fallback

В Китай се завихря битка за „технологичен лукс“ при електромобилите

Вече много достъпни модели предлагат функции, които липсват на другите пазари

22:15 | 25.04.24 г. 4
Автор - снимка
Създател

В Китай се заформя специфична технологична битка между производителите на електромобили, свързана с луксозни екстри, чрез които компаниите се стремят да привлекат потребителите, пише Ройтерс.

Голяма част от тези предложения не могат да бъдат намерени на друг пазар.

Китайските електромобилни стартъпи и дори държавните, традиционни производители на автомобили се надпреварват да предлагат технологии и функции, които някога бяха считани за премиум, в електрически модели на цена от 20 000 долара, или по-малко от половината от цената на средностатистическа нова кола в САЩ.

Това представлява задълбочаващо се предизвикателство за чуждестранните марки в Китай, включително за Tesla и Volkswagen, изтъкват анализатори.

Миналата година, BYD шокира автомобилната индустрия с представянето на своя Seagull EV, сега на цена под 10 000 долара, на автомобилното изложение в Шанхай. В момента Seagull се нарежда на четвърто място по продажби сред електромобилите в Китай.

Но други китайски производители, включително държавните компании, които по-късно се включиха в надпреварата за електрификация, скъсиха ценовата разлика при електромобилите под 10 000  долара на автомобилното изложение в Пекин, което започна в четвъртък.

Пазарът също е наводнен с електрически и плъгин хибридни превозни средства, започващи от цена от около 20 000 долара, които предлагат някои премиум интериорни функции и технологии.

Китайските потребители, особено по-младите, оценяват „технологичния лукс“ като важно съображение и китайските производители поемат водеща роля по отношение на такива характеристики, коментира Реймънд Дзан, базиран в Шанхай партньор в Bain & Company.

„Ситуацията тук е доста по-различна от много други западни пазари, където традиционно купувачите на автомобили все още придават голямо значение на качеството на изработката, надеждността, возията и управлението“, изтъква той.

Караоке във вашия Mercedes

В надпреварата да се откроят, някои китайски марки предлагат функции, предназначени да бъдат забавни, ако не и несериозни.

Baojun Yep, малък електромобил, разработен от съвместното предприятие SAIC-GM-Wuling, който започва от около 11 000 долара, има екран над багажника, където водачите могат да изпращат съобщения като „благодаря“ или емотикони със сърце, за да комуникират с друг участник в движението.

Моделът 001 на Zeekr който започва от около 37 000 долара, има предна решетка, която може да възпроизвежда музика при спиране, като същевременно изпраща на пешеходците поредица от емотикони.

Плъгин хибридът на SAIC - Roewe D5X DMH – който започва на цена от 16 500 долара, позволява на шофьорите да въвеждат до 10 различни команди в навигационната система.

XPeng и Nio, които са фокусирани изцяло върху електромобилите, вече пускат марки за масовия пазар в Китай, където конкуренцията по отношение на цените стана жестока. Xpeng очаква предстоящия модел на марката Mona да бъде първия в Китай на цена под 21 000 долара, който ще има функции за автономно придвижване на високо ниво.

„Дори преди една или две години не мислех, че можем да постигнем това“, разкрива съпрезидентът на XPeng Браян Гу пред журналисти в кулоарите на автомобилното изложение в Пекин.

В Китай цените на специализираните компоненти - включително сензори, необходими за функциите за роботизирано управление, и екрани за бордови забавления - се сринаха и конкуренцията се засили на най-големия автомобилен пазар в света, посочват анализатори.

В исторически план американските и европейските марки са били считани за по-луксозни и с по-високо качество от китайските марки. Това се променя бързо.

„Ореолът на чуждите марки почти изчезна“, смятат анализатори на McKinsey в прогноза за китайския автомобилен пазар, публикувана през март. „Чуждестранните собственици на традиционни автомобили от висок клас се трансформират в собственици на китайски коли от висок клас“.

Германските автомобилни производители обаче не стоят безучастни.

Volkswagen, водещата чуждестранна марка в Китай, планира да досигури подобни технологии и функции, заяви шефът на китайския бизнес на групата Ралф Брандщетер.

Главният изпълнителен директор на Mercedes-Benz Ола Калениус посочи пред Ройтерс, че неговият китайски екип за дигитални технологии е фокусиран върху задоволяването на вкусовете на по-младите и по-технологично ориентирани потребители в Китай.

„В новата Е-класа можете да пеете на караоке. Може би нямате тази функция в Германия. Може би трябва да я има. Но тук клиентите я харесват“, заяви той.

И двамата германски ръководители казаха, че техните автомобили имат способността да добавят нови функции с „китайска скорост“ чрез софтуерни актуализации по въздуха.

Във водещ магазин на китайския технологичен гигант Huawei в центъра на Пекин по-рано тази седмица Джак Сю иска да си купи не смартфон, а своя първи електромобил. Този, който привлича вниманието му, е подкрепен от Huawei SUV под марката Aito, електромобил, произведен в партньорство със Seres.

„При електромобилите ние вече сме водещи в света“, изтъква 36-годишният работник в областта на образованието, гледайки екрана на дисплея на арматурното табло. „Защо да избера чужда кола?“.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 22:13 | 25.04.24 г.
fallback
Още от Анализи виж още