Китайските производители на електрически превозни средства се тълпят в Тайланд, след като се ангажираха да инвестират 1,44 млрд. долара в нови фабрики в най-големия център за производство на автомобили в Югоизточна Азия, който отдавна е доминиран от японските компании, пише Bloomberg.
Тази нова вълна от инвестиции беше подкрепена от правителството на Тайланд, което въведе стимули и ухажва китайски фирми, с цел да осигури на електромобилите около 30% от годишното производство на автомобили в страната до 2030 г.
Инвестиционни планове
Great Wall Motor беше една от първите китайски компании, която обяви планове за изграждане на мощности в Тайланд през 2020 г., когато придоби фабрика от General Motors, ангажирайки се междувременно с инвестиция от 22,6 млрд. бата (647,38 млн. долара), за да я превърне в регионален производствен център за електромобили и хибриди.
Автомобилният концерн ще започне да произвежда своя популярен компактен Ora Good Cat EV в Тайланд през следващата година, като ангажира със страната и своите дъщерни дружества MIND Electronics, HYCET и Nobo Auto, които произвеждат електроника, задвижващи механизми и седалки.
Китайският конкурент на Great Wall, SAIC Motor, който притежава марката MG Motor и развива партньорство с тайландския конгломерат Charoen Pokphand Group, пусна първия си електромобил в страната през 2019 г.
Компанията инвестира 500 млн. бата, за да разшири своя завод за части за електромобили и за да произвежда батерии.
Електромобилният лидер в Китай BYD Co. инвестира 17,9 млрд. бата, за да създаде ново съоръжение в Тайланд, което ще започне да произвежда по 150 000 леки коли годишно от 2024 г., някои от които ще се изнасят за други пазари в Югоизточна Азия и Европа.
Китайската Hozon New Energy Automobile работи с тайландската Bangchan General Assembly за местно производство на електрическия модел NETA V, като се очаква монтажната дейност да стартира следващата година.
В очакване на още инвестиции
Няколко сделки са в процес на подготовка, съобщава Thailand Board of Investment (BOI), който преследва инвестициите от китайските производители на автомобили.
Държавната китайска компания Chongqing Changan Automobile, която си партнира с Ford и Mazda, ще инвестира 9,8 млрд. бата, за да създаде първата си фабрика за електромобили с десен волан извън Китай, добавят от BOI.
GAC Aion, дъщерно дружество на Guangzhou Automobile Group (GAC), планира да инвестира повече от 6,4 млрд. бата за производство на електромобили в Тайланд.
Китайската Chery Automobile, която за първи път пусна самостоятелно разработен електромобил през 2009 г., е "силно заинтересована" да инвестира в Тайланд и планира да навлезе на пазара в началото на следващата година, изтъкват от BOI.
Китайският автомобилен производител Geely също планира навлизане в Тайланд, съобщи Ройтерс през май, включително чрез внос на модели и производство на местно ниво.
Нарастваща популярност
Притокът на китайски модели изглежда помага за увеличаване на популярността на електромобилите в Тайланд, втория по големина автомобилен пазар в Югоизточна Азия.
През първата половина на 2023 г. над 31 000 електромобила са били регистрирани в страната, повече от три пъти обемите, отчетени за цялата 2022 г., информира BOI.
Ценовата разлика между електромобилите и автомобилите с двигатели с вътрешно горене също намалява, отчасти поради държавните субсидии, които влязоха в сила по-рано тази година.
Най-евтиният вариант на Ora Good Cat на Great Wall – и най-продаваният EV в Тайланд за миналата година - в момента струва около 828 500 бата (23,5 хил. долара), докато NETA V на Hozon се предлага на цена от 549 000 бата (15,6 хил. долара), според уебсайтовете на компанията.