Когато Volkswagen AG отдели Porsche AG в края на 2022 г., инвестиционната общност се надяваше акциите на германската марка луксозни автомобили да се конкурират успешно с тези на Ferrari. Тази мечта тепърва трябва да стане реалност, като някои инвеститори обаче се съмняват, че това ще се случи някога, пише Bloomberg.
Докато цената на книжата на италианската марка суперавтомобили скочи с повече от 50% от началото на миналата година, акциите на Porsche поевтиняха с около 20%, което понижи пазарната капитализация близо до оценката на Volkswagen. За сравнение, след листването на Porsche оценката ѝ беше с около 40 млрд. евро по-висока от тази на бившата компания майка.
В същото време съотношението цена-печалба на Porsche падна до ниво, около една четвърт от това на Ferrari, помрачено от спада в Китай - дълго време най-големият пазар на Porsche - и производствените спънки, които засегнаха пускането на ключови модели, включително на електронната версия на SUV Macan.
Перспективите за 2024 г. също не изглеждат благоприятни, като миналата седмица Porsche заяви пред анализатори, че обемът на продажбите вероятно ще остане непроменен.
„Мислехте, че купувате бизнес, който е стабилен и се подобрява, но се оказва, че това не е така“, коментира анализаторът на Jefferies Philippe Houchois.
Разликата между пазарната капитализация на Porsche и Volkswagen се топи. Източник: Bloomberg
Porsche ще се фокусира върху „ориентиран към стойността растеж и стабилно ниво на продажбите“ през 2024 г., изтъква компанията в отговор на въпроси по имейл. „Ние полагаме основите за бъдещето и обновяваме четири от шест моделни серии“, добавя компанията.
Ценообразуването и първоначалното покачване на стойността на акциите на Porsche след листването бяха подхранвани отчасти от „притежателите на акции на VW, които продават книжа на VW и купуват такива на Porsche, както и от автомобилните инвеститори, търсещи подобни успехи, както стана с Ferrari“, посочва Том Нараян, анализатор в RBC Capital Markets.
Според Майкъл Дийн, анализатор в Bloomberg Intelligence, в основната на разочарованието на инвеститорите е колко малко възможности има Porsche с това да се справи със забавянето в Китай и степента на риска при пускането на нови модели.
За разлика от Ferrari, чийто бизнес модел му осигурява пълна разпродажба на производството години напред, Porsche е по-зависима от макроикономическите сили, като делът на приходите от Китай намалява до 26% през първата половина на 2023 г. от почти една трета година по-рано.
Също така проблемите в софтуерния отдел на VW доведоха до двугодишно забавяне на пускането на пазара на електрическия Macan, което сега е насрочено за четвъртък (25 януари) в Сингапур. В същото време близкото бъдеще за електрическите превозни средства не изглежда толкова розово, тъй като продажбите се охлаждат.
„Китай не се възстановява, така че връщането към Китай все още не е опция“, коментира автомобилният анализатор на Bernstein Даниел Роеска. „Porsche се превръща в циклична акция, която зависи от цикъла на модела – това е обратното на това, което искате от една луксозна компания“, добавя той.
Все пак не всички новини са лоши за инвеститорите на Porsche. Средният ценови таргет на анализаторите показва, че акциите на концерна ще напреднат с 34% през следващите 12 месеца в сравнение с 8-процентен ръст за Ferrari и 32-процентно увеличение за VW.
Все пак инвеститорите ще търсят доказателства, преди Porsche да може да възвърне първоначалния оптимизъм около листването си, смята Света Рамачандран, фонд мениджър в Artemis Investment Management.
преди 10 месеца Нямаше как Порше да стане като Ферари. Порше е конфекция,скъпа и висок клас, но все пак конфекция.Ферари е на съвсем друго ниво.Продава много по-скъпи автомобили в ограничени серии.И дума не може да става да се сравняват двете компании. отговор Сигнализирай за неуместен коментар