За много от електромобилните стартъпи миналата година предостави множество ограничения, свързани с веригата на доставки, които се отразиха и върху техните производствени дейности, възпрепятствайки усилията им да се доближат до така желаната рентабилност.
Сега компании като Rivian Automotive Inc. и Lucid Group Inc. са изправени пред ново препятствие: те трябва да коригират своите фабрични дейности, преди да изчерпят паричните си резерви.
Финансовите отчети на тези компании, представени през последните няколко седмици, илюстрират спешната нужда от решаване на този проблем. Въпреки че концерните вече произвеждат електромобили, загубите им продължават да растат, тъй като много от тях отчитат затруднения при увеличаване на производствените мащаби и стимулиране на продажбите според първоначалните планове.
Rivian, която можеше да се похвали с изобилие от капитал, след като набра близо 12 млрд. долара от своето първично публично предлагане (IPO) през 2021 г., изгори 6,6 млрд. долара миналата година. Анализаторите предупреждават, че компанията може да се сблъска с допълнително изтичане на капитал в размер на около 6 млрд. долара, позовавайки се на прогнозираните разходи за тази година.
Въпреки мерките за намаляване на разходите и усилията за увеличаване на производството в единствената фабрика на Rivian в Нормал, щата Илинойс, ръководството ѝ очаква една трудна година. Компанията прогнозира през февруари, че ще произведе 50 хил. електрически превозни средства през 2023 г., което е доста под пазарните прогнози.
Междувременно Lucid отчете спад в резервациите през последната половина на годината до 28 хил. броя в края на декември от 37 хил. през юни, като впоследствие си постави непосилна производствена цел за тази година.
„Миналата година нашият фокус беше върху разрешаването на производствените затруднения“, заяви главният изпълнителен директор на Lucid Питър Роулинсън. „Сега фокусът пада върху продажбите“, добавя той.
Базираната в Калифорния Fisker Inc., която излезе на борсата през 2020 г. чрез сливане с компания със специално предназначение (SPAC), представи по-оптимистичен отчет, като каза пред инвеститорите, че планира да достави първия си модел – електрическия SUV Ocean – в рамките на следващите няколко месеца. Цената на акциите на компанията скочи с 30% след представянето на финансовите резултати.
Все пак Fisker трябва да се надпреварва с времето, за да постигне своята производствена цел за годината и има малко място за грешки. Компанията съобщи, че разполага с 736 млн. долара в брой към края на 2022 г. и заяви, че очаква разходите ѝ да достигнат 610 млн. долара тази година.
Реалността за тези компании, в които инвеститорите виждаха „новата Tesla“, се промени драстично след техните листвания през 2020 и 2021 г. Тогава пазарът беше значително по-благосклонен към такива концерни, които обещаваха да прекроят автомобилната индустрия, привличайки огромни парични потоци. Тези компании натрупаха милиарди долари, без да са произвели дори един автомобил, разчитайки единствено на смелите си планове.
Инвестициите в такива компании надхвърлят 123 млрд. долара през последните три години, изчислява Dealogic.
През 2022 г. обаче интересът на Wall Street към сектора започна да се изправя поради производствените проблеми на компаниите.
Някои електромобилни стартъпи като Lordstown Motors Corp., Faraday Future Intelligent Electric Inc. и Nikola Corp., вече привършват парите в брой, което ги принуждава да свият амбициите си.
Наскоро Lordstown Motors заяви, че пуснала в продажба своя дебютен електрически пикап - Endurance - през четвъртото тримесечие, но е успяла да достави само шест броя на клиентите към края на февруари поради проблеми с качеството, които доведоха до спиране на производството.
Други, като Polestar Automotive Holding, отчетоха по-добри продажби и по-малка нетна загуба от очакваното. Шведският стартъп очаква обемът на продажбите да се увеличи с 60% през тази година до 80 хил. броя и наскоро набра 1,6 млрд. долара, което според ръководството е достатъчно за финансиране на дейността до края на годината.
Междувременно силното търсене на автомобили, което помогна за покачването на цените на превозните средства през последните няколко години, започва да отслабва. Някои производители вече понижават цените или предлагат отстъпки при покупка.
Анализаторите изтъкват, че необходимостта от набиране на капитал може да нарасне, тъй като тези стартъпи нямат пространство за ценови понижения на фона на високите разходи и затягащите се капиталови пазари.
Тази година Rivian очаква още прекъсвания във фабриката си, тъй като иска да реорганизира производството, за да произвежда повече автомобили. Компанията забави някои ключови проекти, за да ограничи разходите. Според ръководството ограниченията около веригата на доставки, особено при полупроводниците, ще продължат да притискат операциите през тази година, като подчертава, че все пак концернът разполага с достатъчно пари до 2025 г.
Lucid наскоро набра 1,5 млрд. долара чрез продажба на акции и сега разполага с общо 1,74 млрд. долара в брой и парични еквиваленти – достатъчно, за да продължи да работи до първото тримесечие на 2024 г., изтъкват ръководителите ѝ. Базираната в Нюарк, щата Калифорния, компания обаче предложи предпазлив поглед върху годината и изрази опасения относно потребителското търсене.
От своя страна Fisker заяви, че има достатъчно пари, за да пусне първото си превозно средство, Ocean, в продажба, но добави, че проучва набирането на още средства от кредитори.
Автомобилната индустрия е известна като силно капиталоемък бизнес, в който новодошлите трудно оцеляват. Tesla отчете загуби в продължение на години, докато се опитваше да увеличи значително обемите на производство, за да се превърне в лидер при елкетромобилите.
„Трудната част е изграждането на автомобилите и цялата верига на доставки, която върви с тях“, сподели главният изпълнителен директор на Tesla Илон Мъск. Според него това е най-голямото предизвикателство.
В много отношения тази нова група от електромобилни компании е изправена пред по-труден път от Tesla. Тя почти нямаше конкуренция в сегмента, когато пусна в продажба Model S преди повече от десетилетие, изтъква Дъг Бетс от консултантската фирма J.D. Power.
Сега тези стартъпи се изправят срещу влагащите десетки милиарди долари в електрическата мобилност традиционни концерни, които разполагат със стабилна верига на доставки, множество верни доставчици и монтажни заводи. В същото време конкуренцията се засилва и в сегмента на луксозните автомобили, където новите имена се борят да привлекат клиенти.
„Те трябва да победят BMW и Mercedes, които вече имат електромобили“, изтъква Бетс.