IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

ЕС рискува да предизвика търговска война с Китай заради електромобилите

Това е атака на Франция не само срещу Китай, но и срещу германските марки, изтъква представител на автомобилна марка, базирана в Германия

19:15 | 13.09.23 г. 12
Автор - снимка
Създател
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Визитата му е част от подготовката за срещата на върха ЕС-Китай, която се очаква да се проведе по-късно тази година.

ЕК започва разследването по своя собствена инициатива, а не в отговор на жалба, изтъква междувременно говорител на изпълнителната власт на ЕС.

Главният лобист на автомобилната индустрия в Брюксел, Сигрид де Врис, която ръководи Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA), заяви, че разследването е "положителен сигнал", че Комисията приема сериозно заплахата за европейските автоконцерни.

„Очевидното предимство на Китай и конкурентният внос на стоки вече оказват влияние върху вътрешния пазарен дял на европейските производители на автомобили“, посочва тя, цитирана от Politico.

Но призивът на Фон дер Лайен е противоречив, тъй като големите германски марки са силно изложени на китайския вътрешен автомобилен пазар, тъй като разполагат с огромен производствен капацитет в Китай и разчитат на страната за голяма част от своите приходи. Доскоро Volkswagen беше най-продаваната марка на китайския пазар преди да бъде изместена това лято от BYD, а BMW и Mercedes доминираха е премиум сегмента.

Това означава, че всякакви ответни мерки от страна на Пекин могат да ударят германците повече от всеки друг в региона.

Междувременно делът на френските автомобили на китайския пазар е спаднал до 0,4 процента към август, докато германските концерни държат цели 17 процента, става ясно от статистика, публикувана от Китайската асоциация на леките автомобили/

„Трябва да стане ясно, че френските производители [които настояваха за разследването] не са насочени само към Пекин, но и към своите германски конкуренти“, посочва лобист от голяма германска марка при условие за анонимност. „Те ще пострадат от контрамерките. Опасявам се, че Комисията е готова да рискува търговска война с Китай в много опасна зона“, добавя той.

От своя страна Хабек изтъква, че е взел предвид възгледите на германската автомобилна индустрия, за да стигне до заключението, че честната конкуренция е от решаващо значение. „Ако това разследване установи масови нарушения на правилата за конкуренцията, тогава, разбира се, трябва да предприемем действия“, категоричен е министърът.

Подбиване на цените?

Дори не е ясно дали реално китайските концерни наводняват европейския пазар с електромобили на ниски цени.

„Те всъщност вероятно продават автомобили с печалба на много по-високи цени тук, отколкото в Китай, като същевременно вземат под внимание митата и разходите за доставка“, коментира Матиас Шмид, независим автомобилен анализатор.

Въпреки че китайската стратегия за електрификация беше разработена със значителна държавна подкрепа, китайските производители са съсредоточили вниманието си върху премиум сегмента, вместо да намаляват разходите в масовия пазар.

„Освен това, VW ефективно прави дъмпинг на цените на китайския пазар, като техният [електрически лек автомобил] ID.3 се предлага много под ценовата точка на европейския модел, което не бива да забравяме”, подчертава още Шмид.

След като ЕК официално започне антисубсидийното разследване, нейният търговски отдел трябва да докаже , че Китай субсидира компании, изнасящи електрически превозни средства за ЕС и че това причинява щети на европейската индустрия.

Адвокат с фокус върху търговията споделя, че няма да е лесно да се намерят достатъчно доказателства за доказване на това, като добавя, че Комисията често възприема „много политически подход“ към подобни разследвания. „Те могат да обърнат цифрите, така че можете да очаквате много голямо лобиране тук“, изтъква юристът.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 19:18 | 13.09.23 г.
Специални проекти виж още
Още от Анализи виж още

Коментари

2
rate up comment 13 rate down comment 11
andy
преди 9 месеца
"ЕС рискува да предизвика търговска война с Китай заради електромобилите" Когато зависиш от някого, освен да слушаш и козируваш, другото е пагубно за теб. А еуропата нема НИЩО! На голо дyпe тръгнали да се репчат! Ще го разберат, но по трудния начин.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 13 rate down comment 11
cyclop
преди 9 месеца
Е, тва ще свърши добре. Иначе, да си дойдем на конспиративните реалности - ПРИНУЖДАВАТ ни да караме електрически псевдоавтомобили, но да има евтини електрически псевдоавтомобили е лошо и трябва да се разследва. Ей ЪРЦУЛО ФОНЛАЙНЕН НЕ СЕ СПРЯ *** ПАРРЯСНИЦО ГННЯСНА
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още