлизането на BYD в САЩ не е свързано с „ако“. Въпрос на време е“, добавя той.
Американските политици и автопроизводители вече виждат китайските електромобили като сериозна заплаха. Това се подчертава и от обявените във вторник от администрацията на президента на САЩ Джо Байдън 100% мита върху електрическите превозни средства, внесени от Китай. Самият Байдън заяви, че тези коли представляват заплаха за американските работни места и националната сигурност.
Американският производствен алианс изтъква в документ, че субсидираните от правителството китайски електромобили „може да се окажат събитие“, което да доведе до изчезването на автомобилната индустрия в САЩ.
По-рано тази година главният изпълнителен директор на Tesla Илон Мъск каза, че китайските електромобили са толкова добри, че без търговски бариери „ще унищожат повечето други автомобилни компании по света“.
Извън Китай електромобилите често са скъпи и са насочени към купувачи с по-високи доходи. Но китайските марки предлагат достъпни опции за масовия потребител - точно както много правителства насърчават прехода от бензинови и дизелови автомобили към екологични в борбата им с изменението на климата.
В огромен гараж близо до Детройт компания, наречена Caresoft Global, разкъса и сглоби отново яркозелен Seagull, който китайският ѝ офис купува и изпраща в САЩ.
Президентът на компанията Тери Войховски, бивш главен инженер на пикапите на General Motors, казва, че колата е „ярък призив“ за американската индустрия, която изостава с години от Китай в проектирането на евтини електромобили.
След разглобяването Войховски разкрива, че се чуди дали производителите на автомобили в САЩ могат да се коригират. „Нещата ще трябва да се променят по някои радикални начини, за да можем да се конкурираме“, признава той.
Няма логично обяснение, което да показва как BYD може да произведе Seagull срещу толкова ниски разходи. Вместо това Войховски казва, че цялата кола, която може да измине 405 километра с едно зареждане на батерията, е „упражнение за ефективност“.
Разходите за труд са част от уравнението. BYD също така може да намали разходите си благодарение на експертния си опит в производството на батерии – предимно литиево-желязо фосфатни клетки, използван в потребителските продукти. Тези батерии струват по-малко от стандартните литиево-йонни аналози, но имат предлагат по-малък пробег.
Американците все още се учат да правят по-евтини батерии, смята Войховски.
BYD също произвежда много от автомобилните части, включително електрически двигатели, арматурни табла и каросерии, използвайки огромния си мащаб - 3 милиона автомобила, продадени по целия свят през миналата година - за спестяване на разходи.
Концернът проектира превозните си средства с фокус върху разходите и ефективността, смята Войховски. Например, Seagull има само една чистачка на предното стъкло, елиминирайки един мотор и едно рамо, спестявайки тегло, цена и труд за инсталиране.
Американските производители на автомобили не проектират често превозни средства по този начин и понасят излишни инженерни разходи, изтъква Войховски.
Ефективността означава спестяване на тегло, което се натрупва, позволявайки на Seagull да пътува по-далеч с едно зареждане на по-скромна батерия.
Така че Детройт трябва бързо да научи новия дизайн и инженеринг, за да се справи с конкуренцията, като същевременно се отърве от старите производствени практики на повече от век, смята Войховски.
Seagull Внушава усещане за качество. Вратите се затварят плътно. Сивите седалки от синтетична кожа имат шевове, които съответстват на цвета на купето, характеристика, която обикновено се среща в по-скъпите автомобили. Тестваната от Caresoft Seagull има шест въздушни възглавници и електронен контрол на стабилността.
Въпреки че ускорението не е главозамайващо като при другите електромобили, Seagull е бодър и няма да има проблеми на магистралата.
BYD ще трябва да модифицира колите си, за да отговарят на изискванията на САЩ за стандартите за безопасност, които са по-строги от тези в Китай. Войховски казва, че Caresoft не е извършвала краш тестове, но според него това би добавило 2000 долара към цената.
BYD заяви пред AP миналата година, че е „все още в процес“ на вземане на решение дали да продава автомобили в САЩ. Концернът разглежда възможността за изграждане на производствено съоръжения в Мексико за мексиканския пазар.
Компанията не продава автомобили в САЩ поради 27,5-те процентни мита върху продажната цена на китайските превозни средства, когато пристигнат в страната. Доналд Тръмп наложи по-голямата част от митата по време на своето президентство, като налозите останаха в сила и при Байдън.
Някои членове на Конгреса настояват Байдън да забрани изцяло вноса на китайски превозни средства, включително на такива, произведени в Мексико от китайски компании.
Главният изпълнителен директор на Ford Джим Фарли се е запознал с работата на Caresoft върху Seagull и познава бързия растеж на BYD, особено в Европа. Мести се, за да смени компанията си.
Китайските производители, изтъква Фарли, не са продавали почти никакви електромобили в Европа преди две години, но сега държат 10% от пазара на електромобили. Вероятно те ще изнасят по целия свят и вероятно ще продават и в САЩ.
Ford се готви да противодейства на това. „Не приемайте нищо за даденост“, посочва Фарли.
преди 7 месеца гейропа уж нали искат зелена сделка? - да ги пускат тия безмитно тогава, не да kвичaт че били евтини. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 месеца Доколкото разбирам, това ще е като Тико-то на БГ пазара през 90-те . АМИ - дупе да им я яко на янките :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар