IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Как Китай победи всички в надпреварата за първото място при електромобилите?

Пекин и местните власти комбинират стимули и строги мерки, чрез които успяват да ускорят темпа на налагане на електрическите модели в национален план

16:20 | 29.07.23 г. 8
Автор - снимка
Създател
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

В надпреварата за намаляване на въглеродните емисии редица страни, включително САЩ, предоставят стимули за увеличаване на продажбите на електрически превозни средства - тактика, която Китай използва от години, с което се превърна в най-големия пазар на коли с този вид задвижване в света, пише Bloomberg.

Успехът на Пекин спира дъха. Електрическите автомобили представляват една четвърт от всички леки автомобили, продадени в Китай през миналата година, с което страната изпреварва значително темпа в САЩ (едни електромобил на всеки седем леки коли) и този в Европа, където съотношението е приблизително едно към осем.

Този темп се ускорява. HSBC очаква степента на навлизане на електромобилите във втората по големина икономика в света да достигне 90% до 2030 г.

Ако се включат и плъгин хибридите, продажбите на екологични автомобили в Китай достигат 5,67 млн. броя през 2022 г., повече от половината от всички доставки на този тип задвижване в глобален план. Страната ще представлява около 60% от очакваните 14,1 млн. електромобила, продадени по света през 2023 г., прогнозира BloombergNEF.

Купувачите не са единствената движеща сила. Производството също процъфтява - китайските марки представляват около половината от всички електромобили, продадени в световен мащаб, изчисляват анализатори от HSBC.

Развиващата се инфраструктура очевидно помага за налагането на електромобилите в азиатската страна. Китай, който може да се похвали с най-обширната зарядна мрежа в света, добави 649 000 обществени зарядни устройства само през 2022 г., което е повече от 70% от всички инсталации, извършени в световен мащаб през тази година.

Окуражени от целия този напредък, производителите на електромобили заляха Китай с нови модели и тази година пламна ценова война, а битката за пазарен дял се ожесточава. Анализаторите очакват известна консолидация в китайската индустрия.

Китайският пазар на коли, използващи екологично задвижване, се консолидира. Източник: Bloomberg Китайският пазар на коли, използващи екологично задвижване, се консолидира. Източник: Bloomberg

В тази връзка Bloomberg представя основните стимули и регулации, които помагат на Китай да запази лидерската си позиция при електромобилите:

Стимули

Потребителски субсидии: Програма, която работи в продължение на десетилетие, възстановява разходите на купувачите на електромобили с цели 60 000 юана (8375 долара). Въпреки че националните субсидии приключиха през 2022 г., местните власти в някои райони като Шанхай продължават да предоставят отстъпки до 10 000 юана.

Данъчни облекчения: Стандартният данък за покупка на автомобил от 10% беше отменен за екологични автомобили на цена под 300 000 юана до 2025 г. и ще бъде понижен до 5% за 2026 и 2027 г. Данъчното облекчение, което е в сила от 2014 г., се оценява на 835 млрд. юана до края на 2027 г. В САЩ Законът за намаляване на инфлацията (IRA), който беше приет миналата година, включва 270 млрд. долара данъчни стимули за покупки на електромобили и производство на зелени технологии, както и близо 12 млрд. долара заеми за проекти за чиста енергия.

Субсидии за производители: Директната държавна подкрепа за производителите на електромобили помогна на много хора да започнат работа. Въпреки че се появиха много компании, с повече от 500 електромобилни марки, които заляга пазара през последните години, това подхрани успехи на концерни като BYD Co. Базираната в Шънджън компания се превърна в най-продаваната марка в Китай, слагайки край на десетилетното лидерство на Volkswagen AG.

Инфраструктура: Широкодостъпните зарядни станции, субсидирани от правителството, намаляват разходите на шофьорите и облекчават безпокойството около пробега. Стандартите за зареждане са единни, благодарение на споразуменията с производителите, така че всеки използва едни и същи конектори. Китай има 6,36 милиона зарядни устройства за електромобили към края на май, повече от всяка друга страна по света.

