Има голям шанс следващото ви електрическо превозно средство да бъде направено в Китай – особено ако живеете извън САЩ, които са заети с издигането на бариери пред чуждестранните електромобили и по-специално китайските, пише Wall Street Journal.
Китай изпревари Япония като най-големият износител на автомобили в света през последното тримесечие. Нарастващият износ за Русия осигури силен тласък на износа на автомобили от страната. Но силата на китайската екосистема за електрически превозни средства също е важен фактор, движещ тенденцията.
Китай е изнесъл 1,07 милиона превозни средства през първото тримесечие на тази година, което представлява 58% увеличение спрямо година по-рано, показват официални данни. За сравнение, Япония е изпратила 950 000 автомобила в чужбина през тримесечието, информира Японската асоциация на автомобилните производители.
Русия представлява значителна част от скока в китайския износ. Санкциите срещу Москва, които откъснаха страната от много западни стоки, оставиха голяма дупка за запълване, особено при превозните средства, задвижвани с изкопаеми горива. Износът на автомобили и авточасти от Китай за Русия се е увеличил повече от три пъти на годишна база през първите четири месеца на 2023 г. до 6,1 млрд. долара, показват статистически данни. Русия беше най-голямата дестинация за износ на автомобили за Китай през последното тримесечие, изчислява Китайската асоциация на производителите на автомобили (CAAM).
Но Русия е само част от тенденцията. Ако не друго, санкциите само ускориха неизбежното. Това е така, защото Китай също се превръща в основен играч при износа на електромобили.
Китай е най-големият износител на електромобили и преднината му изглежда нараства: около 35% от електромобилите, изнесени в световен мащаб, са тръгнали от Китай през миналата година, в сравнение с 25% през 2021 г., посочва Международната агенция по енергетика (МАЕ). Китай е изнесъл около 335 000 пътнически превозни средства, използващи нов вида енергия (NEV), включително плъгин хибриди, през първите четири месеца – над два пъти повече от обемите за същия период на 2022 г., изтъкват от CAAM. Това представлява приблизително 30% от леките автомобили, изнесени от Китай през януари до април 2023 г.
И този брой вероятно ще нарасне още повече, тъй като все повече потребители преминават към електромобили.
Електрическите коли, изпратени от фабриката на Tesla в Шанхай до други страни, включително Европа, представляват значителна част от обемите: американската компания е изнесла близо 130 000 коли от Китай през първите четири месеца, според Китайската асоциация за леки автомобили. Други чуждестранни производители на автомобили, включително BMW и Renault, също са използвали Китай като производствена база за електромобили, които се насочват към други страни.
Но местните играчи стават все по-силни и в повечето случаи се справят по-добре от своите чуждестранни съперници. Държавните SAIC и BYD са сред най-големите износители на електромобили от Китай. MG Motor, британски производител на автомобили, придобит от SAIC през 2007 г., увеличава своя отпечатък в Европа. BYD изпревари Volkswagen като най-продаван производител на автомобили в Китай тази година.
И докато в миналото китайските производители на автомобили така и не успяват да настигнат чуждестранните конкуренти в ерата на двигателите с вътрешно горене, електромобилите са много различна история. Подпомогнат от продължилите години държавни субсидии, Китай разви огромен вътрешен пазар и клъстер от доставчици, които помагат на производителите на автомобили бързо да постигат иновативни разработки и да създават по-добри и по-евтини продукти. BYD, например, представи миналия месец хечбек, наречен Seagull, с начална цена от едва 11 хил. долара.
Лесно може да се види паралелът с екосистемата на смартфоните, стартирана от Apple, въпреки че има и големи разлики. Tesla е важна за новото господство на Китай, но неговите местни марки и доставчици нагоре по веригата като производителя на батерии Contemporary Amperex Technology също се появиха едновременно като доминиращи доставчици, отчасти благодарение на щедрите субсидии и бариерите пред чуждестранните производители.
Произведените в Китай автомобили преди бяха необичайна гледка извън страната, особено в развитите икономики. Но това е напът да се промени в електромобилната ера.
преди 1 година Аз съм на трибуните с пуканки...прекалено много проблеми има още в ситуацията с електромобилите, тъй че оставам засега сред публиката на шоуто отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година Заглавието определя четенето. Автора да не се е учил от "Стандарт"? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година https://youtube.com/watch?v=A-Cms_UvMhE отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година Китайска ширпотреба за бедняци. Не е електрокар. https://***.youtube.com/watch?v=A-Cms_UvMhE отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година До: cyclop ... по това , което декларираш до момента с разни мнения , последното нещо , което те интересува е произход според държава . 101% съм сигурен , че като идеш на Горубляне , те интересува само цената ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година Не е лошо да покажете колко от тези коли само се правят в Китай, но НЕ са китайски, като например излизащите пт завода на Тесла например. И също да слагате и стойността, щото да изнасяш електрически лагерници и рикши не е същото, като да изнасяш коли. Че иначе остава само бомбастичното заглавие. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година Единствено ме занимава къде ще е произведен следващият ми истински, нормален автомобил. От псевдоавтомобили-играчки не се интересувам. отговор Сигнализирай за неуместен коментар