IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Дефицитът на чипове не позволява на автопроизводителите да си поемат въздух

С наближаването на края на годината прогнозите за доставките на полупроводници стават по-мрачни

17:25 | 02.01.23 г. 12
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Малко след това Toyota сви своя глобален производствен план за юли с 50 000 превозни средства, тъй като недостигът на полупроводници и прекъсванията в доставките на части заради COVID-19 продължиха да ограничават дейността ѝ. Предвиденото за юли производство на 800 хил. превозни средства изостана значително от необходимия темп от 900 хил. автомобила, за да може компанията да постигне целта да изгради 11 млн. превозни средства през 2022 г.

От Mercedes също смениха тона, сигнализирайки, че кризата с чиповете няма да отшуми преди 2023 г. "Ситуацията с полупроводниците остава проблематична и ще бъде предизвикателство за индустрията през тази и следващата година", прогнозира главният изпълнителен директор на германския автомобилен производител Ола Калениус по време на конференцията на Reuters Automotive Europe в Мюнхен.

Мрачни прогнози споделиха и представители на италианския синдикат FIM CISL, според които глобалният срив на доставките на полупроводници може да коства на Stellantis  до 220 хил. превозни средства изгубено производство само в Италия през настоящата година. FIM CISL заяви през юли, че Stellantis е произвел в страната 351 890 автомобила през първата половина на тази година, което е с около 14% по-малко в сравнение със същия период на миналата година.

Заводът на Opel край Сарагоса, Испания, спря работа през август заради липсващи доставки на полупроводници, което подчерта мащаба на проблема сред марките на Stellantis.

По същото време AutoForecast Solutions сподели нова прогноза, според която производствените загуби от недостига на чипове в световен план ще достигнат 3,9 милиона автомобила през 2022 г., като само за Европа нереализираните обеми достигат 1,4 млн. броя. Пазарните експерти не очакват значително подобрение на ситуацията преди средата на 2023 г.

В същото време Toyota продължи да се отдалечава от своите оптимистични цели от началото на годината, като понижи производствената си цел за октомври с 6,3% до около 750 хил. автомобила поради продължаващия недостиг на полупроводници. Предишната оценка на японската автомобилна компания беше за 800 хил. превозни средства. Toyota заяви, че запазва своята производствена цел за фискалната година, приключваща в края на март 2023 г., в размер на 9,7 млн. автомобила – значителен спад спрямо първоначално обявените 11 млн. превозни средства.

Въпреки мрачните перспективи автомобилните компании и техните доставчици сякаш се научиха да живеят с кризата, прехвърляйки част от тежестта и щетите върху потребителите, които бяха готови да плащат повече за желаните модели.

В началото на октомври главният изпълнителен директор на автомобилния концерн Stellantis Карлос Таварес заяви, че веригата на доставки на полупроводници ще остане под натиск от нарушеното производство до края на следващата година, след което ще претърпи леко облекчаване.

С наближаването на края на годината прогнозите за доставките на чипове започнаха да стават още по-мрачни, като ново проучване на AutoForecast Solutions показа, че общите производствени загуби за индустрията през 2022 г. ще достигнат 4,4 млн. превозни средства. Ситуацията няма да е много по-добра догодина. Според анализаторите загубите ще достигнат 3 млн. автомобила.

Междувременно анализ на McKinsey показва, че общите приходи от автомобилни чипове могат да нараснат от 41 млрд. долара през 2019 г. до 147 млрд. през 2030 г., като три области - автономно шофиране, свързаност и електрификация – ще стимулират по-голямата част от търсенето, генерирайки 129 млрд. долара приходи, или около 88 процента от общите приходи от продажбата на автомобилни чипове до  края на десетилетието.

Истината е, че недостигът на чипове подчертава стремежа на глобалната автомобилна индустрия към електрификация и превръщането ѝ в базиран на технологиите и интернет сектор по подобие на компаниите от Силициевата долина. Този преходен период може да продължи с години, докато концерните не успеят да наложат контрол над веригата на доставки, диверсифицирайки се технологично и ресурсно от Азия и по-конкретно Китай, чиито компании вече посягат за дял от пазара в Европа. Сега традиционните производители трябва да вземат пример от стартъпите, които предлагат технологии, но не разполагат с необходимата производствена база, и да обединят усилия било то под формата на съвместния предприятия, или друг вид партньорства, за да достигнат следващото ниво на развитие. А всичко това минава през осигуряването на стабилни доставки на полупроводници и свързаните с тях компоненти и технологии.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 17:05 | 02.01.23 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

2
rate up comment 0 rate down comment 8
danchomentata
преди 1 година
At Automotive Technology we aim to make our production completely climate-neutral by 2024.https://***.thyssenkrupp-automotive-technology.com/en/sustainability
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 8 rate down comment 21
Р?мператоръ
преди 1 година
Скоро няма да можете да правите коли, защото няма да има и паладийчец, смeхуpковци. Да не би проблем с чипченцата да има заради дефицит на неончец? Ърм?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още