IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

За и против системата "старт-стоп" в автомобилите

Тя цели да намали разхода на гориво и да ограничи вредните въглеродни емисии, но някои собственици на автомобили имат опасения

19:03 | 13.08.23 г. 16
Снимка: Bloomberg LP
Снимка: Bloomberg LP

Шофьорите на някои модели автомобили с двигатели с вътрешно горене в един момент забелязват, че при управлението им "се намесва" една система, която е известна като "старт-стоп". Тя е инсталирана в тези коли, за да бъде намален разходът им на гориво, както и за да бъдат ограничени вредните емисии от въглероден диоксид и други парникови газове, които се отделят при движението им. 

Някои собственици на автомобили обаче се опасяват, че тази технология оказва негативно въздействие върху двигателите на превозните средства и може да ограничи нормалния срок на технологичния им живот. Освен това те се притесняват, че "старт-стоп" системата може да доведе и до бързо и необратимо изтощаване на акумулаторите на колите им.

Какво представлява системата "старт-стоп"?

Всеки водач, който често шофира в някой голям град, се сблъсква с необходимостта често да спира, след което отново да потегля. В задръстените от трафика улици и булеварди двигателят на моторното превозно средство постоянно се налага да работи на празен ход в продължение на няколко секунди или минути, най-вече при червен сигнал на светофарите или при навлизане в кръгово кръстовище. 

При тези ситуации се задейства системата "старт-стоп", която е създадена за да помага на шофьорите, когато се налага често да спират и да потеглят. Тя автоматично изключва двигателя на превозното средство, а когато е необходимо, го стартира бързо. По този начин разходът на гориво може да бъде намален средно с около 15 на сто, посочва ДПА. 

Технологията "старт-стоп" първоначално е разработена от японската автомобилостроителна корпорация "Тойота" (Toyota), за да бъде постигнат по-малък разход на гориво.

Много шофьори обаче се опасяват, че системата, която често изключва и стартира двигателя на моторното превозно средство, може да го повреди и то необратимо. 

Доколко оправдани са тези опасения?

Целта на системата "старт-стоп" е да бъдат ограничени периодите, през които моторът на превозното средство работи на празен ход. Именно този работен режим е вреден за автомобилните двигатели и води до по-бързото съкращаване на експлоатационния им живот, посочват експерти.

Поради това се налага изводът, че всъщност технологията "старт-стоп" по-скоро предпазва двигателите на превозните средства, отколкото да им вреди. Освен това тя намалява и обема на отработените газове, които се отделят при движението им и помага за опазването на околната среда. 

В дадено превозно средство, което е снабдено с технологията "старт-стоп", са инсталирани допълнителни сензори, които са свързани с електронния блок за управление на двигателя му. В тази компютърна система е инсталиран допълнителен софтуер, който й позволява "да разпознае" сигналите, които сензорите подават към системата. По този начин тя се задейства и спира двигателя на автомобила, когато шофьорът му включи на неутрална предавка и отпусне педала на съединителя (изключи от скорост). Системата може бързо да стартира двигателя, когато водачът превключи на скорост (задейства предавка) или леко натисне педала на газта. 

Проблеми със системата "старт-стоп"

Системата "старт-стоп" обаче работи, само когато акумулаторът на автомобила има достатъчен заряд. Оказва се, че при много високи или много ниски температури тя може и да не функционира правилно. 

Климатичната инсталация или парното на колата например по-бързо изчерпват заряда на акумулатора, поради което ограничават и работата на технологията "старт-стоп", отбелязва ДПА. 

Традиционните оловно-киселинни акумулатори, които по принцип се монтират на автомобилите, се изтощават бързо, когато те са снабдени със "старт-стоп", поради което може да ги повредят. Ето защо е по-подходящо тези коли да бъдат снабдени с подобрени акумулатори от типа И Еф Би (EFB). 

При по-големите превозни средства, в които е инсталирана технологията за бързо изключване и стартиране на мотора, са подходящи акумулаторите Ей Джи Ем (AGM, т. нар "гелови"). Те имат по-голям капацитет и може да понесат по-голямо натоварване, когато не се зареждат при спрян двигател, но продължават да бъдат натоварвани от консуматори на енергия, например фаровете на автомобила, музикалната уредба, климатика или парното му. 

Технологията "старт-стоп" има и други особености. Например е малко вероятно тя да са активира, ако двигателят на моторното превозна средство е студен. Системата трябва да получи сигнал от съответните сензори, че моторът е загрял и чак тогава започва да действа. 

