Процесът на електрификация в автомобилния сектор се сблъсква с ново препятствие: шофьорите не искат да купуват употребявани електрически превозни средства и това също подкопава пазара за нови такива.
На пазара на употребявани автомобили на стойност 1,2 трлн. долара цените на автомобилите, задвижвани с батерии, падат по-бързо, отколкото на аналозите с двигатели с вътрешно горене. Купувачите ги избягват поради липса на субсидии, желание да изчакат по-добра технология и продължаващи дефицити в инфраструктурата за зареждане. Ожесточената ценова война, започната от Tesla Inc. и конкурентните китайски модели, допълнително потиска стойностите както на новите, така и на употребяваните автомобили, застрашавайки печалбите на конкуренти като Volkswagen AG и Stellantis NV, пише Bloomberg.
Тъй като повечето нови превозни средства в Европа се продават на лизинг, автомобилните производители и търговците, които финансират тези трансакции, се опитват да възстановят загубите от рязко падащите оценки чрез повишаване на разходите по заеми. Това удря търсенето на някои европейски пазари, които бяха в авангарда на електрификацията. Някои от най-големите купувачи на нови автомобили, включително фирмите за отдаване на коли под наем, намаляват покупките на електромобили, защото губят пари от препродажби, като Sixt SE изхвърля моделите на Tesla от автопарка си.
„Когато една кола загуби 1% от стойността си, аз правя 1% по-малко печалба“, обяснява Кристиан Далхайм, който оглавява отдела за финансови услуги на VW. Проблемите с електромобилите втора употреба имат потенциала да унищожат милиарди евро приходи за по-широката индустрия, добавя той.
Очаква се проблемите да се засилят през следващата година, когато много от 1,2-та милиона електромобила, продадени в Европа през 2021 г., ще излязат от тригодишните си договори за лизинг и ще навлязат на пазара на употребявани автомобили. Начинът, по който компаниите се справят с този проблем, ще бъде от ключово значение за финансовите им резултати, доверието на потребителите и в крайна сметка за декарбонизацията – включително плана на Европейския съюз (ЕС) за постепенно спиране на продажбите на нови автомобили, работещи с изкопаеми горива, до 2035 г.
Приходите от бизнеса с лизинг на автопроизводителите нарастват през последните години. Източник: Bloomberg/Transport&Environment
„Няма търсене на употребявани електромобили“, изтъква Мат Харисън, главен оперативен директор на Toyota Motor Corp. за Европа.
Компаниите могат да насочат захранвани с батерии автомобили към предложения за мобилност и стартъп компании за споделено пътуване, но има ограничено търсене от тези бизнеси. Нежеланите автомобили с двигател с вътрешно горене често се озовават в Африка, където причиняват проблеми със замърсяването. Този пазар до голяма степен е затворен за електромобили, защото няма развита зарядна инфраструктура.
Но какво става в Китай? Доходоносните субсидии превърнаха страната в електромобилен гигант, но също така създадоха гробища на изоставени превозни средства, задвижвани с батерии. Подобни примери може да засилят призивите на консервативните политици в Европа и САЩ за отмяна на помощта за индустрията, тъй като предстоят ключови избори през 2024 г.
Предупредителните знаци около електромобилите се появиха в началото на тази година, когато Tesla започна агресивно да намалява цените в опит да подкрепи продажбите. Това предизвика ценова война, тъй като други производители я последваха, подкопавайки рентабилността за едни и увеличавайки вече големите загуби за други.
Цените на електромобилите втора употреба паднаха с около една трета през годината до края на октомври, в сравнение със спада от едва 5% на общия пазар на употребявани автомобили, показват данни на уебсайта iSeeCars.com. Употребяваните електромобили се нуждаят от повече време за продажба от бензиновите модели дори след значително намаление на цените.
В Германия, най-големият автомобилен пазар в Европа, повечето нови превозни средства първо се продават като фирмени и след това отново навлизат на частния пазар на употребявани автомобили една до три години по-късно. Но със забавянето на поръчките на нови електромобили, все повече и повече употребявани модели събират прах на партиди повече от 90 дни, което означава, че са се превърнали в „рисков инвентар“, изтъква консултантската компания Deutsche Automobil Treuhand.
Стойността на употребяваните електромобили пада по-бързо от тази на конвенционалните коли след три години на пазара. Източник: Bloomberg
„Човек трябва значително да намали цените, само за да накара клиентите да погледнат към електромобилите“, коментира Дирк Ведиген фон Кнап , който ръководи група, представляваща дилъри на VW и Audi.
Част от проблема е, че индустрията борави с употребявани електромобили за първи път. Докато колите с двигател с вътрешно горене могат бързо да бъдат оценени въз основа на тяхната възраст и пробег, няма широко разпространени тестове, които да определят качеството на батерията, посочва Ведиген фон Кнап. Батерията представлява около 30% от стойността на електрическото превозно средство, дял, който се очаква да намалее през следващите години.
Със сигурност някои електромобили се представят добре години след първичната им продажба, с по-малка от очакваното амортизация на батерията, смята Майк Тиндал, анализатор в HSBC. Колите на Tesla може да се продават бързо на пазара втора употреба поради репутацията на марката като технологичен лидер и нейните редовни безжични софтуерни актуализации. Странният електрически i3 на BMW AG, представен преди десетилетие, дори се превърна в култ.
Все пак повечето потребители остават резервирани относно покупките на употребявани електромобили. Производителите вече работят върху нови технологии за батерии, включително твърдотелни, които обещават по-евтини автомобили с по-голям пробег и по-бързо зареждане. Компании като Mercedes-Benz Group AG и BMW обявиха планове да представят няколко електромобила от следващо поколение около средата на десетилетието, докато Volkswagen, Stellantis и Renault разработват модели, които ще струват под 25 000 евро.
Ayvens, компания за управление на автопаркове, която оперира с около 3,5 млн. превозни средства, казва, че несигурността около електромобилната технология ще убеди повече клиенти да вземат на лизинг, вместо да купуват - ускорявайки прехода от лична мобилност към такава, при която плащаш при нужда.
„Електромобилите са ускорител на прехода от собственост към потребител“, изтъква Ани Пин, главен търговски директор на Ayvens.
преди 10 месеца Електрокарите тепърва ще ядат юка. Не само заради калпавите характеристики на батериите, които са практически негодни за северните страни. Тепърва се задават проблемите с утилизирането им. Рециклирането е много енергоемко и мръсно, с огромна консумация на вода. Литият е силно отровен и просто така не може да се заравя. Освен в колонии като нашата. Много вероятно, батериите просто ще бъдат изхвърляни в африканоподобни страни, пък били те и в ЕС. отговор Сигнализирай за неуместен коментар