IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Богатата на никел Индонезия впряга цялата си икономика в своя електромобилен стремеж

Традиционните конгломерати вече се тълпят около мащабните проекти, докато критиците сочат с пръст връзките между политиците и големите компании

12:30 | 12.02.23 г. 11
Автор - снимка
Създател
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

„Индонезия има значително предимство, когато става въпрос за внедряване на електромобили“, коментира Вивек Лат, партньор в консултантската компания McKinsey. „Очакваме значително навлизане в Индонезия в бъдеще“, добавя той.

Според Лат общите приходи на Индонезия от тази верига се очаква да достигнат близо 50 млрд. долара до 2035 г.

Правителството също така подготвя стимули, включително субсидии, и се стреми да увеличи продажбите на електрически автомобили до 20% от общите продажби на автомобили през 2025 г. Продажбите на електрически автомобили в Индонезия се увеличиха до над 10 000 превозни средства миналата година, от около 600 броя през 2021 г., според данни на Асоциацията на Индонезийската автомобилна индустрия. През същата година са продадени над един милион бензинови коли.

Продажби на електромобили в Индонезия. Източник: Nikkei Продажби на електромобили в Индонезия. Източник: Nikkei

„Тези стимули ще бъдат осигурени въз основа на изчисления и проучвания [на подобни политики] в други страни, главно в Европа“, заяви през декември индонезийският президент Джоко Уидодо, добавяйки: „Ще ги разкрием, след като финализираме изчисленията“.

Панджайтан каза в сряда, че планираните стимули, които скоро ще бъдат обявени, включват приблизително 7 млн. рупии (470 долара) индивидуална субсидия за всяка покупка на електрически скутер.

Но планът предизвика противоречия, като критиците твърдят, че субсидиите трябва да бъдат насочени към бедните, вместо да помагат на хората с пари да купуват електрически автомобили. А опасенията относно потенциални конфликти на интереси предизвикаха внимателно проучване на корпоративно-политическите отношения в страната.

Сред правителствени служители и политици, свързани с местните компании, навлизащи в бизнеса с електромобили и батерии, изпъква името на Панджайтан, чието семейство притежава дял в TBS, както и това на началника на индонезийския генерален щаб Моелдоко, който управлява компанията за електрически автобуси Mobil Anak Bangsa Indonesia. Той също така председателства Индонезийската асоциация на електромобилната индустрия.

Септиан Харио Сето, заместник на Панджайтан, сподели пред Nikkei, че координиращият министър сега притежава само 9,9% от инвестиционната фирма Toba Sejahtra, която има миноритарен дял в TBS, и че никой от ръководителите или комисарите на Toba не участва нито в TBS, нито в Electrum.

Панджайтан „всъщност е в процес на продажба на своя дял (в Toba). Той търси купувач“, добавя Сето.

Самият Моелдоко, отговаряйки на критиките, заяви пред местната телевизия detikX през октомври, че планираните стимули няма да са от полза само за определени групи хора, но „предлагат възможности за частния сектор“ като цяло, като осигуряват „пазарна сигурност“.

Андри Сатрио Нугрохо, анализатор в базирания в Джакарта мозъчен тръст „Институт за развитие на икономиката и финансите“, смята, че добивът и обработката на никел са доминирани от компании, свързани с местни и национални политици. Еколозите виждат подобни връзки, които позволяват на компаниите да се измъкнат безнаказано от лоши индустриални практики.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 13:38 | 12.02.23 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

1
rate up comment 6 rate down comment 7
aldy
преди 1 година
Някои така и не разбраха, че елекрокарите са "сляпо черво". Те не решават нищо, но създават нови проблеми. А те са много - нужда от нови големи мощности за еленергия, нова скъпа инфраструктура, ограничени възможности за бързо придвижване на големи разстояния, лоша работа в студения климатичен пояс, нуждата от редки елементи, рециклирането на отпадъците, огромна нужда от мед за двигателите и пр. Докато са малко, бива. NIO сменя цели батерии, но на една станция те са само 12 броя.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още