Експертите посочват, че един автомобил без "старт-стоп" ще премине през около 50 000 цикъла на ръчно спиране и пускане на двигателя през целия си експлоатационен живот. При колите, които са оборудвани с тази технология обаче, броят на спирането и пускането на мотора е десет пъти по-голям. Това води до по-голямо натоварване на коляновия вал, който е ключова част на двигателя. Движението на буталата му нагоре и надолу се превръща в своеобразно въртене. Една от най-честите повреди на коляновия вал е износването на плъзгащите лагери. Те се захранват постоянно с тънък слой смазочно масло. При спиране на двигателя и повторното му стартиране е необходимо много кратко време, за да може маслото отново да започне да поема натоварването, но точно тогава лагерите се износват най-много. 

Поради това моторните превозни средства, при които се използва технологията "старт-стоп", са снабдени с по-здрави лагери. Някои шофьори обаче не са убедени, че това може да предпази двигателите им при по-продължителна експлоатация. 

Има и водачи, които намират технологията за дразнеща, тъй като може да отнеме твърде много време за "спонтанно" рестартиране на двигателя. При много автомобили системата "старт-стоп" може да бъде деактивирана ръчно, но има и такива, при които това не е възможно.

Системата "старт-стоп" и петролната криза от 70-те

Автоматичната система "старт-стоп" е разработена през 70-те години на миналия век. Тази технологична иновация е въведена на фона на петролната криза, избухнала през 1973 г. 

Както беше посочено по-горе, японската корпорация "Тойота" е смятана за създател на технологията, чиято първоначална цел е да намали разхода на гориво на моторните превозни средства. 

През 80-те години на миналия век и германският автомобилостроителен концерн "Фолксваген" (Volkswagen) представя своя версия на системата "старт-стоп". Днес тя добива все по-голяма популярност в Европа. Това се дължи не само на факта, че благодарение на нея шофьорите на автомобили с двигатели с вътрешно горене пестят гориво, но и понеже колите, снабдени с тази технология, замърсяват по-малко околната среда. 

(БТА)

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 19:03 | 13.08.23 г.
Специални проекти виж още
Още от Анализи виж още

Коментари

6
rate up comment 9 rate down comment 25
Скъсана_Ушанка
преди 10 месеца
До: cyclop Хахахаа, жалко човеченце, явно съм уцелил точно в десетката! :)))
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 9 rate down comment 30
zelka007
преди 10 месеца
До: cyclop ... хихи ... ти никога не си карал кола със старт/стоп . щото ако беше карал , щеше да знаеш , че при висока или ниска външна температура и включен климатроник , система не работи . не работи и при отворена врата/капак , щото се предполага , че може да се товари и разтоварва или да е в сервиз за диагностика . като си първа кола на светофара е леко дразнещо в началото , но се свиква с нея ... продължавай да дращеш злобарщини ... :))) ... фейконафффтче ... рендето днес припалва ли го ?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 14 rate down comment 8
danchomentata
преди 10 месеца
Ми светнатите фарове и те влияят на разхода и въглеродните емисии ,но целта на упражнението е бошовците да са олигопол на CAN шината
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 26 rate down comment 13
cyclop
преди 10 месеца
До: Скъсана_Ушанка кyрpво мазохистична, толкова си влюбена в мен, че само дебнеш кога ще напиша нещо, да дойдеш да се влажниш подир мен и да се надяваш че ще ти се изплюя отгоре, та да се възбудишш. Трагични сте, всичките джендеррастчета на хранилка по соросоидските НПОта
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 10 rate down comment 29
Скъсана_Ушанка
преди 10 месеца
До: cyclop Ти си просто едно озлобено човеченце, явно заради собствения ти провал в живота. Само плювни, само гадости и воня излизат от устата ти, нищо позитивно, нищо стойностно. А конкретно в случая - първо почни да ползваш автомобил с такава система, после си ръси глупостите, изтърбушена копейко-лузър.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 36 rate down comment 9
cyclop
преди 10 месеца
Това е поредната безсмислена, неработеща, иддиотска "система" от сектата на зеления хайвер. За спиране на светофар за няколко секунди, ще спестиш 15 процента амадругпът. Ама ако си включил климатик и спреш в задръстване, след 30-40-50 секунди - очудо - двигателя се включва... Щото няма как. Същото ако си включил отопление. Първата ми работа, щом подкарам колата, е да изключа иддиотията. А кола, при която не може да се изключи стартстопкретенията, не бих купил
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още