Въпреки че епичният срив в цената на акциите на Tesla Inc. доминираше в медийните заглавия през 2022 г., за някои по-малки компании, свързани с електрическата мобилност, борсовото поражение се оказа още по-болезнено – знак, че оптимизмът сред инвеститорите относно сектора избледнява, пише Bloomberg.
Две от най-известните електромобилни компании, търгувани на борсата - Rivian Automotive Inc. и Lucid Group Inc. – са изгубили приблизително 90% от пазарната си капитализация спрямо пиковете по време на бичия пазар в сравнение с 69-процентния спад при Tesla.
Тези концерни се сблъскаха със сериозни проблеми в увеличаването на производството на фона на сътресенията в рамките на веригата на доставки, точно когато инвеститорите започнаха да гледат с недоверие към онези акции, които предлагат единствено обещания за бъдещ растеж без реални доказателства за стойност и без приходи.
„Представянето на акциите на Tesla със сигурност е оказало влияние върху групата и нейните производствени проблеми натежават“, изтъква анализаторът на Canaccord Genuity Джордж Джанарикас.
Зашеметяващото поскъпване от 740% на акциите на Tesla през 2020 г. осигури силен положителен тласък за този тип компании и подкрепи еуфорията на инвеститорите. Облагодетелстваха се всички акции в сектора без значение дали въпросните концерни произвеждат леки коли, търговски автомобили, автобуси или нишови превозни средства. Rivian и Lucid бяха представени като потенциални наследници на Tesla - с оценки, по-високи от тези на традиционните автомобилни производители, които за разлика от тях генерират продажби и приходи.
Акциите на Lucid започнаха да се търгуват през юли 2021 г., като оценката на концерна достигна 91 млрд. долара през ноември същата година. Книжата на Rivian достигнаха своя пик през ноември 2021 г., което осигури пазарна капитализация на концерна от 153 млрд. долара – повече от тази на Volkswagen AG – по това време все още най-големия автомобилен производител в света по пазарен дял.
Повишаването на лихвените проценти през последната година и страховете от рецесия обаче изядоха от апетита на инвеститорите към риск, карайки ги да загърбят нерентабилните компании с висок очакван растеж. Сега Rivian е с оценка от 14,8 млрд. долара, докато тази на Lucid е 13,7 млрд. долара. Дори акциите на Tesla, която беше на върха на еуфорията, се сринаха, хвърляйки сянка върху останалата част от индустрията.
През 2022 г. Lucid произведе общо 7180 броя от модела Air Sedan, изоставайки значително от оценката за 20 хил. превозни средства, направена в началото на същата година. Компанията се бореше с редица проблеми, като недостиг на компоненти и нестабилна логистика.
Rivian също не успя да постигне целта си за годишно производство от 25 хил. автомобила.
Lucid, която разполага с 3,3 млрд. долара в брой, заяви през ноември, че може да набере до 1,5 млрд. долара собствен капитал през следващите месеци. Засега Rivian няма непосредствена нужда да се обръща към капиталовите пазари - компанията разполага с около 13,2 млрд. долара в брой към 30 септември, което според нея е достатъчно, за да продължи с работата си до 2025 г., въпреки че разходите растат, докато концернът пуска своите модели и разширява производството.
„Хората се притесняват, че като се има предвид темпът на производство, те няма да могат да правят коли достатъчно бързо, за да достигнат точката, в която вече няма да имат нужда да набират пари“, коментира Джанарикас от Canaccord, визирайки Rivian.
Електромобилните стартъпи придобиват все по-рисков вид за инвеститорите във време на задаваща се рецесия. Автомобилостроенето е капиталоемък бизнес, фокусиран върху веригата на доставки. Освен това индустрията е особено чувствителна към икономически колебания и нарастващи разходи по заеми, които увеличават разходите за финансиране на покупка на автомобил. И тъй като потребителите ограничават харчовете си, електромобилите, които засега остават по-скъпи от бензиновите и дизеловите превозни средства, ще понесат по-тежък удар.
„Повечето нерентабилни технологични акции бяха особено силно засегнати миналата година поради затягането на политиките на Фед и пропорционалното въздействие върху лихвените проценти“, коментира Ивана Делевска, главен инвестиционен директор в SPEAR Invest. „Но в допълнение към това, основните показатели за електромобилите се влошиха през четвъртото тримесечие, тъй като стана ясно, че на пазара идва твърде много предлагане“, добавя тя.
За Rivian разпродажбата беше особено тежка. Компанията се представя по-зле от Tesla и Lucid, както и от други производители на електромобили като Nikola Corp., Fisker Inc., Polestar Automotive Holding UK Plc, Workhorse Group Inc. и Lordstown Motors Corp.
Недостатъците на това да си по-малък производител на електромобили в тези времена станаха явни миналата седмица, когато Tesla обяви намаление на цените на продуктовата си гама - ход, който според анализаторите може да доведе до по-голям удар за конкурентите, които ще бъдат принудени да последват примера.
„Дори и без рецесия, рискът за „новите Tesla“ е повишен“, изтъква Делевска, добавяйки: „Tesla сега има мащаб и рентабилност и въпреки че очакваме значителен спад на тази рентабилност, не смятаме, че Tesla ще излезе от бизнеса. Много от новодошлите обаче ще го направят“.