Западните автомобилни производители се притесняват от евентуална инвазия на евтини китайски електромобили в Европа, като редица компании предприемат мерки, за да намалят риска от подобна заплаха. Френската група Renault SA обяви, че се стреми да намали производствените разходи за своите електрически модели с 40%. Финансовият директор на компанията Тиери Пиетон каза, че най-добрият начин да се избегне ценовата конкуренция е чрез ограничаване на собствените разходи за производство, пише Ройтерс.
Главният изпълнителен директор Лука де Мео посочи, че групата ще започне да отчита значително по-ниски производствени разходи от втората половина на тази година, благодарение на спада в разходите за суровини.
„Ясно е, че сме в конкуренция и че времето е от съществено значение, но това е бизнесът, с който се занимаваме“, изтъкна той.
Предоставянето на достъпни електрически превозни средства се превърна в приоритет за производителите на автомобили по целия свят, тъй като преминаването към по-чисто задвижване става на съответните високи цени, дължащи се главно на разходите за батерии.
Китайски производители като BYD и SAIC инвестират мащабно в трансформацията, разчитайки на по-ниските разходи за труд и изгодните договори с местните доставчици на батерии.
През 2022 г. китайските компании отчитат 9% дял от европейския пазар на електромобили, почти двойно повече спрямо този от предходната година, показва оценка на консултантската компания Inovev.
Темпът на разширение на китайските концерни на този пазар се ускорява.
Подобно на други производители на електромобили, Renault също е изправен пред засилен натиск от американския конкурент Tesla, който намали цените няколко пъти тази година, въпреки че това изяде от маржовете му.
Тези действия оказват влияние. Според Jato Dynamics, Tesla и MG на SAIC са увеличили с най-много пазарния си дял в Европа през първото полугодие.
„Брутална конкуренция“
Карлос Таварес, главен изпълнителен директор на Stellantis, предупреди в сряда, че конкуренцията с китайските производители ще бъде "изключително брутална".
„Тяхната конкурентоспособност при разходите е 25% срещу нас. Трябва да се борим“, заяви Таварес, описвайки китайския натиск като „нашествие“.
По думите му Stellantis трябва да разчита на собствените си разходи, за да е сигурна, че ще продължи да печели чрез достъпни модели.
Таварес каза още, че западните производители на автомобили трябва да използват "същите оръжия" като техните китайски съперници, като се снабдяват с части от страни с по-ниски разходи и създават партньорства с доставчици на батерии, които предлагат най-добрата комбинация от енергия, цена и тегло.
„Това означава, че трябва да излезем с предложение за снабдяване, което ни позволява да продаваме тези автомобили като Citroën C3 на 25 000 евро или по-малко по печеливш начин“, изтъква още Таварес.
Някога доминиращите западни производители сега се стремят да си възвърнат позициите в Китай, най-големият автомобилен пазар в света, след като загубиха дял за сметка на местните производители.
Mercedes-Benz заяви в четвъртък, че се придържа към стратегията си и няма да участва в ценова война за "купуване" на пазарен дял в Китай.
Запитан за хода на Volkswagen да създава нови модели с китайски партньори, главният изпълнителен директор на Mercedes Ола Калениус каза, че неговата компания работи с партньори в Китай, за да адаптира своите продукти към местните вкусове.
„Ние не възлагаме задачата да създадем Mercedes на бъдещето на друг производител на оригинално оборудване – тази задача остава за нас“, подчертава Калениус.