Изборът на име за нов автомобил е важен за бъдещия успех на превозното средство. От почти 300 модела леки коли, продавани в САЩ, приблизително една четвърто носят имена, които съществуват от над 20 години, дори когато цялостният дизайн на превозното средство няма нищо общо със своя оригинал, пише Bloomberg.
Porsche 911 е представен за първи път през 1965 г., една година, след като Toyota Motor Corp. представя първия модел Corolla. Дебютирайки на пазара през далечната 1934 г., Chevrolet Suburban е най-старият модел, чието име е запазено до днес.
През последните няколко години изборът на име засили своето значение сред автомобилните производители, които се надпреварват да електрифицират своята продуктова гама и да представят нови модели с темпове, невиждани от десетилетия.
Електрическите модели предлагат по-чиста и по-тиха опция за транспорт и един ден ще бъдат по-евтини от конвенционалните автомобили. Тези предимства се използват от екипите по брандиране, за да привлекат клиентите с интересни имена.
Но за момента изглежда, че те се сблъскват с проблем.
Например, Toyota, която е най-големият автопроизводител в света по пазарен дял, работи върху превозни средства с батерии от края на 90-те години на миналия век, като през 2022 г. представи и първия си изцяло електрически модел за масовия пазар. Името му е bZ4X. Но какво всъщност значат тези символи? Според компанията bZ е съкращение от beyond zero, като това се отнася за факта, че моделът не отделя емисии по време на работа. Числото 4 е препратка към задвижването на всички колена на автомобила. Последната буква – X – се отнася до формата на превозното средство – в случая кросоувър.
За да не остане по-назад, японският конкурент Honda Motor Co. обяви, че неговият втори електромобил ще се казва e:Ny1.
На шофьорите на Jaguar може да им бъде простено, ако смятат, че E-PACE е електрическата опция на стандартния модел, въпреки че този автомобил всъщност разполага с двигател с вътрешно горене. Изцяло електрическата версия се нарича I-PACE.
И никой не би могъл да обвини фен на Volkswagen, че е объркал електрическия SUV ID.4 с преработения ван на компанията ID.Buzz.
Според Дейвид Пласек, основател на фирмата Lexicon Branding, която помогна на Lucid Group Inc., Subaru Outback и Honda Ridgeline да наименуват своите модели, едно хубаво име трябва да отговаря на три условия: да бъде запомнящо се, заслужаващо внимание и да е отличително в рамките на своята категория.
Много от имената на електромобилите се провалят тук. Те или се придържат твърде много към традицията, или се стремят да се дистанцират достатъчно от нея, с което губят шанса да бъдат запомнени.
Никой не казва, че измислянето на име за автомобил е лесно или че неуспехът тук е характерен само за електромобилите. Името на автомобилите може да има по-малко значение за потребителите от тяхната цена, от гамата или от съответните характеристики. Но като упражнение по маркетинг, множеството невзрачни и трудни за произнасяне имена на електрически модели представляват една пропусната възможност.
Компанията може и да не е успяла да изпише думата SEXY със своите четири модела, както беше планирано – Model E е търговска марка на Ford – но опитът на компанията също беше толкова запомнящ се, тъй като внесе известна доза свежест в индустрията.
В някои случаи днешните имена на електромобилите подчертават липсата на връзка между развойните центрове и екипите за продуктово планиране. Почти всеки производител си е поставил амбициозен график за пълна електрификация на своите продукти, но това вероятно е останало пренебрегнато от хората, които са кръстили модели като Kia EV6 или GMC Hummer EV.
Има и имена, които се обвързват с определени букви, към които се добавят други в зависимост от версията на модела. Audi пусна своя електрически флагман с името e-tron – разумен ход, поне до момента, в който вече има много електромобили с това има плюс някоя и друга буква след него, като e-tron GT.
Mercedes предприе подобен ход. Електрическите модели на компанията включват EQS, EQA, EQB и EQE, както и EQS SUV, EQB SUV и EQE SUV. Междувременно Mercedes планира подобен подход и за AMG. Никой не иска да кара азбучна салата.
Звеното на Volvo Polestar Automotive Holding възприема подхода на iPhone: първият му модел се нарича „1“. Сега се появи и „2“, като пазарът очаква и „3“.
Най-добрите електромобилни имена вероятно не са акроними или смесица от букви – те са свежи и забави за произнасяне. General Motors Co. пое по този път със своите Chevrolet Bolt и Cadillac Lyric . Ioniq на Hyundai също в клуба на забавните. Тук са още Air на Lucid и Ocean на Fisker. Може да добавим и Subaru Solterra и Nissan Ariya.
Ще има повече възможности за подобряване на текущия списък от имена: Само през следващата година на пазара в САЩ ще дебютират над 30 изцяло нови електромобила, изчислява BloombergNEF.