Регулации

Препятствия пред конвенционалните модели: Купуването и притежаването на автомобили с двигател с вътрешно горене става все по-малко привлекателно. Градовете се борят с интензивния трафик, като ограничават броя на колите по пътищата с мерки като лотарии за нови регистрационни номера в Пекин и система за търгове в Шанхай. Регистрационните номера се продаваха средно за по 92 780 юана на търгове в Шанхай през първите пет месеца на миналата година. Шофьорите на електромобили, междувременно, могат лесно да получат зелена регистрационна табела, демонстрираща техния ангажимент за опазване на околната среда. Зелените регистрационни номера са все по-често срещани в големите градове.

Производствени санкции: Китай въведе двойна кредитна система за автомобилната индустрия през 2017 г., която дава точки за производство на екологични коли и която санкционира онези, които предоставят автомобили с висок разход на гориво. Превозните средства с отрицателни резултати могат да бъдат изтеглени от пазара.

За да избегнат наказание, производителите могат да купуват кредити от конкуренти с положителни резултати, като Tesla Inc. или BYD. Но това може значително да натовари финансите на компаниите. Държавната Chongqing Changan Automobile Co. изтри 4000 юана от печалбата за всяка продадена кола през 2020 г., тъй като беше принудена да купува кредити, за да избегне санкции.

Продажби

Правителствени покупки: Редица местни власти изцяло електрифицираха своя обществен транспорт и таксиметровите си паркове и насърчиха агенциите да закупят електрически или плъгин хибриди. Резултатът е стабилен бизнес за производителите на електромобили като BYD, който също произвежда автобуси, както и за Guangzhou Automobile Group Co.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 16:09 | 29.07.23 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

8
rate up comment 3 rate down comment 0
evlogi
преди 1 година
До: zelka007То и в Китай май младото поколение вече е от типа не му се работи.Съвсем скоро четох доста обширен материал по темата за големият процент млади китайци,които предпочитали да не правят нищо.Имаше и няква специална дума за тях на китайски,ама как точно беше не мога да си спомня.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 8 rate down comment 1
zelka007
преди 1 година
До: evlogi ... ами чайниците искат да си предпазят градовете от смог и претоварен трафик , нямат много избор как да го направят ... имат индустриалната база , имат мотивираното и платежоспособно население ... по-скоро ние в ЕС трябва да се замисляме , с увеличаващият се % мърди , дето не им се учи и работи ... знаеш ли колко се учи в Ю.Корея , Виетнам , Китай ... ?! ... по 12-15 часа на ден , започват от сутринта в 5:00 ... те затова знаят и могат , а после и работят по толкова часове ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 5 rate down comment 3
zelka007
преди 1 година
До: cyclop ... хаха ... недъгав ... искам да ти видя сдyханата физиономия , като ти поискат 23хил лева за регистрационна табела , както е в Шанхай ... :))) ... не ти ли писна да го постваш тоя паркинг с бели електрички ве ... хиляда електрички отгоре-отдолу на милиони продадени нема значение ... тва е класическа схема за обиране на шарани , нефелен , толкова колкото и лалетата и цветарите са били виновни , толкова сега и електричките и заводите , мащабът е китайски на схемата ... объл ... :)))
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 10 rate down comment 2
evlogi
преди 1 година
Халал да им е първото място.Хич не ми се свиди.Да му се радват и да си го ползват със здраве...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 3 rate down comment 6
danchomentata
преди 1 година
long life of over 20,000* charge/discharge cycles, rapid charging https://***.global.toshiba/ww/products-solutions/battery/scib/cases/automotive.html
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 8 rate down comment 8
cyclop
преди 1 година
До: zelka007 айде да те сменят вече с AI, че то поне ще може да имитира хумор
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 10 rate down comment 10
zelka007
преди 1 година
До: cyclop ... и теб са те излъгали , че имаш образование ... :)))
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 6 rate down comment 15
cyclop
преди 1 година
Как, как - като ЛЪЖАТ СЪС СТАТИСТИКАТА, ето как. И с други неща лъжат. https://automedia.investor.bg/a/2-***/53839-zashto-dori-v-kitay-ne-se-nuzhdayat-ot-tolkova-vtogo-elektromobili?utm_source=investor&utm_medium=Home_page&utm_campaign=RSS_2019
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още