IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Стартъпи от Силициевата долина очертават пътя към по-евтини електромобилни батерии

Компании като базираната в Сан Хосе Lyten разчитат на федералната подкрепа за постигане на търговски мащаб на производство на своите батерии от ново поколение

18:59 | 05.03.23 г. 17
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Докато много от най-големите технологични компании в САЩ освобождават служители, американското правителство възприема чистите технологии като огромна възможност за работа, предоставяйки щедри стимули за развитието на електрическите превозни средства и батериите с надеждата да прекъсне господството на Китай в сектора, пише Bloomberg.

Предвидените 370 млрд. долара за стимулиране на зелени технологии в Закона за намаляване на инфлацията (IRA) плюс още милиарди долари от Закона за стимулиране на инфраструктурата представляват силен стимул за компаниите, произвеждащи литиево-йонните батерии, които доминират на пазара днес, и потенциално ще подкрепят химичните алтернативи от следващо поколение, които биха могли в някакъв момент да заменят литиево-йонните клетки.

Един от тези производители се казва Lyten, осемгодишен стартъп от Силициевата долина, който си осигури няколко правителствени договора, преди да излезе от „стелт режим“ през 2021 г. Нейната ключова иновация е графенов материал, предназначен да повиши ефективността на литиево-серните батерии, така че да предлагат висока енергийна плътност и по-малко тегло от сегашните популярни технологии. И за разлика от лития, сярата е широкодостъпна и се добива лесно.

„Това буквално е по-евтино от пръстта“, изтъква Джордж Лидъл, директор в компанията за правителствените програми, по време на обиколка на съоръжението на компанията в Сан Хосе, Калифорния. Включването на сяра може да помогне за намаляване на зависимостта от скъпи метали, включително кобалт, никел и манган.

Според Дан Кук, съосновател и главен изпълнителен директор на Lyten, стартъпът е набрал повече от 200 млн. долара и има около 230 служители, което го прави най-добре финансираният и най-добре осигуреният откъм персонал разработчик на подобен тип батерии.

Успехът обаче не е сигурен, тъй като литиево-серните батерии все още не са достигнали търговски мащаб.

Химията страда от проблеми с разграждането на батерията, което може да доведе до твърде бързо изхабяване на клетките. Lyten вярва, че включването на графен ще преодолее тези затруднения, като компанията разполага с патенти за обработката, дизайна и производството на 3D графенов материал.

Серните батерии на Lyten се конкурират с редица други технологии от следващо поколение, някои от които са по-добре финансирани.

Китай продължава да доминира при производството на електромобилни батерии. Източник: Bloomberg Китай продължава да доминира при производството на електромобилни батерии. Източник: Bloomberg

Твърдотелните батерии например се рекламират от компании като Quantumscape и Solid Power, които са набрали съответно 1,2 млрд. долара и 382 млн. долара. Производителите на автомобили, включително Nissan, BMW и Volkswagen, вече заявиха, че подкрепят интегрирането на твърдотелни батерии в своите модели, като възнамеряват да направят това преди края на десетилетието.

Натриево-йонните батерии също привличат интерес от страна на два от най-големите производители на батерии в света. Contemporary Amperex Technology Co. (CATL) обяви, че ще започне търговско производство тази година, докато BYD Co. обяви, че ще използва тази технологии в своите електромобили.

Еволюцията на настоящите литиево-йонни батерии е може би най-голямата заплаха за технологиите от следващо поколение, тъй като те също се развиват.

Lyten, например, е наясно колко голямо предизвикателство ще бъде не само да се разработи революционна технология, но и да се произвежда с мащаб от стотици хиляди клетки на ден.

САЩ увеличават стимулите за разработване на батерии. Източник: Bloomberg САЩ увеличават стимулите за разработване на батерии. Източник: Bloomberg

„Производството на батерии е сложно като това при полупроводниците, има маржовете на автомобилостроенето и производителността на хартията“, изтъква Джефри Бел, ръководител на отдела за клетъчен дизайн в Lyten.

В допълнение към решаването на предизвикателствата, свързани с химията на батериите, стартъпите като Lyten трябва да намерят подходящи места за големи предприятия и стабилна верига на доставки за производство в мащаб, да закупят нужното оборудване и суровини и да наемат служители за управление на новите операции.

САЩ предоставят милиарди долари подкрепа, за да помогнат на компаниите с преодоляването на тези препятствия. Вашингтон одобри 2,8 млрд. долара безвъзмездни средства през октомври, свързани с двупартийния закон за инфраструктурата, като предстоят още стимули. IRA предлага данъчни облекчения на стойност до 45 долара за киловатчас производство на клетки и цели батерии, което според някои анализатори има потенциала да превърне САЩ в най-печелившото място в света за производство на батерии.

Сделката на Ford, постигната по-рано този месец, за лицензиране на технологии за батерии с китайската CATL, разочарова някои политици, които искат американските компании да ограничат зависимостта си от Китай.

Ако стратегията на правителството се реализира, компании като Lyten може да са тези, които произвеждат и лицензират новото поколение батерийни технологии през следващото десетилетие, позиционирайки САЩ като много по-конкурентна сила в този ключов сектор.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 18:59 | 05.03.23 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

4
rate up comment 7 rate down comment 5
aldy
преди 1 година
Ето какви са предпочитаните електрокари в страните с платежоспособно население === https://youtube.com/watch?v=oWheGf7-Emc
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 10 rate down comment 1
xapoznai
преди 1 година
Електрокарите са бъдещето в това спор няма. Въпроса е кога ще дойде това бъдеще. С оглед на инвестициите в разработки на батерии, няма да е много далече. Аз лично очаквам в следващите 10 години електромобилите да станат конкурентни на сегашните. Първо ще се наводни с малки градски колички и това вече се случва...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 12 rate down comment 12
Alex Silver
преди 1 година
Електрокарите без държавна помощ ще се спихнат за нула време. Ето и в статията посочват важността на държавната помощ. Значи нещо куца в бизнес модела, който не може да се самоиздържа и самофинансира. И това ще е така в едно обозримо бъдеще.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 12 rate down comment 13
Alex Silver
преди 1 година
Електрокарите са път за никъде. Причини много, но казано най-общо, липса на достатъчно суровини. А ако вземем предвид реалното замърсяване на планетата, то е по-сериозно, но изместено далече от "златния милиард". Та за никаква "зеленикаква" сделка не може да става дума. Елементарно будалкане на аборигените.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още